• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kuparitahnan reakointi alumiiniosien kanssa?

Otin pakoputken käyrät irti puhdistusta ja kiilotusta varten, mutta mutterit olivat pinnapultteihin ryytyneet kiinni joten koko pinnapultit pyörivät lohkosta irti. Availin kierteet ja ajattelin pistää samat pinnapultit paikalleen. Ajattelin voidella pinnapultit kuparitahnalla jotta ne joskus tarpeen vaatiessa lohkosta irtoisivatkin. Luin netistä että kuparitahnaa ei saa käyttää teräksen ja alumiinin väliin koska kuparitahna on jalompaa kuin alumiini ja saa sähkökemiallista korroosiota aikaan. Onko kokemuksia vai onko asia ihan huuhaata jolla ei ole näissä asioissa merkitystä
confused_orig.gif

En ota kantaa tuohon reaktioon sen enempää kuin että käsittääkseni reaktio tarvitsee vielä vettä tahi ilmaa. Kumpaakaan tuskin rasvatun kierteen ja sylinteriryhmän jengan välistä paljoa löytyy.

Jos kuparitahna epäilyttää niin samaan tarkoitukseen on myös alumiinitahnaa. Tätä käyttämällä ei ainakaan tule liitokseen mitään metallia jota siellä ei olisi jo ennestään.

Älä laita, noi eri metallit tekee sähköparin ja epäjalompi (muistaakseni) häviää. Ei tartte merkittävästi mitään välittäjä- tai muitakaan aineita lisäksi.

Sähköpari = kemiallinen virtalähde= laite, jossa kemiallista
energiaa muutetaan energiaksi.

En tiedä miten nopeasti tommosessa kohdassa reaktio tapahtuu. Jos jollain on kokemusta niin se tietystii jyrää.

Alumiinitahnaa vaan tai vieläkin parempaa taitaa olla jokin keraaminen tahna.Alumiinitahnassa taitaa olla tuo lämmön kesto luokkaa 1100 astetta ja kuparitahnassa 800 asteen luokkaa,muistaakseni....

Alumiinitahnaa vaan tai vieläkin parempaa taitaa olla jokin keraaminen tahna.Alumiinitahnassa taitaa olla tuo lämmön kesto luokkaa 1100 astetta ja kuparitahnassa 800 asteen luokkaa,muistaakseni....
Alumiini sulaa jossakin 600 asteen tietämillä, joten lämmönkesto sinällään riittää kummassakin...

Miullapa on jotain kromitahnaa, joka kestää muistaakseni vielä jonkin verran enemmän lämpöä  
tounge.gif

kromitahna

Oon vahvasähkärin töissä ja meillä on ainakin ehdoton kielto et kuparia ei saa yhdistää suoraan alumiiniin tai teräkseen koska ne reagoi keskenään ja en nyt muista kumpi syö toisen...tais olla et alumiini alkaa kärsiin(korjatkaa jos oon vääräs) mut toi on ainaki varma tieto et niitä ei saa yhdistää...tosin nyt on kyse sähkötöistä jne mut tuskin se homma muuttuu kauheesti tossakaan
033102beer_1_prv.gif

Oon vahvasähkärin töissä ja meillä on ainakin ehdoton kielto et kuparia ei saa yhdistää suoraan alumiiniin tai teräkseen koska ne reagoi keskenään ja en nyt muista kumpi syö toisen...tais olla et alumiini alkaa kärsiin(korjatkaa jos oon vääräs) mut toi on ainaki varma tieto et niitä ei saa yhdistää...tosin nyt on kyse sähkötöistä jne mut tuskin se homma muuttuu kauheesti tossakaan  
033102beer_1_prv.gif
Kupari syö alumiinin.

Ihme juttu kun pakosarjoihin myydään vartavasten tarkoitutettuja muttereita jotka on tehty kuparista
lookaround_orig.gif

033102beer_1_prv.gif
Kupari syövyttää alumiinin: jos koneessa on pelkät vedet ja jäähdytysjärjestelmässä vaikkapa kupariputken pätkä, saattaa lohkossa olla melko pian neulanpistoja muistuttavia reikiä..
Kuparitahna ei todennäköisesti samaa tee, koska liitos ei saa happea, eikä nestettä (paitsi ehkä säilytyksen aikana). Onhan noita menestyksellisesti käytetty esimerkiksi tulpankierteissä.

Niin + paljonko siinä "kuparitahnassa" oikeasti on kuparia.

Tuossa viikonloppuna laittelin kotiloon Bilsteinejä alle ja mätin klassista Copaslippiä pultteihin että ne aukeaisi vielä uudelleen.

No tuubin kyljessä hehkuteltiin kovasti molybdeenistä vaikka kuparinväristä tahna edelleen olikin.

Suoraan alumiiniin olen kyllä laitellut CRC "alumiini"tahnaa tai jotain keraami-molybdeeni anti seizure sprayta - tosin molempia lähinnä siksi kun niitä on sattunut olemaan.

Tiesuolan seassa prätkillä rillaavat britit tuntuvat panevan sitä Copaslippiä suunnilleen leivän päällekkin ja mitään erityisempiä varoitteluja en ole kuullut.

se alumiinin hapettuminenhan sen teräspultin jumittaa. ehkä pahettuma on epäjalompaa kuin alumiini ja coppaslippi syö vaan sen? siinä kuparitahnassa voi olla muitakin aineita jotka estää korroosiota.

edit: toisaalta eikös perämoottorien sinkit ruostu ensiksi, joten ehkä se sinkkitahna olis parasta?

Ei noissa ns. kuparirasvoissa ole kuparia kuin väriksi. Ainakaan mitä käyttöturva tiedotteista lukee. Lyijystä enenpi varoitellaan.
Mutta oli mitä oli niin ammattikäytössä en ole koskaan huomannut mitään ongelmia vaan ongelmat olleet enenpi rasvan puutteesta johtuvia. Ja vaikka mitä laittaisi väliin niin ajan kanssa kaikki juuttuu,varsinkin pakosarjan mutterit/pultit.

Muistuipas toisesta yhteydestä mieleen tämä ketju. Tää tuntuu kestävän pakoputken kierteissä eikä pitäisi reagoida alumiinikannen kanssa. Kuumankesto 1200 astetta, mulla ei ainakaan pultit jumita.

Keraaminen rasva

Ja muistetaan että niissä alumiinilohkoon kierrettävissä öljy yms. propuissa on usein kuparinen tiivisteprikka.

Ja niissä kevytmetallisissa jarrusatuloissa niitä vasta onkin...

Ihan tehtaan jäljiltä.

Joten riski syöpymisestä ei taida perus mp käytössä olla suuren suuri.

Prikan kuparipitoisuus liene suurempi kuin tahnan.

Back