• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kahvalämppärien kytkentä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KawaNinja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kahvalämppärien kytkentä

Tuli tilattua Snopron kahvan lämmittimet ja nyt ois niiden asennus ajankohtanen...

Elikkäs olis tämmöi pien kysymys liittyen kytkentöihin. Elikkäs olen ajatellut ryöstää virran lämmittimii parkkivaloista, mutta vähän mietityttää että riittääkö sulake siinä. Pyöränä on Kawasakin ninja 250r -11.
sulake boxissa näytti olevan 10A sulake. Lämppäreiden tehot on 10w ja 20w. Onko muita hyviä vaihtoehtoja virran ryöstämiseksi?

KawaNinja sanoi:
Tuli tilattua Snopron kahvan lämmittimet ja nyt ois niiden asennus ajankohtanen...

Elikkäs olis tämmöi pien kysymys liittyen kytkentöihin. Elikkäs olen ajatellut ryöstää virran lämmittimii parkkivaloista, mutta vähän mietityttää että riittääkö sulake siinä. Pyöränä on Kawasakin ninja 250r -11.
sulake boxissa näytti olevan 10A sulake. Lämppäreiden tehot on 10w ja 20w. Onko muita hyviä vaihtoehtoja virran ryöstämiseksi?

Samanlainen projekti edessä. Itse ajattelin tehdä sen ao. tyyliin, että rele (ja sitä ennen sulake) väliin, ettei kahvanlämppäreille mene virtaa muulloin kuin pyörän virtojen ollessa päällä. Kävin jo Biltemasta ostamassa johtoja, relettä yms. valmiiiksi. Samalla saa sitten viritettyä virtasia myös navigaattorille jne.

http://www.canyonchasers.net/shop/generic/heated-grips-alt.php

KawaNinja sanoi:

On muita, eli ryöstät sen virran parkilta mutta releeseen. Akulta virta releelle, releeltä lämpäreille ja se parkki kytkös siis ohjaa relettä.

Jos kahvojen tehot ovat 2 * 10W tai 2 * 20W, niin maksimissaanhan nuo sitten 13,5V latausjännitteellä vievät karvan alle 3A. Parkit taas vissiin ovat 2 * 5W, joten tuo jää reilusti alle amppeerin. Sulakkeen pitäisi kestää, mutta eihän tuollainen ryöstely ole mistään kotoisin. Tarvittaessa tosiaan vaikka se releen ohjaus parkeilta (tai ajovalolta, niin ei jää vahingossakaan päälle) ja piuha akulta releen kautta lämppäreille...

Ittellä ois kanssa edessä tuo kahvanlämmittimien asenteleminen. Tarkoituksena olisi laittaa Dicen lämppärit tuon Kootee:n linkkaaman kaavion ajatuksella. Sähkötöitä on tehty äskettäin 20 vuotta sitten kolvailemalla jotain ovisummereita koulussa joten pari juttua on vähän auki...

Kertokkee tyhmälle:

1. Kun painan autosähköliikkeeseen ja kerron ongelmani niin osaavat varmaan tuupata minulle oikeanlaisen releen, sulakkeen ja jakotukin(liekkö oikea suomennos) lapaan? Mimmottii sulakkeita olette itse käyttäneet? Tarvitsenko muita sähköosia lämppäreiden mukana tulevien lisäksi kuin nuo yllämainitut ja vähän johtoa (ja rosvoliittimen)?

2. Tuohon jakotukkiin ilmeisesti piuhan pää kiristetään ruuvilla, mutta kuis tuo rele ja sulake? Onko noissa jotain pikaliittimiä vai meneekö tinailuhommiin?

3. Herätteen ajattelin ottaa rekisterikilven valolta, jotta mahdolliset (=todennäköiset) fiaskot ei aiheuta mitään ylimääräistä. Onko mitään väliä vedänkö piuhat sinne rekisterikilven kannalle asti, katkaisen ja haaroitan vai nappaan jollain rosvoliittimellä? Tuo rosvoliitin kuulostaa helpoimmalta..

4. Mitä meinaa unohtua?

santerik sanoi:
Ittellä ois kanssa edessä tuo kahvanlämmittimien asenteleminen. Tarkoituksena olisi laittaa Dicen lämppärit tuon Kootee:n linkkaaman kaavion ajatuksella. Sähkötöitä on tehty äskettäin 20 vuotta sitten kolvailemalla jotain ovisummereita koulussa joten pari juttua on vähän auki...

Kertokkee tyhmälle:

1. Kun painan autosähköliikkeeseen ja kerron ongelmani niin osaavat varmaan tuupata minulle oikeanlaisen releen, sulakkeen ja jakotukin(liekkö oikea suomennos) lapaan? Mimmottii sulakkeita olette itse käyttäneet? Tarvitsenko muita sähköosia lämppäreiden mukana tulevien lisäksi kuin nuo yllämainitut ja vähän johtoa (ja rosvoliittimen)?

2. Tuohon jakotukkiin ilmeisesti piuhan pää kiristetään ruuvilla, mutta kuis tuo rele ja sulake? Onko noissa jotain pikaliittimiä vai meneekö tinailuhommiin?

3. Herätteen ajattelin ottaa rekisterikilven valolta, jotta mahdolliset (=todennäköiset) fiaskot ei aiheuta mitään ylimääräistä. Onko mitään väliä vedänkö piuhat sinne rekisterikilven kannalle asti, katkaisen ja haaroitan vai nappaan jollain rosvoliittimellä? Tuo rosvoliitin kuulostaa helpoimmalta..

4. Mitä meinaa unohtua?

Fixuksessa oli hyllyssä (ei tiskin takana vaan esillä) renkkulat : releitä, piuhaa, liittimiä... Nyt pyhinä olis tarkoitus askarrella naville ja tupakansytytinpistokkeelle sähköt, jotka päällä vain kun mopossa sähköt. En laita mitään erillistä jakotukkia vaan releen lähdön liittimeen kaksi punaista piuhaa em. vehkeille. On tuo tila satulan alla vähän kortilla kun navin virtapiuhassa on se regulaattorimötikkäkin. Kaikki liitännät teen liittimillä, mutta luultavasti laitan hieman tinaa piuhan päähän ennen kuin puristan sen liittimeen. Yritän välttää rosvoliitintä ja päästä suoraan käsiksi takavalon plussaan, saas nähdä.... Releen herätepiiri muuten näytti yleismittarilla about 90 ohmia eli sen 140 mA kulkee siinä herätepiuhassa.

Motonetistä kun ostaa releen, niin Yleisrele-niminen tuote on selkee valinta. Itse repäsin ja ostin jonkun geneerisen valoreleen, missä on siis kaksi ulostuloa käyttövirralle. Toisesta otan kahvalämppäreille ja toisesta ehkä virtatöpselille.

Back