• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kunnolliset korvatulpat

http://www.earfoonsuomi.fi/

Onko tästä putiikista kellään kokemuksia, ja onko muita firmoja jotka tekevät ns. mittatilaustyönä tulppia ? Toki apteekista vajaalla parilla eurolla saa puolenkymmentä paria, mutta ne nyt on mitä on...

Itsellä tuppaa kuitenkin korvat olemaan sen verran herkät melulle, että pakko on ainakin tien päällä jotain korviin tunkea....

062802moto_prv.gif

Minulla oli teetetyt tulpat, mutta vaikka niitä tehtiin parit erilaiset, niin niiden käyttö oli liian tuskallista. Tosi ikävää, sillä ne vaimensi kyllä hyvin, joskin ne oli melko hankala tunkea korviin, ainakin aluksi. Minulla taitaa olla aika arat korvat
sad_orig.gif

Itsellä pienet korvakäytävät ja halpistulpat alkaa ennemmin tai myöhemmin painamaan ikävästi.
Nämä on toiminut, mm. SS1000 ajon aikana (22h 45 min) ei alkanut painamaan.
Hintatasoltaan selkeästi edullisemmat valettuihin nähden (20-30e).
Vaimentaa melua tehokkaasti, mutta puheen kuulee.

Itsellä pienet korvakäytävät ja halpistulpat alkaa ennemmin tai myöhemmin painamaan ikävästi.
Mun mielestä ei vaimenna ollenkaan tehokkaasti, eikä riittävästi! Earit on vaimennusteholtaan ihan ylivertaiset, vaikka eivät ihan yhtä mukavat. Palvelu oli kyllä hyvää ja toimitus nopeaa, kun tilasin, mutta tuote itsessään oli mulle pettymys.

Tuossa mainoksessa mainittiin umpitulppien häiritsevän tasapainoaistia. Minä kun kerran väitin tätä, niin se suorastaan teilattiin täällä Joku tohtorikin mainitsi, ettei sille ole lääketieteellistä perustetta. No ei aloiteta tästä off topicia
tounge.gif

Minulla toimivat parhaiten 3M siniset joulukuuset. Vanhemmat tummemmat olivat paremmat, mutta nyt saatavat vaaleammansiniset ovat pienen totuttelun jälkeen olleet hyvät nekin. Pikkuisen ovat lerpummat kuin vanhat, joten asetuksessa pitää olla hiukan tarkempana. On ajeltu rautaperseitä näilläkin.

Perus-earit eivät ole kyllä huonot nekään.

Eniten matkamukavuuteen vaikuttaa kyllä tuulenohjain tai sen olemattomuus. Jotenkin kun saisi sellaisen RT:n tuulettomuuden ja suojan kaulasta alaspäin ja kypärän tasaiseen ilmavirtaan, niin jopa olisi mukavaa. Ei vain ole onnistunut tähänastisilla pyörä-/pleksi-/kypärä-yhdistelmillä. Kompromisseilla mennään.

Minulla toimivat parhaiten 3M siniset joulukuuset. Vanhemmat tummemmat olivat paremmat, mutta nyt saatavat vaaleammansiniset ovat pienen totuttelun jälkeen olleet hyvät nekin. Pikkuisen ovat lerpummat kuin vanhat, joten asetuksessa pitää olla hiukan tarkempana. On ajeltu rautaperseitä näilläkin.

Perus-earit eivät ole kyllä huonot nekään.

Eniten matkamukavuuteen vaikuttaa kyllä tuulenohjain tai sen olemattomuus. Jotenkin kun saisi sellaisen RT:n tuulettomuuden ja suojan kaulasta alaspäin ja kypärän tasaiseen ilmavirtaan, niin jopa olisi mukavaa. Ei vain ole onnistunut tähänastisilla pyörä-/pleksi-/kypärä-yhdistelmillä. Kompromisseilla mennään.
Olen lähes samaa mieltä , mutta uusi vaaleansininen on minun mielestäni parempi kuin vanha tummansininen. Kovin monenmoista standarditulppaa olen kokeillut ja 3M:n vaaleansininen on minulle sopivin.

Mun mielestä ei vaimenna ollenkaan tehokkaasti, eikä riittävästi! Earit on vaimennusteholtaan ihan ylivertaiset, vaikka eivät ihan yhtä mukavat. Palvelu oli kyllä hyvää ja toimitus nopeaa, kun tilasin, mutta tuote itsessään oli mulle pettymys.
Tuossa hämää sekin, että puhe kuuluu melkein normaalisti, jolloin tunne vaimennuksesta on heikompi. Olen testaillut noita motosafe-tulppia tehokkailla pilleillä vs earit ja väittäisin, että melko tasoihin menee kovan melun osalta. Käytän kyllä enimmäkseen eareita, ne on hyvät+edulliset tulpat (1.50 e/paketti) kunhan malttaa heittää linttaantuneet ja napanöyhdän mustaamat vanhat tulpat pois..

