• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyytiläisen kommentteja VTR:stä ja SV:stä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Scop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörää olen hankkimassa ja kova pohdinta on käynnissä siitä, mikä mopotin talliin ilmaantuu. Kertaalleen jo päädyin VTEC VFR:ään, mutta aloin sitten miettiä onkohan se "ylimitoitettu" tarpeisiini lähinnä hintansa puolesta. Tarve on jokapäiväiseen käyttöajoon sekä kaupungissa ja lähinurkkien pikkuteillä pyörimiseen. Matka-ajo jäänee vähäiseksi...ehkä pari kertaa kesässä n. 200-300 km reissu.

No, asiaan. Tarkoituksena olisi, että pyörässä olisi mukavat oltavat myös takapenkillä. Takalaukku tulee olemaan ehdoton (toimii samalla selkänojana). Itsellä mittaa 174 cm ja vaimolla 171 cm. Takapenkin osalta esim. ThunderAce on todettu hyväksi ja GSX-F (vm. 2003) huonoksi.

Löytyisikö Veturi- ja SV-kuskeilta omia kokemuksia/kuultuja kommentteja pyörien takatiloista? Muitakin pyöriä saa ehdotella. Tiedän, että esim. Bandiitit on hyviä spekseihini, mut jotenkin ne ei sytytä.

SV on mukava kaupunkipyörittelyyn ketteryytensä vuoksi, mutta takapenkkiläisen jalat ja ahteri puutuvat jyrkän polvikuman takia.

Välillä tullut istuttua ukkelin SV:n kyydissä ja ei kyllä juurikaan nappaa. Tosiaan jyrkkä polvikulma, paikat puutuu ja kovin korkealla istutaan ainakin 178 cm varrella.

SV on vallan loistava ajella, mutta ei kyytiläisen kannalta.

Ok, eli heti ensikommenttien jälkeen voidaan SV varmaan pudottaa kisasta....plops...sinne meni.

Mites muuten Hondan uus Hornetti. Se on aika mukavan näköinen peli, vaikka ei katteita olekaan. Onko takapenkkiläisten kommentteja?

Kertaalleen jo päädyin VTEC VFR:ään, mutta aloin sitten miettiä onkohan se "ylimitoitettu" tarpeisiini lähinnä hintansa puolesta. Tarve on jokapäiväiseen käyttöajoon sekä kaupungissa ja lähinurkkien pikkuteillä pyörimiseen. Matka-ajo jäänee vähäiseksi...ehkä pari kertaa kesässä n. 200-300 km reissu.

No, asiaan. Tarkoituksena olisi, että pyörässä olisi mukavat oltavat myös takapenkillä. Takalaukku tulee olemaan ehdoton (toimii samalla selkänojana). Itsellä mittaa 174 cm ja vaimolla 171 cm. Takapenkin osalta esim. ThunderAce on todettu hyväksi ja GSX-F (vm. 2003) huonoksi.

Muitakin pyöriä saa ehdotella. Tiedän, että esim. Bandiitit on hyviä spekseihini, mut jotenkin ne ei sytytä.
Kannattanee ainakin vilaista paikallisessa Bemari-kaupassa F800ST.

Noihin tarpeisiin tuntuu sopivan, eikä ole hinnakas. Toki kaikki eivät tuohon Bemariin syty.

Kyytiläisellä pituutta 173,5cm ja tunnin viihtyy takapenkillä, sitten pitää stopata. Tämä siis SV:ssä - varmasti löytyy parempiakin pyöriä tuohon käyttöön.

Uus Banditti nakuna on kivannäkönen. Ja voimaa löytyy kakspäälläkin ajoon vaikka miten. Muutama hlö istunu matkaa Banditin kyydissä eikä haukkuja ole tullut...
Ja ois myynnissäkin moinen
tounge.gif

Mulla 175-senttinen kyytiläinen (naispuolinen siis) nukahti SV:n takapenkillä muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen. Ei kai siis ihan karmea paikka...?  
biggrin.gif

Itsellä vain satunnaisia lyhyitä kokemuksia SV:n kyydistä, kun oma paikka on siinä etupenkillä  
smile_org.gif

Kiitoksia paljon kommenteista. SV on näiden perusteella hylätty ja itse asiassa kävin Veturia eilen koeajamassa. Viileähän siellä on ajella näillä keleillä, mut mieltä se kokemus lämmitti. Vaikka Veturi saikin hymyilemään, niin jotenkin ainakin lyhyellä lenkillä ajoasento ei osunut ihan mulle.

