• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaatuneiden kerhoon lisäjäsen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli sit 8 vuotisen motoristiuran jälkeen liityttyä kaatuneiden kerhoon.
"Jäsenyyshakemus" käsiteltiinkin toi vauhdikkaasti.
Ajelin kaikessa rauhassa sateen jäljiltä märkää asfalttitietä Kangasniemeltä Pieksämäen suuntaan. Pari kilometriä ennen lomakeskus Trio:a tavoitin edellä ajaneen h-auton, joka ajeli n. 80 km/h. Kun sitten pitkä suora aukeni,
aloitin ohituksen, koska sallittu nopeus oli 100 km/h.
Ohituksen edetessä keskiviivalle, nopeuteni ollessa ehkä n. 90 km/h, sain maistaa "tielaioksen erikoista", eli keskiviivan vieressä oli asfalttihalkeama paikattu piellä. Ja tietty siitä etupyörä sai heiluriliikkeen. (Kaikki on varmaan nähnyt RR ajoissa, kun tapahtuu yht, äkkiä pyörän nurinajo, ilman, että näyttää olevan mitään syytä, kaverin ohjaustanko vaan vatkaa pari kertaa eestaas ja sit mennään.)
Niin menin minäkin. N. 40-50 m asfalttia pitkin mahallani ja prätkä tuplat enemmän. Onneksi oli hyvät ajovarusteet, selvisin sääreen tulleella mojovalla mustelmalla. Sen sijaan kaikki ajovarusteet sai enemmän tai vähemmän maistaa asfalttihionnasta, Rukan pukuun tuli pikku reikiä, ajohanskojen rystyssuojat hiutui pois, niin tarkasti, että kihlasormuskin sai uuden hionnan, kypärä raapiutui piloille (Schubert S1) ja ajosaappaat repesi. Mutta mies naarmuitta, vain mustelma. Prätkä sai myös naarmuja sinne tänne. Mm. kaatumarauta hioutui lähes poikki, yms. naarmuja ja kolhuja eripuolelle prätkää.(Bemun R1200GS) Mutta niin vaan boxeri käydä putputteli kyljellään, kaatumarauta suojasi hyvin sylinterin. Hassu yksityiskohta jäi mieleen, kun katsoin maassa makaavaa, takaisin tulosuuntaa sojottavaa pyörääni, että navigaattorissa vilkkui kysymysmerkki. Varmaan meni vähän suuntimat sekaisin, ihmetteli varmaan, että kuis mä nyt oon lähes nurinpäin.
eek.gif
Mutta jos tossa vauhdissa tekee tommoisen jutun ja selviää mustelmalla, on mukana aimo annos onnea ja varmaan suojelusenkelikin oli ihan lähellä.
Varokaa niitä s**tanan pikirailoja, ovat tosi yllättäviä!
crazy.gif

Nyt minäkin sen tiedän!!!

JK.
Tietääkö kukaan tienpitäjän vastuun moisessa tapauksessa?
Ajovarusteitahan ei korvata ajoneuvon vakuutuksesta ja tekisi mieli saada joku muu maksaja, kuin itse, kun en oikein katso olleeni syypää hommaan.
Kuitenkin sen verran verkkaiseen ajelin, ilman kiirettä ja nopeuksia noudattaen.

Hyvä tuuri ettei sattunut pahemmin.. olis voinu olla vastaantulijoiden kaistalla ahdasta.. tai takaa joku niskaan vielä
omg.gif

Ajovarusteethan menee yleensä kotivakuutuksesta.. ainakin useimmilla yhtiöillä.

Ai ai ja uudehko mopo
sad_orig.gif
Mutta vähälläpä selvisit itse, tsemppiä. Onneksi on syksy tulossa...

Eikös joku jossain kirjoitellut, että Tielaitos olisi korvannut pikipaikkauksiin kaatuneiden vahinkoja? Vai puhunko läpiä päähäni?

Niin. woblaamisesta taisi olla kyse...
confused_orig.gif

Mutta onneksi sinä ja pyöräsi selvisitte noinkin vähillä vaurioilla.
thumbs-up.gif

Ajovarusteet korvataan kotivakuutuksesta (olettaen, että sellainen on). Ja jos se on samassa vakuutusyhtiössä kuin mopovakuutus, menee omavastuu vain toisesta. Kaksi omavastuuta kärsit, jos vakuutukset ovat eri yhtiöissä.