Finfonic!

Kallis mutta toimiva, suosittelen.
Toimiva, mutta kallis hukattava.  
baaa.gif

Kokemuksesta suosittelen säilyttämään Finfonicit vain korvissa, häviävät motarilla yllättävän tehokkaasti tankkilaukun karttataskusta.

Nyt käytössä Radiansin "tee-se-itse" yksilölliset kuulonsuojaimet. Noita voi viskoa tienposkeen melkein 20 paria yksien Finfonicien hinnalla. Toimivat ja mukavat. Suosittelen mikäli et vaadi suojaimelta suoraa vaimennusvastetta ja/tai kuulokkeiden kytkentämahdollisuutta.

Korvatulpat ovat kulutustavaraa, onneksi itselleni kelpaavat vallan mainiot earit, joita saa joka mestasta jos pääsee loppumaan. Parin asetuskerran jälkeen vain menettävät ikävästi tehoaan, eivätkä ihan ilmaisia ole nuokaan.

Finfonic!

Kallis mutta toimiva, suosittelen.
Toimiva, mutta kallis hukattava.  
baaa.gif

Kokemuksesta suosittelen säilyttämään Finfonicit vain korvissa, häviävät motarilla yllättävän tehokkaasti tankkilaukun karttataskusta.

Nyt käytössä Radiansin "tee-se-itse" yksilölliset kuulonsuojaimet. Noita voi viskoa tienposkeen melkein 20 paria yksien Finfonicien hinnalla. Toimivat ja mukavat. Suosittelen mikäli et vaadi suojaimelta suoraa vaimennusvastetta ja/tai kuulokkeiden kytkentämahdollisuutta.
Mielenkiintoista, mistä noita saa ? Hinta ?

Mulla on käytössä ollut ear:in siniset "kuusitulpat", olen yleensä lyhentänyt niitä noin 5mm että ei paina kypärän alla, mutta saa vielä pois korvasta. Noiden myyntihinta taitaa olla jossain 10-15€ pari ja niiden vaimennusluokka on vastaava kun kaivostyömallin peltoreissa. Näissä parasta on se, että niitä "löytää" töistä, joten niitä tulee vaihdettua aika ajoin, vaikka ovatkin pestävää mallia

Minä olen noita Motosafejä jonkin verran käyttänyt ja ne ovat tosiaan hyvät siinä mihin ne on tarkoitettu, eli vaimentamaan tuulen ujellusta.
Kuten jo joku selvensikin, ideana on että puhe ja esim. moottorin ääni sun muut matalammat äänet jäävät kuuluviin lähes normaalisti ja näin myös käytännössä on. Vaikutelma on siis hyvin erilainen verrattuna "umpitulppiin" jotka vaimentavat kaiken.

Itselläni on myös ongelmana korvakäytävien ahtaus ja/tai omituinen muoto ja herkkä ärtyvyys.
Motosafeistä olen ulompia "laippoja" ohjeiden mukaan leikannut vähän pienemmäksi ja lyhentänyt "varsia" mutta silti niitä on vaikea saada niin syvälle korvaan ettei "varsi" osuisi kypärään ja alkaisi painaa kipeästi melko nopeasti.
Ja vaikkei niin painaisikaan, kaikki tulpat alkavat viimeistään muutamassa tunnissa ärsyttää korvakäytävää ja aiheuttaa sietämätöntä kutinaa ja ennen pitkää korvat kipeytyvätkin
nixweiss.gif

Jotain Finfoniceja tai vastaavia voisi kokeilla, siltä yhdeltä täälläkin ilmoitelleelta tyypiltä yritin niitä huonolla menestyksellä hankkia kun ei kaveria tuntunut tavoittavan millään.

Oli tulppa mikä tahansa, haluaisin tuollaiset Motosafen tyyppiset suodattimet jotka jättävät etenkin olennaisen eli pyörän äänen kuuluviin, olivat nuo Akrat niin prkleen kalliit että ihan jo sen takia äänen pitää kuulua omiin korviin  
tounge.gif

Mulla on kanssa pienet korvanreiät. Bilsonin pienemmät ovat ainoat, joihin olen ollut tyytyväinen tähän mennessä. Ei ala painaa, vaikka jätän päälle tankatessa ym. pienillä tauoilla ja välillä saattaa olla koko päivä tulpat korvissa ilman ongelmaa. En kyllä noista valetuista tykkää, kun saa pyöritellä ja etsiä oikeaa asentoa ja korvaa. Kuuset alkavat poikkeuksetta painaa ennemmin tai myöhemmin.

Ostin noita bilsoneita ison laatikollisen. Köyhänä miehenä pesen fairylla kerran pari ennen kuin heitän pois. Pesussa niistä lähteen jokin aine pois, kun turpoavat isommaksi ja pullistuvat kanssa nopeammin, jolloin ei saa niin helposti korvaan.

Back