• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

"Lahja" kortillisille inssi tai jotai?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suzukigirl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuulimpas tuossa semmosen jutskan että näin olisi.. Siis jotai että jos ei omista mopetii ni joutuisi autokouluun tai jotai..

Onko näin vai oliko vain oletuksia??

Mitähän tuossa tarkalleen ottaen halutaan kysyä?
Minun kielitaidolla ei tuo viesti avaudu.

Vai ei avaudu.. Tuossa otsikossa koitin kyllä kysyä...

Elikkä vääntäen... Ihmiset jotka ovat saaneet mopeti kortin autokortin kylkiäisenä, joutuisivat tenttimään tai jotai että saapi mopetilla ajaa... siis jos ei omista moottoripyörää...

Itsellekkin tuo oli kyllä ihan yllätys mutta ihminen jolta tämän kuulin uskoi ainakin tähän täysin, oli ostamassa juurikin tämän takija motskaria...
nixweiss.gif

Sori jos olen epäselvä... minähän se vaan olen...
baaa.gif

Hevosmiesten uutistoimistosta. Täysin mahdoton toteuttaa. Mikä pistetään rajaksi kortin uusimistarpeelle. Onko ikinä ollut pyörää? Onko viime vuosina ollut pyörää? Onko joka kesä ajellut vuorapyörällä? Eiksoo ikinä nähnykkään viittä metriä lähempää pyörää.
033102ass_1_prv.gif

Eikös tämä lakialoite juuri mennyt keväällä nurin
nixweiss.gif

Eli kyllä sitä oltiin ihan oikeasti tuomassa jotta mm. 21v ei enää saiskaan suoraan iso(A) pyörää vaan ensin pitäisi ajella 2v pienell(a) ja vasta 23v voisi saada iso(A) myös suoraan. Samaa ehtoa oltaisiin sovellettu myös lahj(A) kortillisiin jos ei historiasta löydy pyörän omistust(a) 2v ajan
confused_orig.gif
Tiedä sitten miten tuota oltaisiin kontrolloitu, mutta parempi vain että nurin meni koko hanke
033102bebe_1_prv.gif

Olin siinä luulossa, että tollasta tosissaan viisaat valitsemamme miettivät. Juontaa juuret vähän vanhempien motoristien ja kokemattomien onnettomuuksiin.

Tämä on täysin mutua ;), en nyt muista missä kuulin.

Pitäisköhän mun sitte ajaa kanssa se B kun ajoin ainoastaan kuorma-autolla kaikki ajot aikoinaan. Sehän oikeuttaa vain C korttiin. Toisaalta mitään ei saatu lahjaksi kyllä kaikesta maksettiin. Edes pikku "e" ei tullut lahjaksi, sekin maksettiin

Pitäisköhän mun sitte ajaa kanssa se B kun ajoin ainoastaan kuorma-autolla kaikki ajot aikoinaan. Sehän oikeuttaa vain C korttiin. Toisaalta mitään ei saatu lahjaksi kyllä kaikesta maksettiin. Edes pikku "e" ei tullut lahjaksi, sekin maksettiin
Mun myös.. Vai pitäisköhän sitte suorittaa C:n näyttö, meinaan kun en ole ole yli kymmeneen vuoteen kuorma-autossa istunut.

Eikä tullu lahjaksi pikku "e" mullekaan, vaan teoriat ja inssit piti suorittaa. Siitä pari vuotta eteenpäin oikin sitten se pikku e:n ilmainen isojako
sad_orig.gif

Sekin pitäis varmaan suorittaa uudelleen, sillä asuntovaunumatkailut loppui jo 1994.

On muuten aika veikeitä muutenkin noi ajokorttisäädökset. Silloin kun jouduin suorittaan sen pikku een, ajelin työkseni sellasia 40-80 tonnia painavia autonostureita. Siis niinku tämmöisiä nosturi
Moiseen (ja isompaankin) riittää tosiaankin pelkkä kuorma-autokortti, mutta pakettiauto-asuntovaunuyhdistelmän vetämiseen se ei riitä. Jotenkin tuntuu, että lakien säätäjät ei ole aina ihan tilanteen tasalla..

Miten se lahjakortti oikein katsotaan ?
Minä ainakin ajoin 1976 KT-kortin joka vastannee nykyistä A1-korttia. Ihan samalla lailla tyttäreni A1-kortti muuttui vuosi sitten A-kortiksi ilman ilman ajovelvoitetta tai inssiä isolla pyörällä.

