• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kierrokset matka-ajossa

Olen tässä viime aikoina alkanut pohtia mopolle annettavia kierroksia matka-ajossa. Nykymopoillahan pystyy ajamaan taajamassa ja vähän ulkopuolellakin helposti sallittuja nopeuksia lähes joka vaihteella.

Aika monella tuntuu olevan tapana ajaa pienellä vaihteella ja kovilla kierroksilla kun kuuntelee kanssamotoristien koneiden ääniä kun sellainen sattuu viereiselle kaistalle.

Hetkellisestihän kierrokset voi nostaa vaikka rajoittimeen, mutta paljonko kierroksia mopolle voi antaa pidemmässä ajossa, jotta kone ei ala vielä kärsimään? Jos harrastaa matka-ajoa esim. 6000 kierroksilla niin alkaako koneen elinikä lyhetä?
nixweiss.gif

Tuo 6000rpm on aika suhteellista, kun kaikki mopot ei edes kierrä niin paljoa, ja jotkut kiertää 15000..

Tuskimpa 6000 vielä on sellanen luku että se kestoikään olennaisesti vaikuttaa.
Mulla on noin 5000rpm/100km/h ja
n. 4000rpm/80km/h 6.vaihteella

5500 kiekkaa 100km/h. ja kutosella.
ei se siitä varmaan kärsi.
mutkasemmilla pätkillä saattaa olla nelonen tai kolmonenkin satasessa ja vaikka pitemmänkin aikaan.
baaa.gif

pyörä cbr 600f

Sevenfiftyllä on satasen nopeudessa n. 4500 rpm mittarissa ( punainen alue alkaa n. 9000 rpm ). Vanhassa CB750K -mallissa taas 5500 rpm ja juuri pahalla tärinäalueella.. Mutta yleensä tietoisesti välttelen niitä teitä, joissa on satasen rajoitus; pikkutiet ovat hauskempia
cool.gif

Mulla on yhteensä viis vaihetta, ja isoimmalla semmosen 100km/h:n kohdalla on reilut 5000 jengaa koneessa..
Eli matka-ajot menee n.6000 kierrokseen/min
cool.gif

Ajelin kaverin varttilitraisella yksipyttyisellä hondalla. Hirvitti, kun satasen nopeudessa viisari oli 7000 rpm:n kohdalla. Hyvin se kuitenkin tuon kestää.
Omassa Triumph RS.ssä satasella kierrokset noin 3500.

Mitähän tuota ois omassa pyörässä kierrokset ja vauhti konetiellä. Mittari näyttää yleensä 135km/h (tällöin kierrokset on kutosella siellä 5000rpm tuntumassa), mittari siis heittää ihan perkeleesti. Ja tuntuu että mitä kovempaa ajaa sitä enemmän se mittari fuskaa. 120km/h rajotuksella ajoin mittarin mukaan 175km/h ja autot tuli vielä ohi
mad.gif

Pyöränä k2 gixer

Mulla matka-ajossa kutosella semmoiset hiukan vajaat 5000 (about 4800?) 100km/h vauhdissa, noin 6000 120km/h ja pikkuisen reilut 7000 "moottoritievauhdissa" (150km/h).

Satasen vauhdissa varsinkin jonoissa monesti tulee ajeltua vitosella, koska ei ne kierrokset mitään hirveitä silläkään ole ja ohituskiihtyvyys on selkeästi parempi.

Pyörä '95 GSX 600 F.

