• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka kaukaa tutka ottaa nopeuden?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ShadowC2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jokainenhan on syytön kunnes toisin todistetaan, eikös? Jos kiistää ajaneensa ylinopeutta on niiden vietävä käräjille ja jos ei ole ollut tutka päällä niin epäilen vain vievätkö juttua eteenpäin? Korjatkaa mikäli olen väärässä.

Jokainenhan on syytön kunnes toisin todistetaan, eikös? Jos kiistää ajaneensa ylinopeutta on niiden vietävä käräjille ja jos ei ole ollut tutka päällä niin epäilen vain vievätkö juttua eteenpäin? Korjatkaa mikäli olen väärässä.
Olet osittain oikeassa, ja osittain väärässä.

Poliisin EI tarvitse lukita tutkalukemaa, vaan se riittää että poliisi on nähnyt tutkan lukemaa, ja todennut että ei tapahtunut mittausvirhettä. Silmällä oppii kummallisen hyvin toteamaan nopeuden.
Se on taas "asiakkaan", eli ylinopeussakon, tai minkä sakon tahansa saajan tehtävä saattaa juttua eteenpäin, eli tehdä asiasta valitus. Yleensä valitusaika on viikko eteenpäin siitä, kun sakko on annettu tiedoksi, ja tapahtumapaikan syyttäjävirasto ottaa valituksia vastaan kirjallisina.

Poliisin tehtävä on todistaa että esim tässä tapauksessa ylinopeutta oli, tavalla tai toisella. Ja "asiakkaan" tehtävä on sitten yrittää todistaa että näin ei käynyt. Ja jos ei ole muita todisteita kun väite "en varmana ajanut", niin voi syntyä ongelmia, koska poliisin sanaan luotetaan aika pitkälle, siinä on kuitenkin hänen tulevaisuutta kyseessä.

Eli poliisi ei saata asiaa oikeuteen, ellet syyllisty törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, jolloin syyttäjä ajaa asiaa, eikä poliisi.

Kyllä ne tutkat joskus sekoilee. Itsellä kävi tuuri tuossa lähellä porvoota. Tästä tovi jo kuitenkin on.

Lähdin kiihdyttämään takaisin motarille rampista, enkä huomannut samassa liittymässä ollutta mopopoliisia. Saattoi käydä niinkin että se vauhti siinä liityttäessa motarille oli "hieman" yli rajoitusten, taisi nelonenkin jo loppua..  
withstupid.gif

Motarilla sitten himmailin muun liikenteen nopeuteen ja jatkoin porvooseen. Siellä poliisi sitten viittilöi juttutuokiolle, joka alkoi perinteisesti.

Poliisi: No paljonko oli vauhtia rampissa?
Minä: Mmph, ää, no jotain kai siinä, öh.
Poliisi: No paljonko?
Minä: Olisko ollu öh, en mä nyt oikein... Hmm..

Tässä vaiheessa reilu polliisi-setä lopetti tivaamisen ja totesi vain ettei tutka ottanut "kiinni" pyörään, joten saan sakot jos tunnustan kuinka kovaa ajoin.

Minä: 120 kmh!!!
Poliisi: Jaa, no ei sitten mitään, mukavaa päivänjatkoa ja turvallista matkaa..

Eli älkää nyt piru vie tunnustako että kuinka kovaa ajoitte.

itse olen jokusen kerran kysynyt asiakkaana polliisilta, että paljonkos oli, tai oliko ylinopeutta?

siinähän se selviää oliko tutka päällä tai oliko ylinopeutta.

yleensä kommentti on ollut, että kaikkihan sitä välillä ylinopeutta ajaa, mutta katsotaas sitä pyörää hieman...

ja naurua piisaa.

Kyllä ne tutkat joskus sekoilee. Itsellä kävi tuuri tuossa lähellä porvoota. Tästä tovi jo kuitenkin on.

Eli älkää nyt piru vie tunnustako että kuinka kovaa ajoitte.
Olisikohan ollut sama porukka liikkeellä joka isääni pelotteli?
biggrin.gif
Tuli nimittäin vuosia sitten rekan vetämässä jonossa Porvoon moottoriliikennetieltä (tätä tietä ei ole enää vuosiin ollut, on vain motari) moottoritielle ja kun paikka aukesi niin kyydissä olleen kaverinsa käskystä lähtivät katsomaan miten kovaa Mitsu Lancer Evo2 kulkee...ja kulkihan se.

Liikkuvan poliisin partio oli ollut sitten jonossa noin 4-5 autoa taakempana, näkivät kun Lancer lähti, mutta eivät ehtineet ottaa rekkaria ylös ja ei ollut videolaitteita. Mittasivat vain nopeutta noin 220kmh Lancerin kadotessa. Seuraava näkökontakti poliisilla oli Östersundomin liittymän kohdalla, isä vei kaverin tämä autolle. Poliisit kanttasivat liittymästä myös ylös ja perään.

