• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärämelusta nippelitietoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hannula

Kouluttaja
Rata ja koulutus
Sijainti
Helsinki
Tuossa on kypärämelumittauksia täälläkin usein mainituista malleista:

http://www.alpine.nl/PopUps/HelmTest_EN_2004.html

Aika tylyjä eroja, OGK FF4 generoi 120,1 dB(A) vs. Schuberth S1:n 88,1 dB(A) kun vauhtia on 130 km/h.

Otetaanpa laskin käteen ja tehdään vertailun vuoksi käytännön reality check: Schuberth S1, BMW SportIntegral, Arai RX-7 ja Shoei XR-1000 sallivat ajoa päivittäin mittauksissa käytetyllä nakupyörällä nykyisten melusuositusten rajoissa (85 dB(A), 8 h) 100 km/h ja ilman kuulonsuojausta seuraavasti: Schuberth yli 17 h, BMW n. 6 h, Arai n. 1 h ja Shoei n. 19 minuuttia. Tältä pohjalta voi kukin arvailla syitä sille, miksi tulppien käyttämättömyys tuntuu vaikuttavan eri ihmisiin eri tavalla.

Aikarajat syntyivät siis niin, että 85 dB(A) sallii suositusten mukaan 8 tunnin altistuksen ja kukin päälle tuleva 3 dB puolittaa ajan, koska tällöin äänenpainetaso tuplaantuu.

Testin tarkkoihin mittausarvoihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella, sillä korvakäytävästä tehty mittaus antaa helposti vaihtelevia tuloksia riippuen siitä, missä kohtaa korvakäytävää mikrofoni sijaitsee. Toisaalta myös prätkä ja maantienopeuksilla myös sen tuulilasi vaikuttaa oleellisesti melutasoon.

Muuta aihepiiriin liittyvää luettavaa:

Ääneen ja kuuloon liittyviä käsitteitä
Sources and levels of noise under motorcyclists' helmets (pdf)

Huhhui.. no ei sitä Schuberthiä suotta ole hiljaiseksi kehuttu. Sellanen pappakypärä seuraavaks. =)

Edit: Kiitos muuten todella paljon tästä linkistä. Rock on!

Juu kai se on tulpat hankittava ku xr-1000 päässä ajelee. Yllättävää oli että Schubert oli noinki paljon hiljasempi ku Baehr Silencer jonka mä luulin olevan niinku hiljasin kypärä markkinoilla.

Nämä melutulokset vaihtuvat sitten sen mukaan, että ketä on tutkimuksen tehnyt, eli kriiittisesti kannattaa suhtautua !

Juuri eilen luin erään puolueettoman eurooppalaisen firman tekemää samanlaista kypärien melutestiä, jossa eivät erot olleet läheskään noin suuria.

Huhhui.. no ei sitä Schuberthiä suotta ole hiljaiseksi kehuttu. Sellanen pappakypärä seuraavaks. =)
Yllätyin kun katoin suupertin sivuilta noita malleja.. löytyy sitä pottaa näköjään ihan oikeillakin värityksillä, että kehtais päähänsä moisen laittaa.. Voi ihan vakavasti melkeen harkita, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi
lookaround_orig.gif

esim. tuollainen..
clawrot.jpg

Linkki <- Tuossa testissä eivät kylläkään ylistä pottaa kovin korkealle..

Voi ihan vakavasti melkeen harkita, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi
Mä aina mietin, että miten kypärän vaihto voi tulla ajankohtaiseksi ellei kaadu ja riko tai vaikka pudota kypärää ? Ei kait se kypärä normikäytössä mikskään mene.  
nixweiss.gif
Kyllä ne potan sisustat aikaa myöten kulahtaa, kiinnityshihna kuluu, ajovarusteiden väri muuttuu jne. jne..

