• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä, kysymyksiä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja [Sepi]
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkä terveppä kaikille tossa pari päivää forumeitanne lueskelin ja aattelin ittekin rekisteröityä jos vaikka sais vastauksia kysymyksiin.

Eli olen tässä nyt viimeisen vuoden ollut varsinaisessa pyöräkuumeessa, ja sitä vähän ennenkin aina kevari iästä asti vaikka köyhän perheen vesana ei semmosta koskaan saanukaan, nyt kun on omaa hommaa ja luultavasti kuria säästääkin sitä rahaa mietiskelin jos vaikka ostais vihdoinkin sen ensimmäisen pyörän! Ajokokemusta ei siis ole laisinkaan muuta kun moottorittomista 2 pyöräisistä ja mopoista jota ei kuitenkaan omana koskaan ollut.

Elikkä, olis läjäpäin kysymyksiä mihin tahtoisin vastauksia ja mihin on varmaan sadat kerrat jo vastattu tällä foorumilla, mutta loppujen lopuksi kun laiska paska olen ni ajattelin tehdä oman aiheen tänne.

Here goes: Eli, minkälaista pyörää sitä kannattaa ensimmäiseksi hankkia? nää sporttiprätkä on aina silmää ja korvia miellyttäny eniten ja semmost hamuiais mutta ei kehtaa ensimmäiseksi ostaa ku kuitenkin oppii vasta muutaman kerran jälkeen kannattiko niitä avaimia nostaa siitä pyörän selästä kuitenkaan  
biggrin.gif
.

Toiseksi, Minkälaisia kustannuksia pyörän varsinaisen oston jälkeen tapahtuu, kuinka paljon esim. 600cc pyörän vakuutus maksut vuodessa noin pyöreesti sinnepäin on?

Varusteet/huollot/jne, kuinka paljon teillä kuluu vuodessa oman pyöränne huoltoihin ym? entä paljoko niistä perus varusteista tarvii pulittaa? paljonko omistanne maksoitte? Esimerkit on tervetulleita
smile_org.gif

Talvisäilö, paljonko maksaa/saatavuus/ym siihen liittyvä, jos kuten minä asuu kerrostalossa ja tilat vähän tiukassa.

Aikani katseltua noita valmistajien sivuja huomasin että 600set pyörät saa valmiiksi rajoitettuna 25kw:n, niillä vois tietenkin treenailla vähän ennenkun tappaa ittensä niillä isommilla tehoilla.

Ja valitettavasti reikäkin tästä päästä löytyy niin liikaa tehoa en uskalla alle ottaa. Kuitenkin neljässä osassa pitkin kehä kolmosta ennen pitkää.  
biggrin.gif

Juu eipä nyt juuri muuta tuu mieleen, lisäilen jos keksin, kiitoksia vastauksista jo etukäteen vaikka toistoksi meneekin.
smile_org.gif

Vastaillaampa sitten, vaikka parempiakin vastaajia varmaan tältä foorumilta löytyy (vaikuttaa vähän provoltakin, mutta 5 siitä):

Tammikuun lopussa Hkissä on MP-messut, jossa voit tutustua eri pyörämalleihin, ajoasentoihin, varusteisiin jnejne. Sieltä on hyvä aloittaa.
Ajovarusteet (potta, hanskat, kengät, rotsi ja pöxyt) ovat niin tärkeät terveenä pysymisesi kannalta, ettei olisi yhtään tyhmää ostella niitä ensin ja katsoa sitten mihin prätkään rahat vielä riittävät.

Mennäviikonlopun SMOTO-risteilyllä pähkäiltiin oikein urakalla, että mikä olisi halveksittava pyörämerkki ihan oikeasti tänäpäivänä ja päädyttiin siihen lopputulokseen ettei sellaista enää edes ole!
Senkin pohjalta voit rauhassa hankkia sellaisen pelin, millä tuntuu hyvältä aloittaa tämä jalo harraste.
Usko vain itseäsi, äläkä kaikenmaailman vaahtopäitä.

