• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuutiotilavuus 125 -> 750, vakuutuksen hinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lasimies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Heippa, miten mahtaa vaikuttaa kuutiotilavuus vakuutuksen hintaan? Meinasin päivittää 125-kuutioiseni 750-kuutioiseksi, mutta mietityttää paljonko tämä vaikuttaa vakuutusmaksuihin. Tällä hetkellä vakuutukseni maksaa kaskoineen noin 650 euroa vuodessa. Minkähänlaista hinnanmuutosta on odotettavissa? Voisin tietysti kysellä eri vakuutusyhtiöiltä, mutta haluavat aina hetuni ja sitten pitäisi kai olla rekisterinumero tai ainakin pyörän malli tiedossa.

AB-kortti on ja ikääkin enemmän kuin lääkäri määrää, bonuksia toistaiseksi vähän koska pyörä ollut vain hetken aikaa omistuksessa. Mitään tehopeliä en ole hankkimassa vaan sellaista vanhemman henkilön peruskulkuvälinettä vain.

Jos on odotettavissa vielä kovasti lisää kuluja niin ehkä pysyttelen tuossa piikissä vain.. jos maltan :right:

Todennäköisesti laskee rajusti jos et ole kallista katettua pyörää hankkimassa, piikkisten vakuutukset paljon kalliimpia kuin isojen.

Vakuutusyhtiön laskuriin vaan hetu rohkeasti ja rekisterinumeroja saa vakoiltua vaikka Nettimotosta.

-dq- sanoi:
Todennäköisesti laskee rajusti jos et ole kallista katettua pyörää hankkimassa, piikkisten vakuutukset paljon kalliimpia kuin isojen.

Vakuutusyhtiön laskuriin vaan hetu rohkeasti ja rekisterinumeroja saa vakoiltua vaikka Nettimotosta.

Sehän kuulostaa ihan hyvältä. Hondan ja Kawasakin malleja olen katsellut, on niissä katteet kyllä. En taida laittaa toisen rekisterinumeroa laskuriin kuitenkaan, kun pyörä ei ole omistuksessani :)

ts18056 sanoi:
Suzuki 750 GSX-F, täyskasko ympärivuotisena 389e. Anna se piikki jollekin tarvitsevalle.:D

Antaisinkin pojalle, mutta ei kelpaa kun ei ole tarpeeksi "siisti". Paljonko sulla on tuossa bonukset? Tosin nekin vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin, toisen 30% bonuksilla on sama hinta kuin toisen 50% bonuksilla. On tuo kuitenkin selvästi halvempi kuin piikissäni. Aika erikoista että hinta laskee, itse pyörän hintahan nousee eksponentiaalisesti kuutioiden myötä.

lasimies sanoi:
Antaisinkin pojalle, mutta ei kelpaa kun ei ole tarpeeksi "siisti". Paljonko sulla on tuossa bonukset? Tosin nekin vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin, toisen 30% bonuksilla on sama hinta kuin toisen 50% bonuksilla. On tuo kuitenkin selvästi halvempi kuin piikissäni. Aika erikoista että hinta laskee, itse pyörän hintahan nousee eksponentiaalisesti kuutioiden myötä.

Kun on tuota kolaritonta historiaa vuosikymmenien ajalta, niin lähtöbonus on 80% :D

lasimies sanoi:
Sehän kuulostaa ihan hyvältä. Hondan ja Kawasakin malleja olen katsellut, on niissä katteet kyllä. En taida laittaa toisen rekisterinumeroa laskuriin kuitenkaan, kun pyörä ei ole omistuksessani :)

Ei numeroa vakuutusyhtiö käytä muuhun kuin pyörän mallin selvittämiseen. Jos haluat selvittää vakuutuksen hinnan etukäteen joudut soittamaan asiakaspalveluun ja siellä antamaan tiedot. Eikä sieltäkään taida saada enää tarjousta pelkän mallin perusteella. Viimeksi kun soitin niin ei asiakaspalvelija osannut antaa tarjousta ilman rekisterinumeroa. Enkä ostanut kyseistä pyörää loppujen lopuksi kuitenkaan.

