Vähän kaks piippunen juttu mun mielestä noi kypärän linssiin heijastavat infonäytöt.
Missä vaiheessa mennään siihen pisteeseen että kuskin havainnointi kyky keskittyy liikaa siihen infoon mitä visiirin pintaan työnnetään.
Nopeus: mä ajan aika paljon liikennevirran mukana. En välttämättä seuraa nopeusmittaria niin aktiivisesti.
Navigointi: liika keskittyminen tulevaan risteykseen aiheuttaa väistämättä sen että kuski ei välttämättä keskity liikenteen seuraamiseen vaan kyttää koska risteys on kohdalla. Varsinkin kaupunkiajossa jossa risteyksien etäisyys toisistaan voi olla vain kymmeniä metrejä.
Pyörän datasta seurattavat asiat, kuten vilkku:
Aivan varmasti häiritsee kuskia joka ei osaa sammuttaa vilkkua risteyksen jälkeen.
Kumpi on vaarallisempaa? Se että vilkku jää vahingossa päälle ja autoilijat varovat ennakoivasti vai se että ei vilkuta ollenkaan?
Nää ajatukset ON kirjoitettu tahallisesti hiukan provosoivaan sävyyn. Mun mielestä vastuu seurata nopeutta, vilkkuja, navia on kuljettajalla itsellään.
Jos näitä tietoja " automatisoidaan liikaa kuljettajalle, vatsinkin kun ihmisen havainnointinkyky on rajallinen, niin ole mahdollista että kuljettaja keskittyy liikenteessä vääriin asioihin.
Tähän saa siis kommentoida puolestanja vastaan. Odotan eriäviä mielipiteitä innokkaasti.
Uskosin silti että kaikennäköisistä tekmisistä laitteista touhutipan 'kärkeen" saavana ihmisenä minultakin tuollainen laite jossain vaiheessa kypärästäni löytyy. Mutta en vaan vielä pysty näkemään syytä siihen.
Tosin jos joku sellaisen laitteen haluaa mulle testiin antaa, niin otan haasteen vastaan ja olen valmis kääntämään takkini hyvinkin pienistä hyödyistä ;-)
Kuten joku viisas täällä voorumilla asian ilmaisi.
" ajitakin kääntämisen huonopuoli on se, että suojat päätyvät väärälle puolelle!"
P.s.
Kenenkään ei tarvitse ottaa mun kirjoituksia liian vakavasti. 14h työpäivä takana. Muutama olut/sauna ja vaimolla särki päätä.