• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kawasaki GTR 1000 vm. -88

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nowiisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
N

Nowiisi

Guest
Viimeksi olen pyöräillyt kevarilla 30 vuotta sitten ja nyt viime syksynä ostin "ensipyöräksi" vähän raskaamman menopelin. Pyörällä on ajettu 150tkm, mutta siististi pidetty ja huollot ajallaan tehty. (Tosin huoltokirja on hävinnyt?) Ajelin jo syksyllä vajaa 1000km ja hyvin tuntui toimivan.
Keväällä täytyy tietenkin öljyt ja suodattimet vaihtaa. Venttiilit ajattelin säädättää jollain ammattilaisella ja uudet renkaat vaihtaa. Takarengas on kulunut, mutta eturenkaassa on kyllä pintaa, mutta kun en tiedä, että onko kuinkakin vanha ja kovettunut, niin ehkä vaihdatan kummatkin. Pyörä oli halpa, kun vielä syksyllä ostin.

Mitä neuvoja ja pelottelua kokeneet Kawasakin omistajat antaisitte nyt tulevaa kesää odotellessa. :paikallatuulee:

No tuosta eturenkaasta sen verran että otat ja katot minkä ikänen se on niin sittenpäs tiedät. Etit tämmösen leiman niin ekat 2 numeroa kertoo viikon ja loput kaksi vuoden.

10352909_10204199725606263_5487481792724605363_nb6c32.jpg

Kiitos tiedosta. Eturenkaassa numerot 3509, eli ei sitten mahdottoman vanha.

No joo o mäpä sanon rengasta sen ikäseksi että... en uskallakkaan kun näillä jutuilla herätetään paskaa nielleet vanhat nukkuvat motoristit... :blink:

Suzu-ukko sanoi:
No joo o mäpä sanon rengasta sen ikäseksi että... en uskallakkaan kun näillä jutuilla herätetään paskaa nielleet vanhat nukkuvat motoristit... :blink:

Mä voin sanoa. Rengas on jo yli 5v.vanha,eli sen parhaat ominaisuudet on jo menneet, oli pintaa kuinka paljon tahansa.

Eli parempi varmaan on sekin vaihtaa? :;): Ei olisi ehkä mukava, jos märällä asvaltilla kaarteessa lähtisi etupyörä alta. :sad3:

Takana...

O0vqBIHl.jpg

... ja edessä...

56cQos2l.jpg

...olisko noissa sitten minullakin parasta ennen päiväys jo mennyt :D

No onko 150tkm mahdottoman paljon tälle pyörälle? Onhan tässä kovat käyntiäänet ja tulpat korvissa pitää ajella, mutta ei ole mielestäni mitään sivuääniä kumminkaan. Paljonko kilometrejä tämän kokoisella Kawalla parhaimmillaan ajaa? :jpstyle:

En ole renkaan vaihtoa vielä kiiruhtanut ja kysyisin nyt, että onko iso virhe laittaa cruiserin rengasta sporttiin?

Nowiisi sanoi:
En ole renkaan vaihtoa vielä kiiruhtanut ja kysyisin nyt, että onko iso virhe laittaa cruiserin rengasta sporttiin?

Ajotavastahan se on vaan kiinni. Siis tikkarivauhdeissa eroa tuskin huomaa. Kato vaan että renkaan koko/profiili on sama.

Nowiisi sanoi:

No ei tuo nyt kovin sportti ole ainakaan nykymittapuun mukaan. Perus tourinki-sport -kumi on hyvä valinta, esim. Michelin Pilot Road 3 tai 4 , Mezelerin Z8 ja mitä noita on. Ajaa yli 10 000 km ja on tässä mopossa sporttinen valinta.

Mitä varaosakauppaa suosittelette, josta voisin kysellä tilata osia tähän Kawasakiin? Nyt mittarivaijeri jurisee, aloitti jo syksyllä. :paikallatuulee:

Paljonko pitää purkaa, että saa venttiilikopan pois? Nyt on tankki irti ja katteesta vasen puoli pois. Ajattelin, että lähtisi sivusuuntaan vetämällä, mutta ahdasta on.