Noiden eri vak.yhtiöiden laskurit on nimenomaan sitä varten että niillä voi haarukoida helposti sitä tulevan vak.maksun mahd. suuruutta = sinne vaan laskuriin oma hetu (saa sun bonustiedot) ja vastaavanlaisen kiinnostavan pyörän rek.numero (saa sen fillarin tiedot) ja näin sulla on se arvio kyseisestä yhtiöstä nopeasti käsissäsi. Eihän se vak.yhtiö tiedä joskos olet harkitsemassa just sen fillarin hankintaa, joten minkäänlaista juridista tms. seurausta tuosta laskurin em. käytöstä siis ei sulle ole. Ja kannattaa myös vertailla yhtiöitä keskenään, jotkut yhtiöt suosivat tiettyjä pyöriä ja siten tarjoavat edullisempia vak.maksuja niihin :thumbup:

Itse tein näin kun aikanaan Honda FJS 600 tuli taloon, laskuriin vain 500+cc maxi-skoottereita ja etsitään se edullisin => päädyin tuohon Silverwingiin (täyskaskoineen n. 300€ vuodessa) ja sellaista siis etsimään. No tuo viihtyi talossa jopa 7v ajan, joten ei se ihan huti investointi ollut, vieläpä kun sain siitä poismyydessä ns. omani poiskin :)

No vuosi sitten syksyllä sama homma uusiksi kun piti vuorostaan 1000+cc prätkä saada alle ja taas etsittiin se vak.maksuiltaan edullisin => päädyttiin Suzuki GSF 1250 SA -malliin, jossa tuo ABS vielä lisäksi pienensi maksuja entisestään (täyskaskoineen n. 350€ vuodessa). No talvi siinä sitten meni ensin valikoimaa kartottaessa mitä varusteita yms. on tarjolla, josta päädyin täyskatettuun GT-malliin 3x Suzuki-laukkuineen. Ja kun markkinaa oli jo hetki seurattu, niin myös se hintataso oli täksi kevääksi lukittuna, paljonko tuosta olen valmis maksamaan. Hetki siinä vierähti, mutta lopulta löytyi tämä nykyinen yksilö sopivan läheltä ja just eikä melkein haluaani hintaankin. Ja onkin ollut sellainen piristys taas tälle harrastukselle ettei tosikaan, pyörä käy ja kukkuu kuten kuuluukin, mutta ennen kaikkea jo hetken kaipaamani ajamisen mielekkyys on jälleen palautunut :cruising:

Niin ja kovin tuore sitä en ole enää itsekään, jo jonkun matkaa 50v tuolla puolen, lähinnä eläkeikää odotellessa :p

Viimeksi muokattu:
Veijo Esso sanoi:
Ei numeroa vakuutusyhtiö käytä muuhun kuin pyörän mallin selvittämiseen. Jos haluat selvittää vakuutuksen hinnan etukäteen joudut soittamaan asiakaspalveluun ja siellä antamaan tiedot. Eikä sieltäkään taida saada enää tarjousta pelkän mallin perusteella. Viimeksi kun soitin niin ei asiakaspalvelija osannut antaa tarjousta ilman rekisterinumeroa. Enkä ostanut kyseistä pyörää loppujen lopuksi kuitenkaan.

Vuonna 2005 olin ostamassa uutta speed tripleä ja kaikista muista yhtiöistä sain tarjouksen, paitsi ifiltä. Ifin täti ei millään rautalangasta vääntämiselläkään käsittänyt, että se on uusi liikkeessä oleva pyörä, eikä sitä ole rekisteröity. Ei ole mitään rekisterinumeroa olemassa vielä. Ei mennyt jakeluun. Muilla yhtiöillä onnistui. Mallikin oli uusi, niin ei sitä mistään nettimotostakaan löydy käytettynä.

Mun Suzuki RF900 maksa noin 105 euroa vuodessa (5kk), vanha ja suht harvinainen peli, ei onnettomuuksia paljon tilastoissa tuolla pyörällä ja bonukset 80%. Eikä tietenkään kaskoa.

