• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kannattaako "ison huollon" tekeminen itse?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Cambridge UK
Kannattaakohan "ison huollon" tekeminen itse. Kyseessä on siis Honda CBR900RR:n (929) 24 tkm:n huolto, joka sisältää venttiilien välyksien tarkistuksen. Kaikki muu noita venoja lukuunottamatta on parkkiksellakin tehtäviä ja väitän että teen varmaan oman pyörän tarkemmin kuin liike tekisi.

Venojen tarkistuksen ajattelin kuitenkin jättää talveksi, jolloin mittarissa olisi varmaan jo 30 tkm. Mitähän vaaraa tästä olisi? Onko vaaraa isoista tuhoista? Kone käy kyllä ihan nätisti ilman mitään naputuksia, joten en edes usko että pitänee alkaa säätämään.

Hondan oma service manuaali on työn alla, jossa varmaan kerrotaan kaikki. Ei ne liikkeessäkään ainakaan tätä ohjetta enempää tee? Vai onko jotain extraa, mikä kuuluu automaattisesti pyörän huoltoon? Jos jollain muuten olisi .pdf:nä service manual, olisin TOODELLA kiitollinen (2001 fireblade 929).

Mitenkähän vaikuttaa muuten myydessä? Suomipärrä aiemmin täydellisellä huoltokirjalla. Tuo hemmetin huolto maksaa vaan esim. Bikeworldissä 473 eskoa! Jos venoja pitää säätää, hintaa tulee varmaankin 570 euroa! Osiin saisin menemään 140, joten ei oikein perse tuota eroa kestäisi... Pyöräkään ei kuitenkaan ole enää mikään uusi.

Mulla makso 600rr:n pelkkä venojen säätö 280€. Ei pystynyt/jaksanut alkaa itse sitä tekemään kun täytyy purkaa puoli pyörää. 4,5h on korjaamolla laskettu aika kyseiselle hommalle että voi helposti pari päivää mennä jos sitä ensimmäistä kertaa alkaa tekemään.

Edit: Niin mulla oli tosiaan melkein 30000 mittarissa ennen kuin vein säädätettäväksi eikä säädettävää tosiaan löytynyt.

Itse noin uuteen teettäisin sen huollon.
Vaikkakin noiden huoltojen laatu on mitä on, saa sillä leimalla ainakin todistettua, että on edes yritetty huoltaa.

Itse huollan vanhan (-92) pyöräni itse ja se on järkevää, kunhan ei laske omalle työlle hintaa. Samoin tuon ikäisessä se itse tekeminen ei ole laskemassa hintaa, tai huollattaminen liikkeessä ei nosta hintaa.

sanoi:
Kaikki muu noita venoja lukuunottamatta on parkkiksellakin tehtäviä
omg.gif
Itse mittasin venat parkkiksella. Piti vaan valita sopivan lämmin ja tuuleton päivä. yli 20tkm rullattu eikä säätöön aihetta.

Kyllä tommoset tekee itse...
Jos on vaan välineet ja paikka, aikaa siinä voi mennä vähän enemmän kun huolloissa veloittavat, mutta oppiihan sitä jotain uuttakin itse tekemällä.

nimim: Huoltanut aina itse pyöränsä, oli ne sit 1900 tai 2000 luvulta
wink.gif

Just pari päivää sitten tein NTV:hen ison huollon, aikaa meni päivä venttiilien säätöön ja kaasarien putsaukseen + toisena päivänä muutama tunti kaasareiden synkkaukseen. Seuraavan kerran menisi varmaan puolet nopeammin. Haynesin manuaali ja momenttiavain ovat kyllä ehdottomia tollasessa hommassa.

kannattaa, koska se kehittää sua ihmisenä. viikon päästä olet säätänyt ne venttiilit, pyörä ehkä toimii tai huonolla säkällä ei. joka tapauksessa tunneskaalaa mennään jännityksestä pelkoon ja takaisin riemuun tai täyteen turhautumiseen.

fiilisten takia sitä moottoripyörää pidetään. Ota iloa täydellä rahalla.säädä ite.

JT

Sanoisin että ei tartte säätää, mutta mielenrauhan takia kannattaa tarkistaa ja sehän nyt on suht helppoa. Sensijaan jos säädettävää löytyy niin saattaapi olla hankalampi juttu, tossa mopossa on melko varmaan säätö paloilla ja niiden vaihtamiseksi on nokat irrotettava.

