• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuöljyt / Sprayt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToKm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ketjuöljyt / Sprayt

Mitä ketjuöljyä käytätte? Itsellä ketjuöljyä kuluu, koska olen liian innokas rasvaamaan eli spray pulloja menee useita kesässä. Eli mikä on hyvä öljy määrä/hinta suhteessa joka oikeasti voitelee ja pysyy ketjussa, kuten esim:

ELF 10eur/400ml
MOTUL 10.9eur/400ml
Biltema 4.49eur/400ml
CRC ~5/6eur/400ml
Honda PRO ketjyöljy 13.5eur/400ml
Louis sprayt ~5-7eur nurkilla / 400ml

Tähän mennessä olen ajanut Hondan ketjuöljyllä ja silloin tällöin auton vaihteistoöljyllä "pessyt" ketjua. Myös tuota halpaa CRC:n ketjuspraytä olen joskus tuikannut paremman puutteessa. Hondan öljy tuppaa olemaan turhan kallista mutta laatu on ollut kohtuullinen, mutta ei ketjua turhaan kannata pilallekkaan ajaa huonolla öljyllä.

Elf:in öljyllä/sprayllä olen rasvannyt, ihan paniikissa laittanut Würth:in synteettistä vaseliinia. pysynyt hyvin.

Vaihteistoyljkyä on kanssa joskus tullut käytettyä.

Hyvässä öljyssä mullakin ne yleensä on.

Itse olen ajellut 4e at-aerosolin o-rengasketjuille sopivilla, olikohan vielä biohajovilla öljyillä. Nyt siirryin tosin käyttämään törkeän kalliita fordin erikois vaihteistoöljyjä kun pääsin viimeinkin eroon viimeisestä fordistani ja jäi kaappiin melkein täysiä purkkeja öljyjä.

Hondan Pro on ollut yksi parhaista mitä olen kokeillut. Tällä hetkellä Castrolin vaha käytössä, joka tahmeana mössönä kerää todella paljon tavaraa ketjuihin, ei hyvä.

Menee useempi purkki kesässä?
Rasvailetkohan turhan ahkerasti? Mulla on nyt kolmas pyörä menossa samalla Bel-Ray -purnukalla, joka muuten on hommattu noin 1993!

No oli kyllä yksi noin 13 vuoden ajotauko välissä ...

Joka tapauksessa edelliselläkin (juuri myymälläni) pärrällä tuli 16 tkm eikä koskaan tarvinnut edes ketjuja säätää, vaikka niidenkin todellinen ikä oli mulle tuntematon. Ihan ohuesti voitelen ketjut sisäpuolelta o-renkaiden kohdalta kummankin puolen erikseen. Muuta ei tartte. Ei pahemmin sotkeennu rattaat eikä vanne ja ketjujakaan ei ole tarvinnut ikinä erikseen putsata muuta kuin mitä rätillä olen joskus vetäissyt. Rasvaa leviää taatusti riittävästi myös hampaiden kohdalle. Voiteluväli mulla edellisessä pyörässä noin 400km.

Ketjujen rasvauksen päätarkoitus on pitää tiivistävät O-renkaat liukkaina.

Tuo Bel-Ray on kyllä parasta mitä tiedän. Keltaista vaahtoavaa ja tunkeutuvaa ainatta, josta jää haihtumisen jälkeen sitkeä voiteluainekalvo jäljelle. Sopii siten vaikka jalkatappien ja vaihdenivelten tai vaikka auton saranoiden voiteluun.

Kotioloissa lenkiltä palatessa tavallista hypoidiöljyä pensselillä kierros tai pari lämpöisiin ketjuihin, reissussa on mennyt castrollin sprayo-r (vai mikä se ny oli?).
Hypoidiöljyllä voideltuna pyörii kyllä tosi herkästi jos vertaa vaikka vahaan.

Onko ketään ottanut ketjuja pois, ja huoltaneet ne ihan perusteellisesti. Eli vanhat öljyt pois, ja uudet tilalle.
Jos joku on näin tehnyt, niin millä lähti parhaiten vanha öljy pois? Uskaltaako laittaa bensaa/tinneriin??
Ja mikäs olisi ns. paras ketjujen voiteluaine?

