• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käsirahaa tilatessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuolla toisella osiolla juttua aiheesta käsirahaa pyörää tilatessa. Onko kuinka moni joutunut maksamaan käsirahaa tilatessaan pyörää?
Itse olen ostanyt parikymmentä uutta pyörää (vanha mennyt yleensä vaihdossa) kymmenkunta autoa (vanha vaihdossa) enkä ole koskaan joutunut maksamaan mitään ennakkomaksuja. Aina on riittänyt nimi tilaussopimukseen.

Eipä ole joutunut ennakkoon maksamaan mitään. Viimeksi uusi mp tuotiin talvella ja vanha vietiin samalla pois.

En muista, että olisin maksanut. Joskus olen tainnut jonkun varausmaksen maksaa jotteivat myisi hallissa olevaa laitetta muualle. Samoin olen saanut varausmaksuja jostakin syystä epävarmalta ostajalta.

IMHO - Ei kunnolliseen, luotettavaan liikkeeseen tarvitse (eivätkä pyydä) mitään käsirahoja maksella.

Tällä en tietenkään halua leimata tuollaisia pyytelevää liikettä epärehelliseksi. Hölmö ei ole se joka pyytää. Itse en ikinä ole uusia tai käytettyjä ostellessani mitään käsi- / varausmaksuja maksellut. Toisaalta - en ole itsekään kauppaa roikuttanut, vaan nimen olen paperiin alle pistänyt heti ja raudan roudannut (ja maksanut) liikkeestä kotiin heti kun se on ollut mahdollista.

Jonkin varausmaksun voin ymmärtää, jos itse roikotan kauppaa, mutta siihen loppuu kyllä rahoitusliikkeenä toiminta - ei ole tuohon taloudellisia edellytyksiä.

IMHO - Ei kunnolliseen, luotettavaan liikkeeseen tarvitse (eivätkä pyydä) mitään käsirahoja maksella.
Itse en ole tuota mieltä.

Mielestäni esim. 500 euron käsiraha lokakuussa on ihan ok, jos liike suostuu tuolloin sovitulla kaupalla (hinta- yms. asiat sovittu) toimittamaan prätkän esim. maaliskuussa.

Tuollainen sopimusehto ei ole ollenkaan kohtuuton, mielestäni. Asiakas voi vetää homman puihin (jos joku katastrofi koittaa) ja liike saa kuitenkin jonkinlaista vaivanpalkkaa.

Ymmärrän kyllä, jos jonkun muun mielestä on sikamaista kysellä käsirahoja.
smile_org.gif

Tuotatin pyörän Saksasta ja jouduin maksamaan hinnan etukäteen, mutta toimitusmaksun vasta saatuani pyörän kotiin.
bowdown.gif

Mielestäni esim. 500 euron käsiraha lokakuussa on ihan ok, jos liike suostuu tuolloin sovitulla kaupalla (hinta- yms. asiat sovittu) toimittamaan prätkän esim. maaliskuussa.

Tuollainen sopimusehto ei ole ollenkaan kohtuuton, mielestäni. Asiakas voi vetää homman puihin (jos joku katastrofi koittaa) ja liike saa kuitenkin jonkinlaista vaivanpalkkaa.
Et tainnut lukea viestiäni kunnolla. Juuri tuollaisessa tilanteessa/ehdoin voisin minäkin ymmärtää moisen sopimusehdon.

Korostin, että

- en maksa käsirahoja
- maksan heti kun rauta on liikkeessä / kotiin kuljetettavissa

Kaupan roikottaminen on toki peruste neuvotella molemminpuolisista velvotteista / korvauksista.

Et tainnut lukea viestiäni kunnolla. Juuri tuollaisessa tilanteessa/ehdoin voisin minäkin ymmärtää moisen sopimusehdon.

Korostin, että

- en maksa käsirahoja
- maksan heti kun rauta on liikkeessä / kotiin kuljetettavissa

Kaupan roikottaminen on toki peruste neuvotella molemminpuolisista velvotteista / korvauksista.
No, itse asiassa luin tuon alkuperäisen viestisi ihan ajatuksella. Nappasin siitä vain tuon yhden kohdan juurikin sen takia, että erilaisia kaupantekotapoja on olemassa, eli tietyissä "sovitaan kaupat ja sovitaan toimitusaikataulu puolen vuoden päähän" -tilanteissa käsiraha ei ole mitenkään kohtuuton. Mutta ymmärsin kyllä tapasi tehdä kauppaa, ja harrastamassasi systeemissä ei ole asiallista maksaa käsirahoja.

Tähän alkuperäiseen viestiin kommentoin:
Tuolla toisella osiolla juttua aiheesta käsirahaa pyörää tilatessa. Onko kuinka moni joutunut maksamaan käsirahaa tilatessaan pyörää?
Ja jos esim. nyt sopisin kaupat (5.11.2007) ja toimituksen maaliskuulle 2008, niin 500 euroa ei olisi mielestäni paha käsiraha. 10% olisi jo ehkä vähän liikaa.
wink.gif

Oon maksanut uusista laitteista juuri noita tuolla alussa jo mainittuja 5-10% käsirahoja tilattaessa, enkä ole kyllä kokenut asiaa mitenkään omituiseksi tai ongelmalliseksi.

Autoissa varsinkin kun jokainen tilaa niillä oman maun mukaisilla lisäkikattimilla niitä pirssejä niin kai sitä jotenkin pitää ostajakin saada sitoutettua, ettei jää myyjälle käsiin se leopardikuvioisilla nahkapenkeillä ja listan hämärimmillä varusteilla kuorrutettu laite.