Tota Köpin ehdottamaa Bemariakin oon testannu, tosin S-mallia. Pyörän muotoilu puhuttelee kyllä, mutta ajokokemus oli jotain muuta kuin mitä odotin...oudokseltaan Bemua ei voinut ajaa "korvakuulolta", kun se kiertää oudon alhaalta. Pitäisi varmaan mennä uudestaan kokeilemaan nyt kun tietää, mitä on odotettavissa.

Näyttää siltä, että päädyn pohdinnassani vanhaan suosikkiini ThunderCattiin. Sillä pääsee alkuun ja onhan niitä pyörän vaihtoja nähty ennenkin
wink.gif

Mulla on ollu sekä VTR, f-malli, ja SV.

Kummassakin emännyys(~168cm) istu tyytyväisenä kyydissä. Väitti SV:tä paremmaks kuin VTR:ää.

-Pehmeempi penkki, about 200km etapit ok ilman taukoa.
-Istu korkeemmaalla eli näki paremmin
-Takana kahva mistä pitää kiinni

Veturissa oli kuulemma liian kova penkki. Välillä oli Z Kawa, mikä kuulemma oli ihan hanurista istua!?

VTR:n satulassa oli semmonen "vika", että kovasti tuppas valumaan tankkia vasten. Kuski, ja satunnainen kyytiläinen sitten jarrutuksessa aika kovaa painui selkään.

Kyllähän se SV on geometrialtaan huonompi takamatkustajalle.
Mitenkäs olisi FZS 1000 ?
idea3.gif
Paremmat tilat, ajoasento, tehot jne...

Menee vähän off-topic, kun et kerran matka-ajoon ole pyörää hakemassa, mutta varoituksen sana tähän kuitenkin: ei sitten kande päästää vaimoa testaamaan matkapyörän takapenkkiä tai voi käsitykset mukavista oltavista muuttua radikaalisti :)

Itse joskus kokeilumielessä kampesin hieman kyykymmän pyörän (oisko ollut just mainitsemasi ThunderAce) kyytiin ja 20 km lenkin jälkeen totesin, että never again... Mielestäni on suorastaan rääkkäystä kuskata daamia moisen vehkeen kyydissä. Tosin juuri sillä hetkellä oli takana reilut 4 tkm V-Stromin kyydissä vertailukohtana.

Muutaman kerran olen olosuhteiden pakosta joutunut testaamaan oman er-5:ni takapenkkiä eikä sekään mukavaa ollut :( Mielummin vaikka se Intsan tuskin 15cm leveä takapenkki tai jopa 535:n pienen pienille aasialaisille mitoitettu kyytiläisen paikka... Makuasioitahan nämä tietysti, mutta itse en tykkäisi roikkua kuskin selkäreppuna ja hakea tankista tukea jarrutuksissa (ja mielummin istun kuin "kyykin" siellä takapenkillä).

Vähän "tylsähän" tollanen korkee pyörä matkustajan kannalta tietysti on, kun ei mutkatkaan tunnu miltään (Strom vs. Intsa), mutta kyydissä ollaan kyydissä - jos sitä ajamisen tuntua enemmän kaipaa, niin täytyy siirtyä etupenkille :) Itse olen takapenkkiä kuluttanut ~40 tkm verran (omaa ajoa vain ~15 tkm), joten luulisin jotain tietäväni kyydissä istumisesta, vaikka ajamista vasta harjoittelenkin :)

Vaimo ainakin on tykännyt eniten olla Veturin kyytissä. Tosin aikasemmat on ollut vielä kyykympiä, joten ihmekös tuo. Eihän siinä mitään kauhukahvaa tai remmiä ole, mistä pitää kiinni, mutta aina tuo emäntä on syleilyotteella pitänyt kiinni. Ainahan noissa kyytiläinen valuu, huojuu ja liukuu, kun ei kyse ole täysin matkasohvasta... Mutta voin suositella Veturia kaikinpuolin sporttiseksi matkapyöräksi. Ja onhan se kyytiläisen viihtyvyys kyytiläisen asenteesta ja tietenkin koosta kiinni. Oma eukko siis 168cm "pitkä" ja hyvinhän se perässä on roikkunut. Ja onhan se kiva kunnolla jarrutella, kun daisarit painuu selkään. (Onpa kyytissä taas kavereitakin ollut ja fiilis on ollut hämmentävä, kun lämpimät kassit painaituu selkää vasten, ja kiihdytyksissä taas lantiolta "hellä" ote.)

Back