• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kampanja ruuhkassa ajamisesta Helsingissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja praatika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi Helsingissä pyöräilevät!

Koska pääkaupunkiseudun liikenne on ruuhka-aikaan kohtuullisen taajaa, on moottoripyörien käyttö erittäin näppärä keino keventää liikenteen kuormaa.

Tämä toimii vain, jos pyörät voivat liikkua pysähtyneiden jonojen ohi keulaan. Näin säästyy jonotilaa isommille ajoneuvoille ja jono purkautuu nopeammin.

Tämän ajotavan henkinen hyväksyminen vaatii muiden tielläliikkujen kouluttamista. Nyt saa osakseen mielenkiintoisia reaktioita; tööttäilyä, kiilaamista ja poliisien vihaista tuijottelua.

Koska vasemmalla samaa kaistaa ohittaminen on sallittua (siis ei kiellettyä), pitäisi aloittaa massakampanja tämän eteen. Jos kaikki pyörät käyttäytyisivät näin, tulisi siitä pikku hiljaa maan (hyvä) tapa. Autot hyväksyisivät tilanteen ja huomioisivat vierellä olevat pyörät paremmin.

+Pasi

Kyllähän edistystä on jo tapahtunut huikeasti verrattuna parin vuoden takaiseen!! Mutta muistattehan, että myös mopoilija voi vaikuttaa suhtautumiseen omalta osaltaan. Mä koitan pitää mielessä tällaisia pikkujuttuja, ja olen huomannut niiden vaikuttavan positiivisesti kanssa-autoilijoiden mielialaan:

-varmista, että autoilija huomaa sinut eikä joudu säikähtämään yllättäen ilmestyvää pyörää. Säikähtäneestä ihmisestä tulee helposti vihainen, ja tilan antaminen seuraavalla kerralla on takuulla kiven takana
-pidä järki mukana splittaamisessa, älä koohota äläkä sinkoile vaan koita edetä johdonmukaisesti (korreloi edellistä)
-kiitä silloin kun siihen on tarvetta
-anna tilaa tarvittaessa. Autolle voi jättää tilaa pahassa paikassa siinä vierellä, vetoketjuliittymistä voi ja tulee harjoittaa myös mopon kanssa (se, jonka olet juuri päästänyt edellesi liittymästä, voi hyvinkin olla se, joka antaa sulle tietä seuraavassa tukoksessa)
-ehdottomasti vaikein: jos joku vetää herneen nenäänsä, hymyile ja vilkuta vaikka miten vituttaisi...
-älä kiroa isoon ääneen autoilijoita liikennevaloissa seistessäsi - se kuuluu yllättävän hyvin jos auton ikkuna on auki
lookaround_orig.gif

Edit: vihreet

Edit2: niin, siis allekirjoitan sen, että ihmiset pitää vaan totuttaa tohon juttuun. Mutta se on vähän niinku koiran kouluttamista: ei lyömällä eikä huutamalla, vaan nätisti motivoimalla niitä kotilokuskeja antamaan sitä tilaa
wink.gif

Tuossa piilee valitettava vaaranpaikka myös muille tielläliikkujille
confused_orig.gif
Ehkä "paras" esimerkki Kaupintiellä jossa kaistojen väliin on ihan erikseen rakennettu kivetty koroke. No juu, kiven ja vieressä nököttävän auton välistä pääsee aika usein, mutta kun katu on kavennettu aina suojatien kohdalta => mopon on löydettävä paikka jonosta tai napsahtaa
sad_orig.gif

Ja kuin liikennesuunnittelun kukkasena kaupintien bussipysäkit, joista kahden jälkeen on vielä jopa suojatie. Bussi kun pysähtyy pysäkille, pääsee sen ja kiven välistä hyvin mopolla, mutta ei autolla => jalankulkijat myös käyttäytyy sen mukaisesti eli heidän ajatuksissaan bussi pysähtyy pysäkille = siitä vain suojatielle. No toinen noista on vielä ihan bueno kun jalankulkijalla lienee kuitenkin jonkinlainen oikeus suojatiehensä, mutta kun toinen suojateistä on varustettu liikennevaloin => jalankulkijat tulee surutta punasia päin, sivuilleen katsomatta. Ei ole 1 eikä 2 aamua kun olen mopolla päässyt yllättämään bussin ohitettuani näitä punasia päin kävelijöitä. Ei mitä kun sen tietää ja osaa siihen varautua, mutta...
lookaround_orig.gif

Kaunis ajatus mutta viimeistään ne puupäät jotka tykkää _pujotella_ autojen seassa torppaavat ideasi heti alkuunsa pilaamalla kaikkien motoristien maineen.

Itse aion kyllä splitata jatkossakin länsiväylää aamulla stadiin päin kun autot ovat tarpeeksi hitaita, hulluimmat kotilokuskithan kiilaavat / tukkivat tien tahallaan teemalla  "Jos mä en pääse ohi ni sit ei muutkaan."  
confused_orig.gif

Lisäystä vielä sen verran että samalla aikaa kun itse kirjoittelin, Duracl puhui täyttä asiaa. Antakaa sitä narua myös kotilokuskeille.

Back