Lahjaksi ei ole saatu mitään.

Kyseisenä ajankohtana voimassa olleiden sääntöjen mukaan on ajo-oikeutta annettu.
Ei siinä mitään lahjaa ole ollut.

Jos tulkintaa on tämän jälkeen muutettu, se on toinen asia.

Alkaa kuulostaa taas holhouspuuhastelulta.
On se maailma valmis...

Tutkittua tietoa on mm. siitä, että ekat 2 viikkoa ajokauden alusta ja 2 ensimmäistä vuotta ovat riskialtteimpia. Sama kertaantuu aina uuteen pyörään vaihdettaessa.
Tarkoittaako tuo että 2 vuotta aina uudella pyörällä? Tuntuu uskomattomalta, että pyörää vaihtaessa palaa aina nollaan.

Uusi pyörähän voi olla samanlainen kuin entinen. Tarkoitus ei siis ole saivarrella, vaan ihmetellä.

Kertaantuu vai toistuu?

vaikka määrällisesti lahjakorttilaisille tapahtuu paljon vakavia onnettomuuksia (mutta ei siis suhteellisesti enempää), selviävät he (iän, kypsyyden, ennakoinnin, maltillisen nopeuden tms. johdosta?) nuorempia useammin hengen menetyksen sijaan pelkällä loukkaantumisella.
Käsittämättömän suuri ongelma! Kyllä kuolla pitäs. Sehän on just se hoito, ku maksaa. Siinä on sekin ongelma, että ne voi joskus päästä eläkkeelle, mikä on kallista. Kyllä se on isänmaan intressissä, että 55+ teloo ittensä kuoliaiksi. Niin se on halvinta, yhteiskunnalle.

nimim: joka päivä yritetään
buttrock.gif

vaikka määrällisesti lahjakorttilaisille tapahtuu paljon vakavia onnettomuuksia (mutta ei siis suhteellisesti enempää), selviävät he (iän, kypsyyden, ennakoinnin, maltillisen nopeuden tms. johdosta?) nuorempia useammin hengen menetyksen sijaan pelkällä loukkaantumisella.
Käsittämättömän suuri ongelma! Kyllä kuolla pitäs. Sehän on just se hoito, ku maksaa. Siinä on sekin ongelma, että ne voi joskus päästä eläkkeelle, mikä on kallista. Kyllä se on isänmaan intressissä, että 55+ teloo ittensä kuoliaiksi. Niin se on halvinta, yhteiskunnalle.

nimim: joka päivä yritetään  
buttrock.gif
Heh Heh
buttrock.gif

Kaipa se on niin, että ennen kuskit olivat senveraan parempia ja vastuuntuntoisempia että korttiin sai aakkosia enemmän yhelläkin inssillä. Ihan niinku lahjaksi, kun on oltu niin kilttejä.

Ja toisaalta, kyllähän näillä korttiuudistuksilla on puolestapuhujansa. Kuten autokoulunpitäjät ja muut uudistuksista hyötyjät.

tounge.gif
biggrin.gif

Taitaa olla pataljoonan hevosmiesten juttuja! Mutta mulle sopisi semmoinen järjestely enemmän kuin hyvin! Inssiin vaan kaikki jotka ei oo mopolla semmosta ajanut, hyvää se tekee välillä vähän nöyristellä!

Ei ihan tuulesta temmattuja nämä ikärajat korttiasioissa. Nimittäin on fakta, että nostavat ison A:n ikärajaa 24 vuoteen. EU:ssa on hyväksytty ajokorttiuudistus, joka tuo voimaan muutamia muitakin muutoksia. Esim uudet ajokortit on voimassa vain 10 vuotta, ja jos tahdot sen uusia, on sinun käytävä lääkärintarkistuksessa. sitten on viel tuo ison A:n ikäraja, joka nousee tuohon 24 vuoteen, sekä, mopon ikäraja tulenee muuttumaan 16 ikävuoteen. tosin, näissä on onneksi 20 vuoden siirtymäaika... mutta kuitenki, riippuu siittä, koska suomessa tämä ratifioidaan, niin saattaapi tulla nopeammallakin aikataululla. että näin ne Brysselissä...

eikä nuo ole taatusti ainoat muutokset... on vain nämä päästetty julkisuuteen...

Back