Kannattaa myös keväällä katsella lähialueesi EAK eli Ennakoivan ajon kursseja. Sieltä saa kullanarvoista tietoa ja kokemusta niiltä keillä sitä ihan oikeesti on. Myös pyörän hankintaa silmälläpitäen. Joillakin järjestäjillä on myös tarjolla sopivia harjoitteluprätkiä kurssia varten.

Ainiin, se rahanmenopuoli: Kaikki menee, eikä riitäkkään!

sport05.gif

Pyöränvalinta on henkilökohtainen juttu. Mun miälest kannattaa aloittaa pyörällä jossa on hyvä alavääntö. Uudet enduro/superbike tyylin pyörät ovatsellaisia ja myös helppoja hallita. Tärkeä asia on myös kuskin koko. Itse olin ajattellut seuraavaksi pyöräkseni Yamaha FZS 1000:sta, mutta kun pääsin syyskuussa kokeilemaan niin huomasin, ettei mun jalat mahdu siihen kunnolla ja matka-ajosta tulisi helvettiä.

Kaveri sanoi mulle aikanaan ennen kuin omistin pyörää, et alle tonniseen pyörään kyllästyy hetkessä. 750cc:llä jaksaa ajaa maximissaan 2-kautta. Viissataseen kyllästyy kahdessa viikossa. Totta osittain, mutta olen nyt ajanut viisi vuotta yli 750 mutta alle 1000 pyörällä, enkä ole ensikaudeksi suurempaan vaihtamassa.

Prätkämessuilta on hyvä aloittaa.

Varusteet/huollot/jne, kuinka paljon teillä kuluu vuodessa oman pyöränne huoltoihin ym? entä paljoko niistä perus varusteista tarvii pulittaa? paljonko omistanne maksoitte? Esimerkit on tervetulleita
smile_org.gif

Osta ekaks ajokamat ja kato paljonko sulla on sen jälkeen rahaa pyörän ostoon. Mulla kamat maksoi n. 2000€ eikä ne oo vielä mitkään huippu kamat ihan keskivertoo vaan. Löydät kyllä halvemmallakin ihan hyväksyttyjä kamppeita.

Talvisäilö, paljonko maksaa/saatavuus/ym siihen liittyvä, jos kuten minä asuu kerrostalossa ja tilat vähän tiukassa.

Nummelassa talvi maksaa 80 euroo.

jr

Pitääpä kattoa jos tonne messuille saisi reissun järkättyä, tampereella kun asuu ja tällä hetkellä ei o sitten minkään valtakunnan kulkuvälinettä niin junailuks taitaa sitten vähintään mennä.

Juu ja sitten tämä koko puoli tuli tässä mieleen olen 185/85 näin suurinpiirtein ja lueskelin noita kawan foorumeita tossa kun on aina merkki ollu jotenkin mieleen
smile_org.gif
. Mutta, jotkut mainitsivat että 183+ pituuksilla ei oikein meinannut mahtua kuussatasen kyytiin, miten muilla merkeillä minkälaisilla pyörillä te pidemmät sporttien ystävät ajelette?

Itse tekisin ehkä niin, että vuokraisin mopon alle keväällä kokeilisin pariakin mallia, että sais jonkin tuntuman  mikä miellyttää. Ellei joku kaveri lainaa sillä säästää muutaman lantin.

Vakuutukset 600cc 750-1000eeron välissä vuosi.
Kamat maksaa mitä maksaa, itselläni kun syksyllä ostin 750 eeroa kaikki yhteensä, tosin potta vaihtui jo pienempään.
Sitten meneekin rahaa kaikkeen kivaan mitä mopoon täytyy saada.
Mutta elämähän on kallista  
biggrin.gif

062802moto_prv.gif

Tärkeä asia on myös kuskin koko. Itse olin ajattellut seuraavaksi pyöräkseni Yamaha FZS 1000:sta, mutta kun pääsin syyskuussa kokeilemaan niin huomasin, ettei mun jalat mahdu siihen kunnolla ja matka-ajosta tulisi helvettiä.
Mulla on tollanen Fasu ekapyöränä, ja 44 numeron kenkä mahtuu hyvin kyytiin!!
biggrin.gif

Tärkeintä on se miltä pyörä näyttää, ja toiseksi tärkeintä onko siinä hyvä istua. Vasta myöhemmin huomaa, onko sillä kiva ajaa. Kannattaa kyllä miettiä missä todennäköisesti ajelee ja kenen kanssa. Siis mennäänkö radalle joskus vai maaseudulle matkalle vai kaupunkiin cruisaileen. Ja ajetaanko yksin/kaksin?