..ja sama hommahan se on pyörien kanssa.. toisille kelpaa sama vanha työjuhta vuosikymmenestä toiseen, kun toiset vaihtaa vuosittain
wink.gif

Yllätyin kun katoin suupertin sivuilta noita malleja.. löytyy sitä pottaa näköjään ihan oikeillakin värityksillä, että kehtais päähänsä moisen laittaa.. Voi ihan vakavasti melkeen harkita, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi
lookaround_orig.gif

esim. tuollainen..
clawrot.jpg

Saahan tuota muunkin värisenä kuin mustana. Itselläni on tuollainen Oma potta

Tuossa linkin testissä on jotain hämärää. Itselleni pisti muutama kohta silmään... Testissä aurinkovisiiriä ei pidetty hyvänä, joka on hieman outoa? Ei tietenkään vedä vertoja aurinkolaseille optiikassaan, mutta ainakaan minulla ei ole ollut mitään päänsärkyä tms. josta testissä puhuttiin. Itse en vaihtaisi millään pois! Toiseksi haukkuivat ilmastoinnin yläventtiiliä, joka ei muka toimi. Paskat sanon minä
mad.gif
Yläventtiilin avaamista ei voi olla huomaamatta - kyllä mulla ainakin ilma alkaa päälaella kiertää. Niin ja tuossa yläventtiilin kohdalla pitäisi testin mukaan olla ehdottomasti jokin nuoli merkkinä, että tietää onko auki vai ei? Mitähän jenkkitouhua tämä taas on? Haastaako joku oikeuteen Schuberthin, jos ajaa metsään venttiilin väärän asennon takia
nixweiss.gif
biggrin.gif
Lisäksi moitittiin visiirin toimintaa ja taisihan tuo painokin oli testissä jotain 200g suurempi kuin mitä valmistajan sivuilla. Testaajan mukaan niska kipeytyy jne... Itse en ole vastaavaa havainnut
nixweiss.gif

Henkilökohtaisesti en voi kuin suositella ko. kypärää... Testi oli mielestäni bullshittiä, mutta ehkä olen vain sopeutunut tähän pottaan ja en tiedäkään mistään paremmasta
biggrin.gif

Pitää muistaa, että kypärän aiheuttama melu riippuu aina suuresti myös pyörästä jonka päällä istutaan ja sen aerodynamiikasta. Toiset katteet aiheuttavat melkoisia pyörteitä ja paikallisia patopaineen aiheuttamia suuria ilmanvirtauksia, joissa kypärän melu muuttuu suuntaan ja toiseen.

Schuberthin ja BMW-kypärän (Schuberthin valmistama) tulokset olivat juuri sen suuntaisia kuin on ennenkin ilmoitettu, mitatut arvot oli aika alhaiset. Jos kypäriä verrataan numeroiden valossa, Schuberth lienee se hiljaisin lähtökohta jolla voi kokeilla sitten sopivuutta ja istuvuutta omaan päähän ja omaan pyörään ja sen virtauksiin. Näinhän me Scuberthin käyttäjät olemme aina koittaneet itseämme ja muita vakuuttaa...

Shoei XR 1000 99,0dB/105,2dB  
omg.gif
confused_orig.gif

Kait niitä tulppia pitää sit vaan oppia käyttämään  
kaboom.gif
baaa.gif

Voi ihan vakavasti melkeen harkita, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi
Mä aina mietin, että miten kypärän vaihto voi tulla ajankohtaiseksi ellei kaadu ja riko tai vaikka pudota kypärää ? Ei kait se kypärä normikäytössä mikskään mene.
nixweiss.gif
Eikös kypärän valmistajakin jo kehota vaihtamaan kypärän uuteen tietyin väliajoin, muistaakseni oman Shoein ohjeessa niin luki. Taidettiin puhua 5v suositellusta max. käyttöiästä. Valmistajalla voi tietenkin olla ihan omat motiivinsa tähän.
wink.gif

Schubertin hiljaisuuteen vaikuttaa varmaan se, että siinä on kaula-aukko hyvin tukittu. Oman kypäränkin melutaso pienenee selvästi tolla tempulla.