Mopoissa taas ymmärrän käsirahan hyvin varsinkin vehkeissä joita on tulossa kevääksi selvästi vähemmän kuin on ostajia. Parempi seuloa tosiostajat heti kättelyssä käsirahakäytännöllä niin ei tarvii sitten keväällä sumplia minkään jonotuslistojen kanssa. Ei mene aikaa hukkaan turhaan puhelinrumbaan ja renkaanpotkijoiden jäljittämiseen.

Juu kyllä juttu on näin, että kaikenlaisten "käsirahojen" tahi ennakkomaksujen pyytäminen kertoo yrityksen taloudellisesta tilasta tasan sen, ettei sille kannata antaa penniäkään rahaa ennen varsinaista kauppa-aktia. On se vaan mahdollisessa konkurssitilanteessa tämmöisten maksujen takaisinsaaminen erinomaisen epätodennäköistä. Etenkin MP-alalla saatta pohjolan pitkä talvi muutta yritysten kassatilannetta varsin dramaattisesti.

Juu kyllä juttu on näin, että kaikenlaisten "käsirahojen" tahi ennakkomaksujen pyytäminen kertoo yrityksen taloudellisesta tilasta tasan sen, ettei sille kannata antaa penniäkään rahaa ennen varsinaista kauppa-aktia. On se vaan mahdollisessa konkurssitilanteessa tämmöisten maksujen takaisinsaaminen erinomaisen epätodennäköistä. Etenkin MP-alalla saatta pohjolan pitkä talvi muutta yritysten kassatilannetta varsin dramaattisesti.
Tai käsirahan maksusta kieltäytyvän taloudellisesta tilasta...

Pitäisikö sitten yrityksen luottaa jokaiseen ovesta tunkevaan taaveroon? Varsinkin jos tavara joudutaan tilaamaan erikseen, niin käsiraha on aivan normaalia meininkiä.

Ajoneuvon kohdalla sovelias käsiraha voi olla vaikka sama summa kuin liikkeen oikeus vaatia hyvitystä taaveron vaimon tullessa keväämmällä toisiin ajatuksiin.
smile_org.gif

Siis vaikkapa 10 % + 3 % kauppasummasta.

Kuluttajaviraston sivuilta:

Klik!

Jos joku on tällaisia etumaksuja maksellut, niin kertokaapa, onko käytäntönä ollut, että liike asettaa jonkinlaisen vakuuden "käsirahan" vastineeksi. Nimittäin on ihan aikuisten oikeesti tyhmää antaa vastikkeetonta rahaa, jonkun yrityksen haltuun. Tai vähintäänkin pitäisi selvittää huolella puulaakin todellinen taloudellinen tila.

Tietysti jos on perstasku niin turpee, ettei paskalle taivu, niin väliäkö tuolla sitten.

En kyllä itsekkään maksaisi kovin suurta käsirahaa mihinkään Peran autotallipajaan. Mutta esim. jos tilaa ajo-/sukelluspuvun mittojen mukaan, olisin ihmeissäni mikäli käsirahaa ei pyydettäisi.

Jos joku on tällaisia etumaksuja maksellut, niin kertokaapa, onko käytäntönä ollut, että liike asettaa jonkinlaisen vakuuden "käsirahan" vastineeksi. Nimittäin on ihan aikuisten oikeesti tyhmää antaa vastikkeetonta rahaa, jonkun yrityksen haltuun. Tai vähintäänkin pitäisi selvittää huolella puulaakin todellinen taloudellinen tila.
Ei siihen mitään vakuutta tule. Kukin harkitsee itse, millä ehdoilla kauppansa tekee. Mutta ei noita virallisia maahantuojia kovin usein konkkaan ole mennyt, näin esimerkkinä.

Tietysti jos on perstasku niin turpee, ettei paskalle taivu, niin väliäkö tuolla sitten.
Prätkäily on väärä harrastus, jos 500 euron menetys romauttaisi vuosibudjetin. Onhan se iso raha, mutta ei maailmanloppu.

En ole koskaan käsirahaa maksanut, mopot olen ostanut ja ostan ns. virallisen kanavan diilereiltä, ei ole köyhällä varaa ostaa sieltä mistä halvimmalla saisi...
biggrin.gif

En tiedä missä liikkeissä teette kauppaa mutta itse olen ainakin aina maksanut käsirahan (2-10%) mopoista ja autoista jota olen ostanut, siis uusista.
Täällä etelässä kaikki kaupat tehty. Mopoja neljästä liikkeestä (bike world, 3 kauppaa frank nymanilta, hailac, 1mp).
Autoja ostanut pitkän liudan, melkeinpä kaikista isoista liikkeistä (jalonen, automaa, laakkonen, veho, stockmann, länsiauto, metroauto ja vw, taitaa niitä pari muutakin olla).
Vaikka toimitus olisi ollut samalla viikolla niin on niistä täytynyt maksaa käsiraha kaupantekohetkellä/tilatessa taikka sitten saaanut mukaan laskun parin päivän maksuajalla.
Pikkuveli, serkku ja yksi kaveri töissä autoliikkeissä ja heidän mukaan on käsiraha on kyllä enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Myyjillä ei ainakaan ole valtaa päättää otetaanko käsiraha vai ei, kyllä sitä joutuu kyselemään ylempää.
Ja tuntuu vähän kummalliselta että on ostamassa kallista kulkuneuvoa eikä ole valmis siitä maksamaan käsirahaa?
Toki varmaan on mahdollista ostaa ilman käsirahaa mutta ei ole tullut vastaan tällaista liikettä.
Jos ostaa käytettyä taikka tutulta kauppiaalta (tarkoittaen sukua taikka ystävää) niin eri asia.

edit: pientä muokkausta

Back