120km/h rajotuksella ajoin mittarin mukaan 175km/h ja autot tuli vielä ohi  
mad.gif
Taitaa olla kotiloissakin tota mittariheittoa aika paljon  
tounge.gif

EDIT: oli mulla asiaakin
withstupid.gif

Mulla kiertää kone satasen vauhdissa noin 5000 ja 120 vauhdissa noin 6000. Vaihde on silloin kuusi. Satoja kuutioita koneesa on kuusi. Pyörä on -92 mallia CBR.
Pitkää matkaa ajan ihan mielelläni alle 5000 rpm, mutta silloin ei kannata ohitella. Kärsin siitä CBR:n hyvin yleisestä "tehokuopasta". (mitäs ajelen vakiopyörällä...)
withstupid.gif

Kiihtyvyys on kunnollista vasta yli 6000 kierroksilla. Mittari menee punaiselle vasta 13000, joten jos ei insinööri ole ottanut huomioon, että koneella ajetaan toisinaan pidempiä matkoja 6000-8000 rpm, niin ei se kone kiertäisi niin paljoa ennen punaiselle menoa.

Tässä on monia eri tekijöitä mukana yhtälössä. Kuinka suuri on moottorin tilavuus, kuinka korkea on viritysaste koneessa, moottorin tyyppi, 1 syl, twin, V-2, V-4 rivi-4, rivi-3, Boxer.. Kaikilla lienee matkakierrokset aika eri kohdalla..

Taitaapi olla sylinterin iskun pituudella ja puristuksillakin jotain vaikutusta...

Itsellä suitzan iso rosmo jossa vakio vermeet. Vauhdin ollessa 100km/h on kierrokset (muistaakseni) n. 4000-4500 rpm 5-vaihteella.

Kai se on niin että isompi moottori -> pienemmät kierrokset -> pidempi elinikä. Tämä on tietysti aika rankka yleistys..

baaa.gif

Kuutosella kiekat n. 7800rpm. Aikamoista vonkaamistahan toi on mutta ei sille mitään voi, pieni kone on pieni kone. 250cc

Hmmm. 6000 rpm ja kutonen silmässä. Tahtoo sanoa omalla pyörällä runsaat 180 km/h. Ei ihan se sopivin matkavauhti, jos aikoo lähintä poliisiasemaa pidemmälle matkustaa...
confused_orig.gif

Valmistajan mukaan tuosta kierrosluvusta mylly alkaakin vasta hönkimään kunnolla. Tehokäyrä kun nousee tuossa miltei pystysuoraan. Tämä on niin suhteellista. Juu. Sattuneesta syystä tulee harvemmin edes laitettua kutosta pesään, vaikkakin englantilaisten lehtien mukaan se tarjoaa urheilupyörälle erinomaisen polttoainetalouden. Pyöränä Ducatin 999.

...Hetkellisestihän kierrokset voi nostaa vaikka rajoittimeen, mutta paljonko kierroksia mopolle voi antaa pidemmässä ajossa, jotta kone ei ala vielä kärsimään? Jos harrastaa matka-ajoa esim. 6000 kierroksilla niin alkaako koneen elinikä lyhetä?  
nixweiss.gif
Hieman omituinen kysymys ainakin meikäläisen mielestä.

Eiköhän se taajaman ulkopuolella ole isoin vaihde silmässä, kun ajetaan matka-ajoa. Kierrokset riippuu sitten matkanopeudesta.  
062802moto_prv.gif

confused_orig.gif
Luin jostain, en muista mistä. Kokeneen matkamotoristin kertoman mukaan, 70% tehoista voi huoletta pitää matka vauhtina, ilman että pelit leviää.
Oman järjen mukaan ajattelen seuraavasti.
Punaiselle, jos heilahtaa vasta 12000 jälkeen, niin mitä hyötyä niistää lopuista yli 6000 kierroksista on, ellei niitä voi käyttää.
Matka ajon ei uskoisi rikkovan laitteita, se kun on tasaista menoa pitkin hyvää baanaa.
Mun pikku rosvo etenee 6000 kierroksilla olsuhteista riippuen 115 -120 km tunnissa. 70% mun pelissä on 8400 kierrosta, oletan pelin silloin etenevän reilusti yli 150 km/h, eli riittävästi suomen teille.
Huolen aihetta en usko tulevan vaikka sitä vauhtia ajelisinkin.
Eli ei kun turvallisia
062802moto_prv.gif
kilometrejä.

Back