Huoltsikan pihalla isä jo poltteli rauhassa tupakkaa ja jutusteli kaverin kanssa auton vieressä. Poliisi koitti kovasti saada myöntämään syyllisyyden mutta kun isä ei tunnustanut heti (ihmetteli poliisien käyttämää sanavalintaa ja näki autosta ettei näillä ollut videolaitteistoa) niin joutuivat toteamaan "me tiedämme, että sinä ajoit yli 220kmh nopeudella äsken moottoritiellä, meillä ei ole vain keinoa todistaa sitä. Älä tee sitä toista kertaa, ainakaan meidän nähden".
biggrin.gif

..Kuittauksen jälkeen poliisi tokaisi, että "Hyvä kun myönsit. Tutka ei nimittäin toimi".
kaboom.gif
niinpä! mitä jos sanookin että "en varmaan ajanu" ja tutkassa onkin lukema. Poliisille valehtelua.. "Periaatteessa" samanlaisessa tilanteessa poliisi kysyi multa erästä asiaa ja tietenkin valehtelin. Tarkisti puhelimellaan asian ja sano älä valehtele. Loppu aika olinkin suu supussa ettei toista syytettä tuu..  
withstupid.gif
Höh.
"En kai... ei voi olla..." "En katsonut mittaria pitkään aikaan, en kyllä usko että olisi noussut yli" Ei voi tietää..."

itse olen jokusen kerran kysynyt asiakkaana polliisilta, että paljonkos oli, tai oliko ylinopeutta?

yleensä kommentti on ollut, että kaikkihan sitä välillä ylinopeutta ajaa, mutta katsotaas sitä pyörää hieman...

ja naurua piisaa.
Turhaa sitä on kysyä, näkeehän sitä sakkolapusta
tounge.gif

ja naurua piisaa.
Turhaa sitä on kysyä, näkeehän sitä sakkolapusta  
tounge.gif
Tämä nopeuden kysymättömyys aiheutti kauan sitten Itäväylällä minulle reilusti lisää sakkoa.
mad.gif
Ajoin 90 km/h alueella, jossa oli 70 km/h rajoitus. Siviiliasuinen poliisipartio (näyttivät virkamerkkinsä/korttinsa) ajoi minut Ladalla kiinni ja otti henkilötiedot ylös. Myöhemmin kotiin tulleen sakkolapun mukaan olin ajanut 110 km/h, vaikka mittarissa ei todellakaan ollut 90 km/h enempää. Ei ollut paukkuja lähteä oikeuteen kun minulla ei ollut ketään kyydissä. Sen jälkeen olen aina kysynyt nopeuden ja sen, millä laitteella se on mitattu.

Tässä pari päivää sitten pelästyin kunnolla kun olin prätkällä liikenteessä motarilla ja nopeutta oli silleen reippaasti (mittaria en sattunut katsomaan) ja tien laitaan oli pysäytetty poliisimaalauksessa oleva Vectra hälytysvilkut päällä.
crazy.gif
Katselin kylmä hiki valuen peileistä, lähteekö perään. Mietin mielessäni ajokiellon pituutta ja tähyilin eteenpäin mahdollista kiinniottoautoa, mutta onneksi ei tutka ollut päällä ja sakkotili pysyi puhtaana edelleenkin tällä kaudella.

Hih hih.  
tounge.gif

Onneks oli keskinopeusmittari siviiliautossa.  
062802jumpie_prv.gif

Kävin pesee pyörän ja olin lähdin kotia päin ajelee hallilta. Takarenkula on aika lopussa, joten sehän on kulutettava loppuun ennen talvea ja uuden vaihtoa. Siitä valoista lädin ja siivua jää mukavasti asvalttiin ja pyörä komeessa sladissa pitkän matkaa.  
cool.gif
Takana ajelee joku punanen volkkari. Joku pirun lakasukone ajaa mun eellä, no ohi tuuppaan kun ei tuu ketään vastaan. Taas vähän renkaalle hoitoa ja tais se keulakin nousta siinä rytäkässä. Samantien kun pääsin omalle kaistalle niin huomasin peileissä sinistä ja punasta vilkkumassa.

Silloin pomppas sydän kurkkuun, tähänkö tää nyt loppu.  
confused_orig.gif
Ajoin tien sivuun ja auto tulee siihen vasemmalle puolelle. Naispoliisi aukasee ikkunan ja tuntuu olevan aika lämpinänä mun tempauksista. Katoin heti siihen kojelaudalle ja ei näkyny perinteisiä tutkia. Sanoin että en ajanu ylinopeutta, vaan pyörä ei toimi hyvin kun juuri olin pessy sen ja sähköjohdot kastunu, että piti vähän "lämmitellä". Aikansa ripitti minua ja sain elämäni ensimmäisen suullisen huomautuksen.

Ai ai, jos ois ollu perinteinen tutka...  
omg.gif

Back