• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyykkypyörä on turvattomampi kuin esim. enduro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Luin Tm 2/09:stä artikkelin kyseisestä pyörästä. Silmiinpistävä maininta oli se kun sanottiin jotenkin näin:" Kyseisessä pyörässä on hyvä ajoasento (selkä suorassa jne.) ja se parantaa huomattavasti turvallisuutta verrattuna kyykkypyöriin, koska päätä voi käännellä paremmin jne."

Itse ajan kyykyllä ja ei ole itselläni ole ollut kyllä tällaisia ongelmia, enkä usko, että kovin moni muukaan kyykkykuski allekirjoittaa täysin tota väitettä. Itse kun ajan kyykyllä niin kädet ovat oikeastaan suorassa ja ei ole kyllä pää rajoittunut liikkeissä
033102bebe_1_prv.gif

Miten olisi jos kiellettäisiin kyykyt ja aletaan kaikki ajamaan enduroilla jne. niin ei olla liikenneturvallisuutta vaarantamassa
033102ass_1_prv.gif

Pahoittelen, kun ei ole tarkkaa lainausta lehdestä, mutta parturissa luin tosta.. Ajatus toivottavasti tuli selville, mitä mieltä te itse olette tästä asiasta?

Sen verta oon kyllä samaa mieltä, että tuon smoton selästä näkee liikennettä helpommin kuin kyykyn päältä. Kokemusta on molemmista siis. Tiedä sitten parantaako se mitään liikenneturvallisuutta. Faktaa on, että kyykyn päältäkin näkee, kun pyörittää nuppiaan.

Joo, kyllä kokemuksen perusteella pystyasennossa on parempi näkyvyys ympärille ja helpompi pyöritellä päätä.

Vai liityisikö tuo korkeuteen? Siis enskan selästä näkee kyykkää paremmin autojen yli ja voi siten lukea/ennakoida liikennettäkin helpommin
nixweiss.gif

Lisätään vielä edellisten lisäksi pienempi riski hartialukolle.

Juu S-motossa saattaa olla ehkä vähän parempi näkyvyys pystymmän/korkeamman ajoasennon takia, mut eihän se helvetti kyykympi ajoasento mitään kitkaa lisää niskaan tuo!
Samalla tavalla se pää kääntyy jos vähän viittii vaivautua tai sitten on kyse pitkäaikaisesta hartialukosta..kaikkee ne yrittää kyykkyjä syyttää..

Huomttavasti helpompaa katsella ympärille jos selkä pystysuorassa eikä eteenpäin, eli kyllähän tuo kyykyn päältä ympäriinsä katselu on vaikeampaa. Ei riitä pelkkä pään kääntely, olkapäätäkin joutuu välillä siirtämään jos haluaa kunnolla katsoa takaviistoon.
Ja Versyksen kanssa tuli huomattua, että on ihan kiva kun näkee edessäajavan auton yli, pystyy näkemään vielä sen etummaisen auton jarruvalot.

Pitää muutes varmasti mulla muistaa minun pituus:yli 190cm.. Onhan se paljon helpompaa katsella kuin 160cm:llä
smile_org.gif
Mutta kyllä silti pää likkuu enkä ole niin harteikas, että ei pää kääntyisi
smile_org.gif

Kyllä supermoton selästä voi huononiskaisempi nähdä hieman paremmin. Mutta sitä en kyllä allekirjoita että smotolla ajaminen toisi turvallisuutta. Sarvethan siinä kasvaa heti päähän, kun sellaisen alle saa...
kaboom.gif

Onhan sieltä korkealta paremmat näkymät ja pää on pystymmässä, mutta kyykkykuski voi kompensoida tuon asentovirheen keulimalla ahkerasti.
smile_org.gif

itse asiassa omat niskat on hyvinkin notkeat, mutta huomasin kyllä kyykkypyörästä kun siirryin nakuun, että ympärilleen näkee helpommin ja paremmin. luulen, että se johtuu jotenkin siitä, että kyykyssä kun katsot taakse, niin pää on etukenossa, jolloin kypärän leukaosan takaosa peittää näkyvyyttä, kun taas pystypyörällä katse menee juuri siitä kypärän aukon leveimmästä kohtaa. voitte kokeilla kotona kypärällä.

lisäksi eteenpäin näkee paremmin, koska istuu pystymmässä ja pää korkeammalla. esim autojen yli näkee paremmin.

myös nakupyörän peilit, jotka on tangossa näyttävät ympäristön paremmin kuin kyykyn peilit.

Ajatus toivottavasti tuli selville, mitä mieltä te itse olette tästä asiasta?
Väite ei ollut, että kyykystä ei näe mitään. Väite oli, että enkasta näkee paremmin. Siitä olen samaa mieltä. Kyllä kyykynkin seljästä näkee, mutta asento on etukeno, joten päätä ei käännetä pelkästään sivusuunnassa vaan taakse ja ylös. Useimpien kyykkyjen peileistäkään ei näe taakse hyvin, kuollutta kulmaa on laajalti. Ei ole yksi eikä kaksi kyykyllä ajelevaa, joka esim. liittymissä kääntää koko kroppaa tai kurkkii kainalon alta nähdäkseen taakse. Itse teen molempia tilanteen mukaan. Maantieajossa etukenolla asennolla ei ole niin väliä, päätä ei tarvitse käännellä sivusuuntaan montaakaan astetta tai ei ollenkaan nähdäkseen esim. sivutiet. Parkkipaikoilla ja kaupungissa ajoasennolla on eniten merkitystä, kun joutuu varomaan alle hyppiviä jalankulkijoita, ratikoita tai yllättäviä tempauksia viereisen kaistan autolta...

Jaa no kyllä mun käsissä kyykky ainakin on vaarallisempi kuin enduro  
nixweiss.gif
biggrin.gif
Kyykyllä kerran sairaalaan.

Enskalla ja crossilla sairaalaan niin monta kertaa, että en edes muista vaikka ajoasento on ollut pystympi.

Voisinkohan tällä perusteella saada erivapauden ajaa kyykyllä tulevaisuudessakin?  
lookaround_orig.gif
Hei jos tolle linjalle lähdetään, niin nytkin on jalka mustana tuollaisen "jääenduron" jäliltä
tounge.gif

Jaa no kyllä mun käsissä kyykky ainakin on vaarallisempi kuin enduro  
nixweiss.gif
biggrin.gif
Kyykyllä kerran sairaalaan.

Enskalla ja crossilla sairaalaan niin monta kertaa, että en edes muista vaikka ajoasento on ollut pystympi.

Voisinkohan tällä perusteella saada erivapauden ajaa kyykyllä tulevaisuudessakin?  
lookaround_orig.gif
Hei jos tolle linjalle lähdetään, niin nytkin on jalka mustana tuollaisen "jääenduron" jäliltä  
tounge.gif
Kyykyllähän se vasta extremeä olisi
biggrin.gif

Kyllähän väittämässä jotain todenperää tilastojen mukaan on. Riippuneeko sitten tosin kuskien tyypistä vaiko pyörätyypistä, mutta amerikoista lueskelin jotain tutkimusta (en enää muista tarkasti), jonka mukaan kyykkypyörän riskitaso oli moninkertainen verrattuna muihin mallityyppeihin.

Back