Kiitos

Taitaa olla 06 syksyltä ainoa kerta kun putsasin 100% puhtaaksi, silloinkin käytin pensseliä ja hypoidiöljyä, lopuksi pyyhin rätillä jossa oli mineraalitärpättiä.
Tinneri ja bensa rikkoo o/x renkaat melko varmasti, liottaminen missään puhdistusaineessa ei kuulosta oikeen kivalta mun korvaan, syynä se että jos joku o/x renkaista on jo ottanut siipeensä niin puhdistusaine tuo loputkin rasvat pois ketjun sisältä.
Esimerkiksi Castrollin valikoimaan kuuluu ketjujen puhdistusaine jota olen yhden purkillisen sumutellut aikojen saatossa, ei aiheuttanut ongelmaa.
Voitele millä haluat, nykyisen tietämyksen (oman) säännöllinen öljyllä voiteleminen pidentää ikää huomattavasti, sateen jälkeen ketju on aina kuiva, ei vahaa...
Tästä asiasta löytyy aika paljon mutua ja mielipiteitä, omanikin on vain mutua ja pientä kokemukseen pohjaavaa tietoa.
Muut voivat jatkaa asian vierestä vääntämistä...

Tavallista hypoidi(perä)oljyä isolla injektioruiskulla lämpöisiin ketjuihin. Pienet pärskeet on helppo pyyhkiä vaikka talouspaperilla. Ei kerää hiekkaa ja pölyä niin kuin sprayöljy ja -vaha josta muodostuu sitä mustaa kittiä mikä ei sitten irtoakaan ilman liuotinta.

Ei maksa juuri mitään verrattuna paukkupulloihin
033102beer_1_prv.gif

Etsiskelen itse kans parasta vaihtoehtoa.

Laitoin ekana tuommosta ketjuvahaa ja nyt vituttaa..
Pitäs jotenki saada se pestyä pois ketjsuta, vanteista, ketjusuojasta, takahaarukasta, etuhammasrattaan kotelosta jne..

Joku suositteli polttoöljyä.. Onko muita mielipiteitä?
Edit: vai olikohan se dieseliä...

Sit ku saan noi puhtaaksi niin laitan jotain liukasta juikulia, mikä jankkiutuu sit lämmetessään.

Kaverilla oli CRC:tä, se ainaki tuntu ihan ok:lta.

Hondan Pro öljyä (punainen puteli). Toimii. VÄliin ketjun putsaus esim. WD40:llä.

Onhan näistä ketjujen voiteluista horistu monta kertaa aiemminkin, mutta horistaan nyt lisää. Olen tänä keväänä voidellut ketjuja ainoastaan vaihteistoöljyllä, ihan vaan kokeilun vuoksi oikeastaan. Kokemukset ovat olleet pääasiassa erinomaiset: vanne/swingi/eturattaan kotelo pysyvät puhtaina tai ne on ainakin äärettömän helppo puhdistaa. Kuivalla kelillä vaihteistoöljykin pysyy ketjussa aivan mainiosti (parin tankillisen jälkeen tulee lisäiltyä ööliä). Sateella peseytyy tietysti herkemmin pois.

Ongelmia on oikeastaan kaksi. Elikkä öljyn levittäminen siististi on mielestäni hankalamapaa kuin spraypullosta, ja lisäksi tarvittava öljyn määrä on vaikea arvioida. Olen kokeillut pensselöintiä sekä pikku shampoopullosta ruuttaamista, vähän nahkeata kummallakin (etenkin reissussa ollessa). Nyt löysin jostain puoliksi käytetyn perämoottorin vaihteistoöljypurkin, joka on ikäänkuin iso hammastahnatuubi pitkällä nokalla. Jospa sitä kokeilis seuraavaksi. Toisekseen huomasin yllätyksekseni, että voitelun jälkeen öljyä näyttää löytyvän myös renkaasta, siis ketjun puolen kulutuspinnalta. Onko tämä vain hyväksyttävä vai olenko ruutannut liikaa öljyä ketjuun? Oletettavasti spray sinkoutuisi kuitenkin samaa reittiä (koska sitä päätyy vanteeseenkin asti), mutta en ole kyllä ikinä sitä näkyvästi renkaalta havainnut. Pienikin määrä öljyä tietenkin levähtää verrattaen isollekin alueelle, mutta silti arveluttaa pidon heikentyminen... Miten käynee jos tuikkaa radalle tuollaisella "voidellulla" renkaalla?
omg.gif