Kyllähän 25kW rajoittimen voi laittaa, joihinkin ruiskupyöriin se on halpa pellinpala, jonka saa myöhemmin pois. Joissain kaasarikoneissa (Hornet) menee kaasari vaihtoon, 1000 €. Itse en laittaisi, mutta kannattaa selvittää muutoskustannukset.

Kaikki liikenevät rahat menee, jos jotain jää, tehdään modauksia eli "personoidaan" pyörä näyttämään juuri minulta. Jos pyörään menee vaikka 10 000€, niin ajokamoihin ja muuhun menee vaikka 3 000-5 000€, voi mennä enemmänkin, siis jos haluaa.

Jotakin voin kertoa näin ensimmäisen kesän jälkeen:

"Here goes: Eli, minkälaista pyörää sitä kannattaa ensimmäiseksi hankkia? nää sporttiprätkä on aina silmää ja korvia miellyttäny eniten ja semmost hamuiais mutta ei kehtaa ensimmäiseksi ostaa ku kuitenkin oppii vasta muutaman kerran jälkeen kannattiko niitä avaimia nostaa siitä pyörän selästä kuitenkaan  
biggrin.gif
."

Itse katselin juurikin sellaista pyörää, joka miellytti silmää ja oli mielestäni hyvä ajoasento. Koko luokka jossa etsin oli 600-750 cc. Koe istuttuani pari päätös oli selvä, mutta ei siitä sen enempää. Ja kesällä ajettuani muillakin malleilla ja merkeillä en ole päätöstäni katunut. Tosin valinnassa vaikutti aikalailla käytössä oleva rahavara.

"Toiseksi, Minkälaisia kustannuksia pyörän varsinaisen oston jälkeen tapahtuu, kuinka paljon esim. 600cc pyörän vakuutus maksut vuodessa noin pyöreesti sinnepäin on?"

Vakuutus yhtiö muistaa minua kerran kolmessa kuukaudessa n~ 450 eskon maksu lapulla. Siis pyörässä kasko sekä liik.vakuutus.

"Varusteet/huollot/jne, kuinka paljon teillä kuluu vuodessa oman pyöränne huoltoihin ym? entä paljoko niistä perus varusteista tarvii pulittaa? paljonko omistanne maksoitte? Esimerkit on tervetulleita :"

Itselläni on Yokon goret ja muuten perus vermeet eli kypärä (Jonka laadussa en mielestäni tinkinyt), hanskat, kengät ym.. Niihin pikaisen laskun mukaan on mennyt semmoinen 1000 eskoa. Tosin kamoja on tingattu liikkeessä lähes ulosheittoon asti. Tai sitten ostettu olevinaan alennuksesta.
Pyörän huoltoon ja korjauksiin taisi mennä viime kesänä noin 250 eskoa. Kallein menoerä huolloissa tais olla ketjut&rattaat. Ja tuohon hintaan tein kaiken aivan itse, kun tuo peukalo on kasvanu tonne kämmenen reunalle..  
tounge.gif
. Kaikki rahat kai tähän touhuun saisi menemään, mutta silti elämässä on muutakin kuin 2-pyöräset? Onko??
033102ass_1_prv.gif

Tähän minä en osaa sanoa mitään, minulle maksuton. Arvio n~20-30 €/kk

"...niillä vois tietenkin treenailla vähän ennenkun tappaa ittensä niillä isommilla tehoilla."

Ajettuani jokusen enemmän ja vähemmän tehokkaan pyörän menneenä kesänä, tulin siihen tulokseen, että taitaa se oma ranne olla se pahin tappaja, ei teho tapa vaan sen käyttötapa..

Back