Tuossa S1:ssä kuuluu vasemmalla puolella vähän enemmän suhinaa johtuen aurinkovisiirin käyttövivusta. Myös aurinkovisiiri saisi laskea alemmaksi. Vaihtoehtoisesti niillä on tietääkseni semmoinen malli, jossa ei ole nenän kohdalla sitä mutkaa, mikä voisi sopia minulle. Nyt vähän paistaa liikaan aurinkovisiirin alta. Tuuletus voisi olla vähän parempikin. Vaikka se yläluukku on auki ja leukaventtiili kanssa, niin pienemmissä nopeuksissa mielellään pitää visiiriä raollaan. Jos taas olisi parempi tuuletus, niin varmaan äänetkin lisääntyisivät. Kai tuo nyt ihan hyvä kompromissi on. Visiirien mekanismi on huippu. Tosi helppo poistaa ja laittaa takaisin. Lisäksi sulkeutuu hyvin ja tiiviisti. Tyytyväinen olen joka tapauksessa tuohon kypärään.

Minusta aurinkovisiirin pitäisi olla tummempi, ainakin yläreunastaan. Täytynee viritellä yläreunaan teippi, niin kuin muihinkin kypäriin
confused_orig.gif

Kun ostin Potan hain paljonkin vaihtoehtoja, päädyin tylsään/halpaan/edulliseen. Tärkeimpänä vertailukriteerinä UNOHDIN hiljaisuuden minkä luulen tulevan esiin yli 200lm/h nopeudessa. Sitä en nykyisellään saavuta, halusin avattavan talousmallin joten AVG GT Open oli valintani. Shopista.

ek@:lle tiedoksi että S1:n aurinkovisiirin voi kääntää, jolloin alareuna on joko tasainen tai pilot-mallinen. On tuo hyvä potta muuten mutta visiirin huurrekalvo kesii - no sen saa takuuvaihtaa onneks.

Just eilen vaihdettiin hetkeks kaverin kanssa kypäriä (Shoei Raid II) ja mulla ainakin tuossa mallissa jäätyi leuka ja niska. Tätä en ole S1:ssä huomannut ja on se aika tavalla hiljaisempikin. Pyöränä naku joten katteiden vaikutusta en osaa arvioida.

ek@:lle tiedoksi että S1:n aurinkovisiirin voi kääntää, jolloin alareuna on joko tasainen tai pilot-mallinen.
Hyvä huomio, enpä ole tullut ajatelleeksi...oletko tehnyt?
Mäkään en ole ihastunut siihen loveen keskellä, mielummin tasainen...vai käyköhän tuohon ko. visiiri esim. Conseptista suoraan?

Ai hitto, tuotahan pitää koittaa kunhan kortti löytää tiensä takaisin (ja itse kanssa). Alkaa käydä maksan päälle tämä jatkuva juhliminen.

lookaround_orig.gif

esim. tuollainen..
clawrot.jpg

Saahan tuota muunkin värisenä kuin mustana. Itselläni on tuollainen Oma potta

Tuossa linkin testissä on jotain hämärää. Itselleni pisti muutama kohta silmään... Testissä aurinkovisiiriä ei pidetty hyvänä, joka on hieman outoa? Ei tietenkään vedä vertoja aurinkolaseille optiikassaan, mutta ainakaan minulla ei ole ollut mitään päänsärkyä tms. josta testissä puhuttiin. Itse en vaihtaisi millään pois! Toiseksi haukkuivat ilmastoinnin yläventtiiliä, joka ei muka toimi. Paskat sanon minä  
mad.gif
Yläventtiilin avaamista ei voi olla huomaamatta - kyllä mulla ainakin ilma alkaa päälaella kiertää. Niin ja tuossa yläventtiilin kohdalla pitäisi testin mukaan olla ehdottomasti jokin nuoli merkkinä, että tietää onko auki vai ei? Mitähän jenkkitouhua tämä taas on? Haastaako joku oikeuteen Schuberthin, jos ajaa metsään venttiilin väärän asennon takia  
nixweiss.gif

biggrin.gif
Lisäksi moitittiin visiirin toimintaa ja taisihan tuo painokin oli testissä jotain 200g suurempi kuin mitä valmistajan sivuilla. Testaajan mukaan niska kipeytyy jne... Itse en ole vastaavaa havainnut  
nixweiss.gif

