• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kakkospyörä hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Egon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkaa kuumottamaan kakkospyörän hommaaminen. Eli ideana olisi hommailla joku kevyt supermoto, johon enskavanteet.

En tunne oikein kurapyörämaailmaa, niin en tiedä onko ihan älytön idea, että kävisi tuollaisella valkokilpisellä pelillä ajelemassa vaikka tuolla kolmperän radalla? ja sitten nurkkiin ja kaupunkiin motokumit alle. Vai kannattaako tuo motopuoli unohtaa ja hommata pelkkä valkokilpinen enska?

Perse ei kestä kovin uuden pyörän hankintaa toiseksi pyöräksi, joten ideoita kaipailisin, mitä pyöriä kannattaisi näillä spekseillä katsella?

Jos on tarkoitus enempi ajella päällysteen ulkopuolella niin sitten se enska mieluummin kuin sumo.

Siihen sitten sumo vanteet jos alkaa tuntumaan ettei 21/18 rengastuksella kadulla pärjää.

Pohjolan kurapyöräilijöiltä kannattanee myös kysellä mielipiteitä...

Alkaa kuumottamaan kakkospyörän hommaaminen. Eli ideana olisi hommailla joku kevyt supermoto, johon enskavanteet.

En tunne oikein kurapyörämaailmaa, niin en tiedä onko ihan älytön idea, että kävisi tuollaisella valkokilpisellä pelillä ajelemassa vaikka tuolla kolmperän radalla? ja sitten nurkkiin ja kaupunkiin motokumit alle. Vai kannattaako tuo motopuoli unohtaa ja hommata pelkkä valkokilpinen enska?

Perse ei kestä kovin uuden pyörän hankintaa toiseksi pyöräksi, joten ideoita kaipailisin, mitä pyöriä kannattaisi näillä spekseillä katsella?
tässäpä sulle oiva peli
http://www.nettimoto.com/suzuki/dr-z/1167049

tuossapa oiva vaihtoehto pam välimatka ei este
smile_org.gif
.

En halua miinoittaa edellisten tarjoajien ilmoituksia. Jos tarkoitus on enskarännissä ottaa ilo irti, käydä siinä crossiradankin puolella, ainoa vaihtoehto on ostaa aito kisaenduro. Esim KTM EXC sarjan vehkeitä. Niissä on tiukempi öljynvaihtoväli kun noissa katukäyttöön suunnitelluissa, muuten niillä pärjää kadullakin.

Jos taas vedellä hiekkateitä, kaupunkia ja joskus käydä jossain helpossa enskarännissä, silloin tälläisellä katuenskalla saa ilon irti.

Eli valinnan joudut ensin tekemään, mihin haluat panostaa. Mä haluan nähdä sen kaverin joka esim Kolmperän enskaränniä vetää hymysuin XT:llä tai DR-Z:talla.

Edit: Lisään vielä sen, että jos oma talli on, nähdäkseni noita tiukempia huoltovälejä ei kannata arastella. Öljyä menee niin vähän, ettei ole kustannus vaikka Delvaccia "laadukkaampaa" koneeseen lykkäisi. Muutenkin noi on tehty niin huoltoystävällisiksi, että kun koneenosat lattialla lykkää harjalla nurkkaan, ne menee itekseen paikoilleen. Ainakin Hondassa.

Eli valinnan joudut ensin tekemään, mihin haluat panostaa. Mä haluan nähdä sen kaverin joka esim Kolmperän enskaränniä vetää hymysuin XT:llä tai DR-Z:talla.
Komppaan. Jos tarkoitus on ajaa 90% asfalttia ja eritasoisia sorateitä, 5% huonoa soratietä ja 5% jotain enskaspooria työntämällä, niin sitten tällainen.

No niin, jokainen pyörähän on kompromissi, jos näin ajatellaan. Se on tämä pyörän valinta mennyt nykyisin aika tarkaksi puuhaksi. No eihän siinä mittään.

Pyöriä pitäisi olla tallissa  niitä että riittää kaikkiin olosuhteisiin. Tietysti ääripäiden välillä ero on suuri. Katuohjuksella ei voi ajella crossiradalla, eikä crossilla moottoritiellä. Tämä väli pitäsi jotenkin täyttää.

Jos aikoo ajaa enskapolkuja, vastaus on yksiselitteinen > enduro 2T/4T, 4T aloittelijalle ja 2T/4T alan harrastajalle. Maantiellä ajaminen voi olla tuskaa näillä vehkeillä.

