mursu sanoi:
Tuskin olen ongelman kanssa yksin

...
Kuinka esim. Suomessa MP-liikkeet hyvittää vähän käytetyistä, hyväkuntoisista ja laadukkaista MP-varusteista (esim. Rukka Goretex) vaihdossa uusiin vai onko ainoa keinoa myydä puku suoraan jonnekin ... tai laihduttaa 5-10 kg ?.
Kokemuksia vaihtokaupoista ?.
En ole kuullut, että liikkeet ottaisivat vastaan (tai myisivät) käytettyjä ajokamoja, koska jos liike myisi ne kamat eteenpäin, niin he joutuisivat kuluttajakaupoissa antamaan myymilleen tavaroilleen takuun.
Mutta jos kamat kerran ovat hyväkuntoisia, niin miksi et myisi niitä suoraan? Toki pitää asennoitua jo lähtökohtaisesti siihen, että omilleen noissa kaupoissa ei ikinä millään mittapuulla pääse, mutta kyllä niistä rahaa silti saa. Käsiin jäävät ne kamat, joiden omistaja ei halua tehdä tappiota ja olettaa, että joku ostaa yhden-kaksi kautta piereskellyt, mutta muuten hyväkuntoiset kamat "ovh miinus 20 %" -hinnalla, koska "tokihan niillä nyt sen verran on vielä arvoa".
EDIT: Pointtina siis se, että aina kun käytettyä ja itselleen tarpeetonta tavaraa lähtee myymään, niin ei pidä koskaan ajatella ns. uponneita kustannuksia. Esim. jos minulla on joku hilavitkutin, jota en jostain syystä tarvitse ja jota tuskin tulen koskaan enää tarvitsemaankaan, niin on minulle paljon parempi vaihtoehto myydä se tavara vaikka 100 eurolla, kuin makuuttaa sitä kaapin perukoilla vain sen vuoksi, että kukaan ei sitä 200 eurolla osta (joka olisi hilavitkuttimen oikea arvo
minun mielestäni). Myymällä tavaran saan 100 euroa, pääsen itselleni tarpeettomasta hilavitkuttimesta eroon, saan kaappitilaa ja jos tavara tosiaan on hyvässä kunnossa, niin ostajallekin tulee hyvä mieli.