• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka kuljettaa irtorengas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fragile984
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko hyviä neuvoja kuinka saisi irtorenkaan samalla kyydillä renkaanvaihtoon. Kyykkypyörä niin vaihtoehdot aikas vähissä.
Matka ei sinänsä päätä huimaa n.10km, sekä pääsääntöisesti 60km/h.

Ajattelin josko saisi takanakin sidottua reppuun kiinni. Tulisi kolmesta kohtaan kiinni.
Mutta ennen toteuttamista ajattelin kysellä, olisiko käyttäjä kohtaisia kokemuksia kenelläkään.
sport05.gif

Itse olen ainakin suosinut "pelastusrengas" tyyliä eli vyötärölle vaan roikkumaan. Voi toimia onnettomuudessa jopa pehmusteena
tounge.gif

Joskus kuljettanut niin et rengas on kuin toisella olkapäällä ja alaosa renkaasta vyötäröllä.

Hankala kuvailla sen tarkemmin... niin kuin misseillä nauha
smile_org.gif

Noi on tieten hyviä vaihtoehtoja molemmat, täytynee kokeilla kuinka se kankea taittuu kun renkaan vyölle asettaa  
smile_org.gif

Onneksi oma rengas on muutaman tuuman pienempi  
biggrin.gif

Niksi-pirkka: sen renkaan voi pujottaa vyötärölleen myös alakautta, eli astua renkaan sisään ja nostaa sen ylös.
Joka kerta kun olen nähnyt rengasta kuljetettavan vyötäröllä on äijät kiemurrelleet renkaan yläkautta vyötärölleen todella hankalan näköisesti. Miehillä useasti kuitenkin lantio on kapeampi kuin hartiat, alakautta siis hieman helpompi operaatio.

Joka kerta kun olen nähnyt rengasta kuljetettavan vyötäröllä on äijät kiemurrelleet renkaan yläkautta vyötärölleen todella hankalan näköisesti.
Varmaan ollut näky.
Kuinka tuo edes toimii, kun tälläinen kynäniska ei saa normaalia 17" rengasta yläkautta pujotettua edes ilman ajokamppeita. Isommissa peleissä on usein suurempi rengas, mutta on kuskitkin yleensä hieman raamikkaampia.
biggrin.gif

Ikinä ei ole ollut niin hevari olo kuin silloin kun ajelin Matkahuollosta kotio kaksi enskan piikkirengasta mahan ympärillä...

Muutoin olen köyttänyt renkuloita takapenkille, pyörän kylkiin, matkapyörässä laukkurautoihin sekä takalaukun eteen repsikan paikalle, matkaenskassa etuposkiin jne. Missimallia en ole kokeillut.

Kyykyssä paras arvaus on tosiaan mahan ympäri tai sitten jos ei ole sinkulasatula niin taakse, joko reppuun kiinni tai pitkähäntäisessä pyörässä peräti lappeelleen penkille/pyrstön päälle.

Ite tuli vietyä eturengas n. 12 km matkan kiinnitettynä reppuun parilla hihnalla... Hyvin tuo olisi pidemmänkin matkan kulkenut, kohta täytyy tehdä sama operaatio takarenkaalle...
thumbs-up.gif

Vyötäröllä menee hyvin. Kaksi rengasta menee vielä hyvin, kolmaskin ehkä.

mä oon kuskannu niitä joskus reppuun kiinnitettynä tai sit tehny köydestä olkahihnat siihen renkaaseen ja sit vaan "repuksi" selkään

Naruviilekkeillä menee yks pari ihan nätisti. Pitemmälle jos vie niin jotain pehmustetta/levikettä kannattaa köyden alle laittaa.

mä oon kuskannu niitä joskus reppuun kiinnitettynä tai  sit tehny köydestä olkahihnat siihen renkaaseen ja sit vaan "repuksi" selkään

Naruviilekkeillä menee yks pari ihan nätisti. Pitemmälle jos vie niin jotain pehmustetta/levikettä kannattaa köyden alle laittaa.
Vastaavalla patentilla itsekin kertaalleen joutunut irtorengasta kuskaamaan. Toimii kun tekee tarpeeksi hyvin eli ei hutasemalla.. Kyllähän tuo helpoin vaihtoehto on kuitenkin aina ollut auto, eli rengas irti vanteineen, peräkontiin irtorenkaan kanssa ja eiku liikkeeseen.

- P

moottorin sivuille kaatumaraudat, ja niihin hitsataan alaspäin käännetyn U:n muotoiset lisäraudat --> ollaan saatu aikaiseksi renkaankantotelineet, joilla 2 renkaan settiä voi ihan ongelmitta kanniskella täältä sinne missä pippuri kasvaa, ja jotka vielä boonuksena suojaavat tankkia ja yläkatteita mahdollisessa pannutustilanteessa
biggrin.gif

Kyllähän tuo helpoin vaihtoehto on kuitenkin aina ollut auto, eli rengas irti vanteineen, peräkontiin irtorenkaan kanssa ja eiku liikkeeseen.
Tätä käyttänyt itsekkin, säästää vielä reilun kympin renkaanvaihdon hinnassakin.
smile_org.gif

Kerran vaihdatin huollon yhteydessä renkaan ja autolla kävin varaamassa ajan ja samalla vein renkaan valmiiksi liikkeeseen.

No niin, nyt on rengas käyty vaihtamassa. Hyvinhän tuo vyötäröllä kulki kun matkaakin oli noin vähän.
Iso kiitos myös vaihtajalle MP-kymäläinen Oy. (orom alta-alle 20e) nyt ei muuta kuin  
062802moto_prv.gif

Back