No sitten nämä, sanotaan vaikka "katuendurot" XT,DR jne, näillä ei tietenkään kukaan lähde enskapoluille, metsäautotiet, isommat polut metsässä, sieni/marjametsässä käynti, kaupunkiajo ja maantieajo onnisttu erittäin hyvin. Nämä ovat tarpeeksi tehokkaita ja kevyitä käsitella seka-ajoon.

No niin, jokainen pyörähän on kompromissi, jos näin ajatellaan. Se on tämä pyörän valinta mennyt nykyisin aika tarkaksi puuhaksi. No eihän siinä mittään.
Tuolta linkittämästäni jutusta lainattua kun osui sopivasti...

Aamun lähdössä joku kysyi Timolta "miten tuli mieleen lähteä tommosella pyörällä päitsille?" Johon Timo "tää on mun ainoo, mutta paras pyörä"

Niin Päitsistä, jos on ajotaitoa ja ruista ranteessa, voi Päitsin ajaa ihan oikella moottoripyörälläkin. Repa on tainnut ajella isolla GS:llä ja itseäni erityisen lähellä on että WL:kin on osallistunut Päijänteen kiertämiseen.

Jollei valitsemaansa värkkiä ja valitsemaansa polkua saa kuskattua se on kuntoharjoittelun paikka, osalle myös ajoharjoittelun paikka.

Noilla ihan oikeilla kisaenskoilla ja crosseilla vaan tuppaa käymään niin että jo reittivalinta tulee tehtyä hiukkasen erilaiseksi kuin "matkalehmäendurolla" mutta pääsee noillakin ihan samoista paikoista, tosin aikaa saattaa mennä.

Ittee ainakin välistä vituttaa toi "vanhan paskan" eli Dr650r -93 paino, mutta tuota pitää ajaa pahemmassa paikassa tuppi nurin ja vauhdilla, kaatuu jos kaatuu ja murehtii sitä sitten mutta miettimään "pääsisköhän tästä" tuollasella ei voi alkaa, vaan se on vedettävä tunteella tai käännyttävä takas ja kateltava toista reittiä.
Onneksi toi värkki on jo siinä ulkonäöllisessä pisteessä ettei sitä ainakaan sääliä tarvi, eikä ole tarkoituskaan ja kadulla ajan kun on pakko.

En millään muodoin halunnut mollata näitä katuenskoja. Päitsillä tehdään toki urotekoja, kuntoluokassa. Jos joku on kilpaluokkien reittiä taluttanut GS:llä läpi, nostan kypärää pilviin. Päitsi on kyllä luokassa kuin luokassa mielestäni saavutus.

Olen vain sitä mieltä että kun kysyjä meni tuon Kolmperän mainitsemaan, kisaenska on siihen se sopiva työkalu. Kaikki muu on sitten harrastelua, jolla ei esimerkiksi enduron ajamisen/ siinä kehittymisen kanssa ole niin selvää yhteyttä.

Toki kirurgi voisi leikata Moralla tai fileerausveitsellä, mutta jälki lienee tyydyttävintä skalpellilla.

Kiitti kommenteista!

ei tää ollutkaan niin helppoa... Mites, onko tuollaisella valkokilpisellä enskalla mitään asiaa esim just tonne kolmperän crossiradalle? Vai onko suoraan järkevintä hommailla kilvetön crossipeli ja peräkärry tms.?

Kyllä aidolla kisaenskalla kovaa sielläkin mennään. Ja alustaan on saatavilla mielin määrin modifikaatioita, ihan halvalla simmauksella / vieterien vaihdoilla. Jotkut rakentaa ison kuilun vielä enskan ja crossinkin välille. Itse en niin isoa eroa siinä näe, toki kovassa menossa molemmissa alustalta vaaditaan vielä lajiin tyypillistä toimintaa. Itselläni oli 10v sitten useampikin enska, vaikka suurin osa kurahommista menikin crossiradalla. Nyt lähes 100% crossia, ja crossipyörä. Muutaman kerran vuodessa sillä pääsee ihan hyvin enskaakin.

Suurin haaste on varmaan kuljettaa mukana bensa, mehut ja muut himmelit jos niitä tarvii. Ja se että vaikkapa talvella voi tulla vilu körötellä tietä pitkin kotiin kun on oikein hien riehunut radalla päälle. Eikä aito enskanasta ole sulalle asfaltille kovinkaan hyvä. Maltilla kun ajelee, niin käsittääkseni moni ajaa esim Päitsin satojen kilsojen siirtymät + pikikset samalla nastarenkaalla. Kestää ne siis jonkin verran asfalttiakin.