Juu kiitoksia näistä vinkeistä. Tosiaan, jos katson nettimotosta niin luulisi olevan aivan ok laittaa myytävänä olevan pelin rekkari noihin laskureihin. Jotenkin jäin vain miettimään sitä että kun oma hetu ja toisen rekkari menee niiden järjestelmiin niin voidaanko sitä tietoa jotenkin käyttää minua vastaan, jos vaikka kyseinen myytåävä pyörä onkin varastettu tai siinä on jotain muuta hämärää.

lasimies sanoi:
Jotenkin jäin vain miettimään sitä että kun oma hetu ja toisen rekkari menee niiden järjestelmiin niin voidaanko sitä tietoa jotenkin käyttää minua vastaan, jos vaikka kyseinen myytåävä pyörä onkin varastettu tai siinä on jotain muuta hämärää.

Se riski on vain otettava, jos haluaa vakuutusyhtiöiden laskureita käyttää...
En ole vain mistään mediasta lukenut, että kukaan olisi ongelmiin joutunut.

lario sanoi:
Se riski on vain otettava, jos haluaa vakuutusyhtiöiden laskureita käyttää...
En ole vain mistään mediasta lukenut, että kukaan olisi ongelmiin joutunut.

Aivan. Eivät toisaalta varmaan huutele mikäli tällainen on konsti saada hämäräheppuja kiinni. Senpä vuoksi laitoin alkuperäisen kysymykseni, eli miten noin yleensä ottaen vaikuttaa 125 -> 750 vakuutuksien hintaan. Tähän ei kovin moni ole ehtinyt vastata mutta ehkäpä vielä tulee lisätietoa siitä.

Jostain muistan lukeneeni, että jos ajaa oikein isolla pyörällä, niin sitten vakuutuksetkin olisivat kalliita. Mutta eihän 750 mikään iso ole, vaan monien mielestä varmaan sellaista ei vielä oikein voi moottoripyöräksi kutsuakaan.

Toki kuutioilla on vakuutusmaksuun merkitystä, mutta vakuutusmatematiikka on sellaista, että ei voi tietää kumpaan suuntaan sillä on merkitystä.

Taitaa vakuutuksen hintaan vaikuttaa kolme tekijää
-ko. moottoripyörä itsessään.
-Vakuutuksen ottajan ikä
-Vakuutusyhtiön halu vakuuttaa ko. pyörää.

Miula on esim. 600 kuutioinen Ducati.
Liikennevakuutushaitari on 100-400€ riippuen vakuutusyhtiöstä.

No kun haluttiin ihan eurotietoa niin mulla maksaa 750 täyskasko ympärivuotisena 310 €/vuosi. Tätä voi verrata siihen piikin maksuun vaikka prosentteina, mutta eipä tällä tiedolla mitään tee, koska pyörä, käyttäjä, asuipaikka ja bonukset ja muut hyvänmiehenlisät on jokaisella varmasti erilaiset

Kuutiotilavuus 125 -> 750, vakuutuksen hinta

Juu. Pyörän malli vaikuttaa hintaan huomattavasti kuutioita enemmän. Minulla on 1983 VF750F ja siinä liikennevakuutus on noin puolet siitä mitä se on minun 2021 Ténéré 700:ssa. 535 Viragossa vakuutus on käytännössä sama kuin tuossa VF:ssä. Siksipä niitä hintoja ei voi saada oikein mitenkään muuten selville kuin niillä vakuutusyhtiöiden laskureilla, joiden tarkoitus on myydä vakuutuksia, ei ottaa rosmoja kiinni. Myöskään kuluttaja ei syyllisty siinä mihinkään rikokseen vaikka laskuriin tietämättään syöttäisikin varastetun pyörän tiedot, joten mitään riskiä tuossa en näe. Uskoisin vakuutusyhtiöiden olevan myös henkilötietojen käsittelyssä varsin vastuullisia, joten heidän sivuilleen uskaltaisin sen henkilötunnuksenkin syöttää.

Back