Vaihdoin autoon öljyt pari päivää sitten ja heitin öljypurkkiin ketjut vuorokaudeksi lillumaan.
Kyllä nuo ainakin vielä yhden ajokerran jälkeen tuntuivat pyörivän.
biggrin.gif

Etsiskelen itse kans parasta vaihtoehtoa.

Laitoin ekana tuommosta ketjuvahaa ja nyt vituttaa..
Pitäs jotenki saada se pestyä pois ketjsuta, vanteista, ketjusuojasta, takahaarukasta, etuhammasrattaan kotelosta jne..

Joku suositteli polttoöljyä.. Onko muita mielipiteitä?
Edit: vai olikohan se dieseliä...

Sit ku saan noi puhtaaksi niin laitan jotain liukasta juikulia, mikä jankkiutuu sit lämmetessään.

Kaverilla oli CRC:tä, se ainaki tuntu ihan ok:lta.
Löpöllä irtoaa moska hyvin, eikä vahingoita ketjujen o-renkaita. Lyhytkarvainen jäykkä pensseli kaveriksi ja eiku hommiin
smile_org.gif

Würthin synteettinen vaseliini ollut jo monta vuotta käytössä, ja hyvin voitelee. Värittömänä ei tahraa ja pysyykin ketjussa ihan kohtuudella. Vahasta en tykkää minäkään.

Ketjun pesuun hyvää on satunnainen voitelu moottori-/vaihteistoöljyillä ja jos ketju on irrallaan, niin polttoöljyssä/dieselissä liottamalla.

e: Würth HHS 2000 ollut siis käytössä ja kohta lähdössä koekäyttöön saman valmistajan HHS 5000. Siitä ei vielä kokemuksia. Pakkauskoko molemmissa 500ml, hinnasta ei tietoa
nixweiss.gif

Menee useempi purkki kesässä?
Rasvailetkohan turhan ahkerasti? Mulla on nyt kolmas pyörä menossa samalla Bel-Ray -purnukalla, joka muuten on hommattu noin 1993!

No oli kyllä yksi noin 13 vuoden ajotauko välissä ...

Joka tapauksessa edelliselläkin (juuri myymälläni) pärrällä tuli 16 tkm eikä koskaan tarvinnut edes ketjuja säätää, vaikka niidenkin todellinen ikä oli mulle tuntematon. Ihan ohuesti voitelen ketjut sisäpuolelta o-renkaiden kohdalta kummankin puolen erikseen. Muuta ei tartte. Ei pahemmin sotkeennu rattaat eikä vanne ja ketjujakaan ei ole tarvinnut ikinä erikseen putsata muuta kuin mitä rätillä olen joskus vetäissyt. Rasvaa leviää taatusti riittävästi myös hampaiden kohdalle. Voiteluväli mulla edellisessä pyörässä noin 400km.

Ketjujen rasvauksen päätarkoitus on pitää tiivistävät O-renkaat liukkaina.

Tuo Bel-Ray on kyllä parasta mitä tiedän. Keltaista vaahtoavaa ja tunkeutuvaa ainatta, josta jää haihtumisen jälkeen sitkeä voiteluainekalvo jäljelle. Sopii siten vaikka jalkatappien ja vaihdenivelten tai vaikka auton saranoiden voiteluun.
Kuivaa kyllä tiukasti ketjuun mutta on sitten kuivettuaan niin kuivaa tavaraa että voitelun kanssa voi olla niin ja näin..

Back