Kiitti kommenteista!

ei tää ollutkaan niin helppoa... Mites, onko tuollaisella valkokilpisellä enskalla mitään asiaa esim just tonne kolmperän crossiradalle? Vai onko suoraan järkevintä hommailla kilvetön crossipeli ja peräkärry tms.?
Joka asiasta saa vaikean jos niin halutaan
smile_org.gif
. Olen ymmärtänyt että nyt kyselee ihminen, jolla ei ole kokemusta enska/crossi pyöristä. Jokainen alan aktiiviharrastaja ja kilpailija kyllä tietää millä pyörällä enskaa/crossia ajetaan.

Itse olen nyt käynyt muutaman kerran Hanskalliolla ulkoiluttamassa sigun kevyempää vehjettä, ja ajelen n. 15 km siirtymän sinne ja takas vielä ko. pyörällä. Talvella ajattelin kuskata pyörän peräkärryllä jo renkaiden säästämiseksi. Itse pallottelin pitkään 250 ja 450 välillä, mutta onneksi tuli kuitenkin otettua tuo pienempi ja kevyempi. Kunto on kova, mutta silti pitää pysähtyä muutaman kilometrin välein vetämään happea ja vettä uran varteen. Vielä joku päivä mä uskallaudun jopa sille toiselle kierrokselle. :-)

Huvikseen tuolla ei kyllä ajele yli 5 km siirtymiä asfaltilla tai isompia sorateitäkään. Crossiradalle en ajatellut ihan lähitulevaisuudessa eksyä itseäni julkisesti nolaamaan, kun tuolla Hanskallion patikoissakin loppuu taito ja kunto, eikä siellä ole edes kovin moni näkemässä sitä mun räpellystä.

Eli itse kuvittelisin tuollaisen perus enskan kelpaavan ainakin aloittelijalle metsään ja crossiradalle. Kuskin ominaisuudet loppuvat (ainakin minun tapauksessa) pyörää aiemmin varmaankin parin ensimmäisen vuoden ajan.

Edit. Niin jos matkaa millekkään lailliselle ajopaikalle on kohtuullisesti eikä todellakaan aio ajella sillä pyörällä teitä pitkin, niin kannattanee suosiolla ostaa punakilpinen enska. Säästää hinnassa, mutta pääsee kuitenkin ajelemaan niillä enskapoluilla.

Itse olen nyt käynyt muutaman kerran Hanskalliolla ulkoiluttamassa sigun kevyempää vehjettä, ja ajelen n. 15 km siirtymän sinne ja takas vielä ko. pyörällä. Talvella ajattelin kuskata pyörän peräkärryllä jo renkaiden säästämiseksi. Itse pallottelin pitkään 250 ja 450 välillä, mutta onneksi tuli kuitenkin otettua tuo pienempi ja kevyempi. Kunto on kova, mutta silti pitää pysähtyä muutaman kilometrin välein vetämään happea ja vettä uran varteen. Vielä joku päivä mä uskallaudun jopa sille toiselle kierrokselle. :-)

Huvikseen tuolla ei kyllä ajele yli 5 km siirtymiä asfaltilla tai isompia sorateitäkään. Crossiradalle en ajatellut ihan lähitulevaisuudessa eksyä itseäni julkisesti nolaamaan, kun tuolla Hanskallion patikoissakin loppuu taito ja kunto, eikä siellä ole edes kovin moni näkemässä sitä mun räpellystä.

Eli itse kuvittelisin tuollaisen perus enskan kelpaavan ainakin aloittelijalle metsään ja crossiradalle. Kuskin ominaisuudet loppuvat (ainakin minun tapauksessa) pyörää aiemmin varmaankin parin ensimmäisen vuoden ajan.
Tämän suuntaiset mietteet itselläkin mielessä. Sumo-vanneidea jäi ehkä tuon 990 SMR:n hyvien kokemusten kautta; "oikea" moto voisi olla vielä hauskempi.

Täytyy katsoa mitä tässä keksii ja kestääkö kukkaro
ghostface.gif

Kiitti kommenteista!

Joka asiasta saa vaikean jos niin halutaan
smile_org.gif
. Olen ymmärtänyt että nyt kyselee ihminen, jolla ei ole kokemusta enska/crossi pyöristä. Jokainen alan aktiiviharrastaja ja kilpailija kyllä tietää millä pyörällä enskaa/crossia ajetaan.
Ja totisemmalle "harrastajalle" ei väärä kalustokaan ole mikään tekemätön paikka...
tounge.gif

Komeesti lehmä lentää.

Mikä on se haetun kakkospyörän pääkäyttö?
Crossirata, spoori vai lähiseudun pikkutiet?

Listaa tarpeista ja ominaisuuksista, painotuksia niille omien tarpeiden mukaan niin sieltä se tyyppi alkaa löytymään?

Tai ainakin täysin mahdottomat yhtälöt karsiutuu pois.

Back