Itse en ole jaksanut kiloisen gixxerin välyksiä mittailla vaikka on rapiat 41tkm lasissa...kattoo sitte syksyllä. Ainakaan saman valmistajan kusiaisessa ei säätöön tarvetta ollut ohjeenmukaisella km-määrällä ja katukäytössä olleena.

Tuosta arvonalenemasta en kyllä osaa sanoa, keväällä 2004 vaihdoin -97 mallisen mopon uuteen merkkiliikkeessä ja kauppias ei kysellyt mitään huoltokirjoja. Mielestäni sain vanhasta ihan kohtuu korvauksen...tuskin montaa satasta enempää olisi tullut leimoja esittelemällä, jos yhtään.

Jos ei ole service manuaalia löytynyt, niin kannattanee ostaa Haynes/Clymer jos semmoinen tuolle mallille on, ne on täysin riittävät oppaat.

Mun mielestä se pyörän huoltaminen itse kuuluu harrastukseen oleellisena osana
wink.gif

wink.gif
Ajettelen siis samoin kuin suurin osa vastanneista. Kiitokset rohkaisusta.

Teen ne perusjutut (tulpat, öljyt, yms.) viikonloppuna ja se venojen säätö saa odottaa sitten syksyyn. Ei jaksa lyödä pärrää aivan palasiksi kesken parhaimman ajokauden.

Huollossa on muuten oikein listattuna paljon semmoisia kohtia tarkistettaviksi, joita tsekkailen melkein päivittäin! Sitten pitäisi vielä maksaa siitä, että joku kaveri jättää esim. sen sivuseisontatuen rasvaamatta  
veryangry.gif
.

PS. On muuten kyllä tulpillakin hintaa. 26 euroa/kpl.

Jos vain vähänkään on itellä vehkeitä, osaamista tai mikä tärkeintä intoa ja halua, niin tekisin ite. Siinä oppii aina jotain uutta, ja jos ei aivan totaalinen poropeukalo ole, niin kyllä ne huollot onnistuu. Ei ne mitään Rocket Scienceä ole.

Itellä n7500-8000 hintanen pyörä tällä hetkellä. Ja kun sitä alan vaihtamaan, niin siitä hyvitys on korkeintaan 6500-7000e, ja jos tuommoisessa vaihtokaupassa jää kauppa jostain perkeleen huoltovihosta kiinni, niin silloin ei ole tarvetta tehdä kauppaa.

Mutta toki tuo sun käkätin on aivan eri hintaluokan peli, mutta siltikin harkitsisin ite tekemistä.
wink.gif

Niin se vaan on että ei tää mopoilu oo pers aukisten hommaa.
Ja muahan ei ammattimiehet tommosen pikkuhomman takia turhaan rahasta.
033102bebe_1_prv.gif

Mitenkähän vaikuttaa muuten myydessä? Suomipärrä aiemmin täydellisellä huoltokirjalla. Tuo hemmetin huolto maksaa vaan esim. Bikeworldissä 473 eskoa! Jos venoja pitää säätää, hintaa tulee varmaankin 570 euroa! Osiin saisin menemään 140, joten ei oikein perse tuota eroa kestäisi... Pyöräkään ei kuitenkaan ole enää mikään uusi.
Henk.koht. olen sitä mieltä, että jos teet itse huollon ja otat työvaiheista ''riittävästi'' hyviä digikuvia sekä dokumentoit venttiilivälysten mittauksen excel-kaavioon, arvostan pyöräsi korkeammalle ostohetkellä kuin jos se olisi saanut mahdollista valohoitoa mopoliikkeessä. Sieltä kun ei saa niitä digikuvia eikä välttämättä taulukkoa mittausarvoistakaan.

Jos viet huoltoon, niin muista ainakin mainita että haluat taulukoituna ne mitatut venttiiliarvot, jotta voit itsekin seurata venttiilien kulumista huoltojen välillä...

Venojen tarkistuksen ajattelin kuitenkin jättää talveksi, jolloin mittarissa olisi varmaan jo 30 tkm. Mitähän vaaraa tästä olisi? Onko vaaraa isoista tuhoista? Kone käy kyllä ihan nätisti ilman mitään naputuksia, joten en edes usko että pitänee alkaa säätämään.
929RR:n venttiilit pysyvät Hondamaiseen tapaan todella hyvin säädöissään. Ajoin omallani 60.000km. Venttiilit tarkastettiin 24tkm ja 48tkm ja kaikki olivat säädöissään.
Eli nuo sinun km- luvut eivät luultavammin anna aihetta säätöihin.

Back