Nowiisi sanoi:
Paljonko pitää purkaa, että saa venttiilikopan pois? Nyt on tankki irti ja katteesta vasen puoli pois. Ajattelin, että lähtisi sivusuuntaan vetämällä, mutta ahdasta on.

Lähti kuitenkin juuri tähän suuntaan. Sain vielä takaisinkin ja tiivisteet paikoilleen. En lähde itse venttiileitä säätelemään, vaan saa joku huoltoliike tehdä sen työn. Sillä tavalla kansantalous pyörii.

Nyt jäin ihmettelemään, että mistä löydän öljynsuodattimen...?

Öljynsuodatinkin löytyi ja öljyt on vaihdettu.

Kun bensatankki oli irti ja sähköjohto liitoksestaan irti, niin sen jälkeen ei ole bensamittari toiminut? Johdot näyttää ehjältä ja liitoksia olen rassannut. Onko jossain sulakkeita, vai missä vika?

Nopeusmittarin vaijeri alkoi jurisemaan, otin vaijerin ulos kuorestaan ja laitoin siihen jotain sprayrasvaa. Vähän aikaa toimi hyvin, mutta alkoi nopeusmittarin viisari nousta ja laskeutua hitaasti. Vaihdoin uuden vaijerin ja sama peli jatkuu. Nyt myös heittää viisarin koko kierroksen ympäri, kun nopeus nousee noin 120km.

Löysinkin googlaamalla oman kysymyskokoelmani! Nyt jo vähän kokeneempana, vaikka ei paljon viisaampana. :jpstyle:

Kawasaki on nyt kakkospyöränä ja huoltohommia olen tämän talven kuluessa taas tehnyt. Renkaitakin on vaihdettu jo eteen kerran ja taakse kaksi kertaa. Öljypohjasta meni kierre sököksi edellisellä kerralla öljynvaihdossa. Oli 12mm tiheä kierre, mutta nyt tein sinne M14 kierteen ja tavallisesta pultista katkaisin propun. Kupariprikka väliin ja on tiivis. Tein lisäksi sellaisen suojapellin, joka painaa öljyproppua ja estää sitä irtoamasta. Eli on vielä varmennuksena. Suojapelti on kiinni katteen kiinnitysraudassa. Sillä olen ajanut jo tuhansia kilometrejä.
Peräöljyt vaihdan vielä, nyt toisen kerran. Venttiileitä olen pari kertaa säätänyt. On sopiva harjoittelupyörä näille huolto- ja remonttihommille. Muutenkin mukava ajettava, tukeva ja tehoja riittää meikäläiselle. :orgmp2:

Mutta kysyn mielipidettä kokemusasiantuntijoilta, että moottoriöljyksi synteettinen vai mineraali? Motonetin Motoxia olen käyttänyt.

Mineraali toimii ihan OK tuolla viritys asteella. Jos haluaa hifistellä, niin voi laittaa osasynteettistä. Motulia itse käytän. Motul 5100 osasynteettistä, taikka sitten 5000 käy kawaasi mainiosti. Autoöljyt ei välttämättä toimi parhaiten prätkässä.
Tosin tähän perään pitää äkkiä mainita tissit ja delvac...

591302.jpg

Käytä sitä mistä tykkäät ja ei kannata ylianalysoida, tosin kalliit öljyt saattavat mennä vähän harakoille.

Kestäviä koneita ovat kyllä, omassa Gpz900R 140tkm taulussa ja tuo on käytännössä sama motti.

Kiitokset kommenteista! En ole kalliilla öljyllä hifistellyt, vaan laitoin eilen Kawaan Motonetin Motox synteettistä. Siinä tuli vain mieleeni, että olisiko mineraaliöljy jostain syystä parempi tähänkin pyörään? Suosittelivat vain mineraaliöljyä Gold Wingiin ja siihenkin olen Motoxia laittanut. Honda käy kuin sähkökello, mutta vaihteet kolahtelee vähän kovasti. Kawasaki käy rähisemällä, mutta vaihteet on menneet aina nätisti silmään ja kytkin toiminut normaalisti, vaikka ensimmäinen kesä tuli ajettua niillä autoöljyillä.

Back