• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kulunut rengas radalla, päässyt kulmikkaaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja santtu-cbr
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tarkoitus olis lähteä ajamaan alastarolle mutta takarengas on ajettu pilalle... liian pienillä paineilla (1.5bar ) ajettu kadulla ja se on kulunut keskeltä kohtuu reilusti/tasaiseksi. eli pykälän tuntee sormella selvästi. rengas on pirellin diablo ja pintaa kyllä löytyy viellä hyvin kauttaaltaan. eli kysymys kuuluu että kuluuko tuo pykälä pois radalla vai aiheuttaako pelkkiä huolia? vauhti ei todellakaan ole kova joten...
biggrin.gif
eli sunnuntai ajelua lähinnä..
biggrin.gif
tounge.gif
biggrin.gif
sport05.gif

Itse olin tänään ahvenistoa kiertämässä, omassa pyörässä myöskin takarengas kuvantunlaisessa kunnossa. Valmistusviikko ompi 25/03, eli ihan uudestakaan renksulasta ei ole kyse.
Hyvin toimi, ajelin keskiryhmässä ja kanttaillessa pito oli ihan ok. Toki kun ajoharjoittelusta oli kyse ei siellä äärirajoilla vedetty. Ihan reunaa myöten rengas kuitenkin kului "ruvelle" ja pystyssä pysyttiin
smile_org.gif

Varmaankin jos järki on matkassa niin tuommoinen vähän kulahtanutkin toimii rauhassa ajellessa.

Tämä oli siis vain oma kokemukseni asiasta, ammattilainen asiassa en missään nimessä ole.

ei siellä pysy aina uusillakaan renkailla pystyssä
withstupid.gif
viimisessä kurvissa kontannut
lookaround_orig.gif

vähän kyllä kallistun sen uuden renkaan puolelle jos sellainen vain nopeasti löytyy jostain edukkaasti. tämä ko. rengas on kulunut keskeltä n. +7cm matkalta ihan suoraksi ja sitten tulee kulma josta rengas pyöristyy normaalisti... ei ainakaan jää arveluttamaan kun uusi renksu olisi alla. tuo kun tuntui eilen porkkalan pätkälläkin jo heikolta..

sitten kun satut avaamaan kaasua tuon kynnyksen kohdalla niin saattaa olla että rengasta on radassa kiinni n. 2mm joten kyllä siinä konttaus on enemmän kuin lähellä.

mulla oli viimeksi motoparkissa sakoilla oleva super corsa mutta kun oli vielä reunoilla pintaa niin en vaihtanut uuteen. muuten meni hienosti mutta kun keskeltä tuli säikeet näkyviin niin joutui lopettamaan päivän kesken ja ajelemaan varovasti kotiin...
062802moto_prv.gif

uusi rengas haettu ja vanha suli vahingossa takaloksuun kiinni..
tounge.gif
nyt sitten liukastellaan uudella renkaalla siellä.. nooh toivotaan että ajamisen kulmikkuus katosi nyt kokonaan.

Aika paljon tuntuu vaikuttavan tuokin kun eturengas kulunut keskeltä tasaiseksi ja jyrkät kulmat vielä reunoissa. Ei meinaa ees normaali risteyksessä kääntyä kunnolla
omg.gif
Rengas on metzeler mez4 ja tuolla meinasin vielä radalle lähteä..Voi olla parempi et jäi tuo ajelu tuolla renkaalla väliin. No seuraavalle ajolle tuleekin jo uudet diablo corsat eteen ja taakse.
Mitenkäs muuten tuollainen lähes touring eturengas käyttäytyy radalla?? Sukeltaako heti alta pois?

Pikainen haku ei tuottanut tulosta joten neuvokaas kokeneemmat: Paljonko kulutuspintaa pitäisi olla jäljellä että radalle uskaltaa lähteä? Alla on Pilot Sportit (ekat ja viimeiset kyseistä laatua mulla, hyvä että pääsee pian eroon niistä
smile_org.gif
).

Pikainen haku ei tuottanut tulosta joten neuvokaas kokeneemmat: Paljonko kulutuspintaa pitäisi olla jäljellä että radalle uskaltaa lähteä? Alla on Pilot Sportit (ekat ja viimeiset kyseistä laatua mulla, hyvä että pääsee pian eroon niistä
smile_org.gif
).
Nyrkkisääntö on että jos miettii että "pitäsköhän vaihtaa" niin silloin pitää. Menee ratailusta nautinto jos miettii siellä renkaiden kulutuspintaa.

Vaan kun ei oo oikein mitään mielikuvaa vielä tuosta renkaan kulumisesta ja pidosta radalla (muuta kuin että "paljonpas näyttää kuluvan
smile_org.gif
")... Mittaa osaan kuiteskin käyttää eli jos jotain suuntaa antavaa millimittaa urasyvyydestä olisi heittää niin olisin kovin kiitollinen!

Jos siinä on selvästi suora tasainen kohta takarinkulassa niin eikun vaihtoon, silloin ajamisesta tulee kirjaimellisesti kantikasta kun rengas "nousee" kantille aina kantattaessa.

btw: heitin itse uuden nakit alle kemoraa ja voi juma että oli hyvä ajaa kun pitkästä aikaa samaa paria sekä pyöreet profiiltaan
smile_org.gif
jolloin pyörä taittu mutkaan kuin itsestään ja myös s-mutkassa pyörän heitto puolta toiselle onnistu helposti.

Vaan kun ei oo oikein mitään mielikuvaa vielä tuosta renkaan kulumisesta ja pidosta radalla (muuta kuin että "paljonpas näyttää kuluvan
smile_org.gif
")... Mittaa osaan kuiteskin käyttää eli jos jotain suuntaa antavaa millimittaa urasyvyydestä olisi heittää niin olisin kovin kiitollinen!
Riippuu tietty montako settiä ajaa ja kuinka kovin mutkista availee yms yms.

Ilmeisesti et mikään ahkera ratailija ole kun ei tuosta kulumisesta ole tietoa. Ehkä siis about samaa tasoa kun minä. Ainakaan milliä enempää ei takanen oo mun harvoilla ratakeikoilla koskaan kulunut.

Se, paljonko renkaassa sitten pitäis olla pintaa radalle lähtiessä riippuu siittä, kuinka hyvällä renkaalla haluaa ajella ja miten se rengas on kulunut. Toisissa renkaissa on syvemmät urat ja vaikka keskellä olis milleissä riittävästi niin muoto voi silti olla liian kulmikas (sportin syvyyksistä ei tietoa).

Periaatteessa milli siis riittää, mutta muoto on ehkäpä tärkeämpi. Pintakumin jousto toki vähenee kumipinnan ohetessa, mutta sillä tuskin on vaikutusta.

Back