Henkilökohtaisesti en voi kuin suositella ko. kypärää... Testi oli mielestäni bullshittiä, mutta ehkä olen vain sopeutunut tähän pottaan ja en tiedäkään mistään paremmasta  
biggrin.gif
USA-malli on paljon painavampi, koska siellä ns. DOT-hyväksyntä, joka edellyttää ns. puncture- eli pistotestin tietyllä voimalla. Sen vuoksi USA-mallissa on paksumpi ja raskaampi kuori.

Poistoventtiilien toimintaan aiheutuu USA-mallissa kuorimateriaalin suuremmasta paksuudesta poistoreiän ja venttiilin kuoren väliin kulma, joka aiheuttanee pyörteitä ja mm. tuota korkeataajuista ääntä. Euroopan mallissa kanava on suora, eikä todellakaan vihellä. Hassua, että Schuberth ei ole huomannut tuota korjata USA-malliin.

Verrattuani kaikkia shopissa myynnissä olevia kypäriä, voi helposti todeta, että yksikään muun merkkinen kypärä ei pääse lähellekään Schuberthin S1:n meluttomuutta. Ja tämä sama positiivinen asia koskee myös C2-mallia. Se on avattavanakin hiljaisempi kuin yksikään umpikypärä lukuunottamatta S1-mallia.

Omat testini ko. kypärästä ovat myös aurinkovisiirien osalta hyvät. Usean eri yksilön kokeiltuani olen sitä mieltä, että ainoastaan tuo visiirin alareuna voi tuntua hiukan hassulta valaistusvaihteluissa. Koko visiirin yli menevä aurinkovisiiri olisi vielä parempi. Haitallisimman eli yläviistosta tulevan häikäisyn se poistaa hyvin.

Samaa mieltä testaajien kanssa olen siitä, että visiirin alareunassa olisi mukava olla pieni kädensija, jollainen muissa kypärissä on. Sen käyttö olisi tosiaan helpompaa ja selkeämpää kuin nyt kun avaaminen tapahtuu keskeltä etureunasta, mutta mikäänhän ei tietenkään voi olla aivan täydellistä. Mitenkään mahdoton tuo avaaminen ei ole nytkään, mutta jospa tehdas pistäisi tuonkin kuntoon..

Otsaventtiili toimii myös mielestäni todella hyvin. Sen vaikutus on selvä ja käyttö helppoa.

Raskaampi S1 on kuin moni ns. racing-kypärä. Itse en kuitenkaan koe sitä mitenkään häiritsevän painavaksi. M- tai L-koko menee omaan nuppiin ja ne painavat vain 1525g eikä siis kuten testissä oleva USA-malli, joka on reilusti painavampi.

Shopin kannalta on aivan sama mitä kypäriä ihmiset meiltä ostavat, mutta haluan kertoa faktat, koska niitä kysytään.

Shoei, HJC ja AGV ovat kevyempiä, laadukkaita ja istuvat hienosti, mutta ainoa kypärä, josta voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että se on hiljainen, on Schuberth.

Matka-ajoon valitsen itse sen. Lyhyillä matkoilla mikä vain laatukypärä on mukava, vaikka tulpat vaatiikin. Tulppiinkin tottuu nopeasti, mutta esim. musiikin kuuntelu voi olla vaikeaa meluisassa kypärässä.

Semmottia.

Shoei XR 1000 :ssa ei muuten ole korvien kohdalla ollenkaan verhoilua - ilmankos ei paina korvia, mutta melua piisaa siitäkin edestä. Taidankin kokeilla laittaa sinne jotain fylliä ...
idea3.gif

Back