• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärässä hometta! Millä puhtaaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Forssa
Yllätys oli suuri kun avasin mopon takalaukun missä talvisäilytän kahta kypärää ja huomasin että kypärät oli HOMEEN peitossa !!  
eek.gif
bawling.gif
Oli ilmeisesti jäänyt syksyllä pesemäni toinen kypärä vähän kosteaks.
withstupid.gif
No, onneks en ootellu kevääseen asti, ois kasvattanut jo varmaan lummetta...

No, asiaan. Eli onko mitään mahdollisuutta saada niitä enään puhtaaks. Ei niissä nyt ihan hirveesti sitä hometta ollut, ihan hivenen sisuksen pinnassa. Sen varmaan saa pestyä, mutta se haju  
lookaround_orig.gif
, saako sitä pois ikinä??
Ekana mulle tuli mieleen otsonointi. Autoihinhan sitä käytetään, mutta sopiikohan tähän tarkotukseen... Toinen vois olla upottaminen etikkaan, vai irrottaako se maalin?

Juu, ilman muuta koittaa pestä ja jos sitten saa sen vuoksi että ei ole 100% niin jonkun allergian kautta muun loppuiäksi niin onhan se säästön väärti.

Itse nakkelisin roskiin ja ostasin uudet, kuitenkin kypärä on niin suljettu tila kuitenkin että altistus saada jotain on mahdollista.

Mutta jos oikeesti haluut koittaa putsata niin otsonointia suosittelen, se on sitä varten kehitetty.

Juu, ilman muuta koittaa pestä ja jos sitten saa sen vuoksi että ei ole 100% niin jonkun allergian kautta muun loppuiäksi niin onhan se säästön väärti.

Itse nakkelisin roskiin ja ostasin uudet, kuitenkin kypärä on niin suljettu tila kuitenkin että altistus saada jotain on mahdollista.

Mutta jos oikeesti haluut koittaa putsata niin otsonointia suosittelen, se on sitä varten kehitetty.
Otsoni tietty kuulostaa hienolta ja on toki tehokas desinfioija. Itse kokeilisin kuitenkin ensiksi etikkakylpyä kunnolla lotraten. Etikka tappaa myös talossa ja puutarhassa ja etikan hajukin haihtuu muutamassa päivässä. Sitten perään kunnollinen pesu.

Jos menee pilalle, niin saapa hyvällä omallatunnolla ostaa uuden
tounge.gif
Ei se silti mene.

Tota terveellisyysjuttua minäkin mietin. Hometta kun ei ihan äkkiä saa pois.

Etikkakylpy kuulostaa ihan toimivalta, mutta mitähän se tekee kypärälle?

Kuinkahan vakuutus suhtautuu ongelmaani...

Intissä pukkas mulle vihreetä karvaa kypärään sisäpuolelle. Pesin vaan vedellä ja seuraavan kerran päässä ollessaan rupes nuppi turpoamaan ihan huolella. Oli sen verran tuskallista, että kannattaa tosiaan hoidella homeet pois huolella.

Ei kai nyt tuommoinen pieni homekerros miestä kaada. Onhan hometta metsissä, kellareissa, vanhojen autojen sisutoissa, kesämökkien patjoissa ja vaikka missä.

Eri asia on tietysti jos on allerginen tai yliherkistynyt homeelle.

Itse yrittäisin ensin putsata ja jos hajusta ei pääse eroon, sitten vasta tekisin vanhasta kypärästä kukkaruukun puutarhaan.

Irrotettava sisus on hyvä keksintö...

Ennen kun alat tappamaan hometta millään happoilla niin home kannattaa herätellä henkiin sillä lepotilassa (kuivatettua)olevata homeitiöitä on melkein mahdoton tuhota. Eli kypärät takalaukkuun kosteana päiväksi pariksi, optimi lämpö olisi himpan alle 38 astetta mutta huone lämpökin kelpaa. Sen jälkeen kypärät ja laukku happopesuun. Boorihappo olisi hyvä aine mutta jos haluat joskus lapsia niin se heikentää niitten saamista eli kannattaa käyttää piimää tai etikkaa. Apteekista saa etikkahappoa joka on väkevämpää kuin kaupan 4% etikka jos olet kokeilia luonne niin kokeile sitruunahappoa joka ei haise niin pahalta ja maksaa reilu parikymppiä 5kg niin voi lopuilla aineilla puhdistaa ruosteita kromiosista.

Apteekista saa sitruunahappoa 50 tai 100 gramman pusseissa, ettei nyt ihan tarvitse viittä kiloa tarvitse ostaa.

Tosin sillä lopulla kyllä sitten tovin putsailee kodinkoneitten kalkkisaostumia...

Sorry, ei voinut mitään mutta repesin kun näin otsikon
biggrin.gif

Olin juuri lueskellut hometaloista ja muistelin Panu Kailan talokirjaa. Sitten eteen tösähtää otsikko homekypäristä.

Asiahan on kyllä vakava. homeesta voi jatkossa saa ihottumaa ja homeiden erittämät kaasut on hyvin myrkyllisiä.

Back