Maksumiestä voi etsiä tiepitäjästä, mikäli pystyt osoittamaan vahingon johtuneen nimenomaan tien huonosta kunnosta/hoidosta. Taitaapa vain tuo helevetin pikipaikkaus olla niin yleistä, että se päinvastoin katsotaan plussaksi tienhoidon kannalta.

Joku saattaa tuntea asian yksityiskohtaisemmin?

Kyllä suomalaiselle tienhoidolle ja asfalttimiehille saisi antaa palautetta todella, noista paikkaushommista.

Itse olen kokenut kauhun hetkiä sateella, kun olen kantannut valtatiellä 100-120 tuulilasissa ja ajolinjalle on yht äkkiä tullut sellainen kiiltävä musta pituussuuntainen sileä paikkausraita.

On muuten liukas ja etupyörä kun siitä hieman sivuttain lipsahtaa niin meinaapi olla ruikut pöksyssä.

Yksi kaveri kertoi Joensuun torilla, kuin mahtavassa kunnossa suomen asfalttitiet oliva 70-luvulla.

Kyllä tässä käsittääkseni maksetaan rahoja, joilla pitäisi laittaa teitä kuntoon, eikä pelkästään tehdä komeita eritasoliittymiä.

ghostface.gif

Pahus soikoon. Ja uudenkarhea mopokin vielä. Onkohan tuo uusi GS kuinka herkkä woblaamaan. Onneksi ukolle ei käynyt pahemmin eikä se alle nopeussuositusten ajellut autokaan tullut päälle.

Ei muuta kuin sieltä kuuluisan ärrän kautta kotio, se kuponki taskussa. Ja varusteet meneepi ilmeisimmin kotivakuutuksen kautta.

Tervetuloa vaan tähän todellisten extreme-motoristien kerhoon. Pikaisia paranemisia, jos jotain sattui kolhiintumaan pahemmin.

Hyvä, että selvisit noin vähillä kolhuilla tilanteesta, jossa olisi ollut ainekset paljon pahempaankin! Itsekin olen kerhossa viime ajokaudella kontattuani, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan. Vakuutus (Pohjolan kasko) korvasi myös ajovarusteeni tuolloin. Eilen illalla oli Kehä I:llä fillarin kaato tosi lähellä kun käännyin Vallikallion Shelliltä länteen ja annoin vähän reilummin hanaa, jolloin takapyörä rupesi pyrkimään sivulle ja etupyörän tasolle.
crazy.gif
Olin ennen kiihdytystä katsonut, että tienpinta oli kuiva, joten syy pyörän käytökseen lienee autoista valunut diesel (sitä on riittänyt eri paikoissa tänä kesänä, prkl!) tai pikipaikkaukset, joita niitäkin on ko. kohdassa. Onneksi nopea kaasun pois kääntö vakautti pyörän, mutta kyllä siinä pulssi käväisi korkealla kun hetken näytti, että tulee highsider.

Mulla on yksi risteys duunimatkalla josta käännytään oikealle ja se on aina ns. luistinrata koska raskas bussiliikenne on generoinut siihen:

a) Kaksi syvää ajouraa
b) Runsaan määrä Dieseliä, niissä urissa.

Aina kun siitä ajaa niin saa jännätä kumpi rengas lähtee luisuun vai molemmat.

No pitääpähän työmatkan tylsyyttä poissa..

Onneksi et liukuessasi törmännyt mihinkään
thumbs-up.gif
, sehän on aina kiinni tuurista, joka tällä kertaa oli kohdallaan. Kun materiaalitappioilla selviää niin siitä pääsee yli pienellä v*tutuksella ja itsetunnon kolauksella
smile_org.gif
. Ehtihän sulla mopo olla kauemmin ennen kippausta kuin mulla (päivää vaille kuukausi)...

Pikipaikkaukset, niin vaarallisia kuin ne mopoille ovatkin, taitavat kuulua Suomen luontoon niin olennaisena osana, että niitä saattaa olla vaikea saada syylliseksi...
crazy.gif
, todennäköinen tulkinta tulee olemaan, että syyllinen löytyy konttaajakerhosta
sad_orig.gif
.

Toihan on mielenkiintoista. GS woblaa? Oma TA ei ole koskaan sitä harrastanut enkä muista hirveesti muidenkaan enskojen sitä tekevän. Onko tossa uudessa GS:ssä jotenkin jyrkempi ohjauskulma tai jotain? Ohjausiskari enskassa, enpä ole ennen nähnyt
tounge.gif

Jos woblauksesta lähtee niin tuskin tielaitos on vastuussa.

Ainakin aikoinaan vuonna 1987 minä sain korvaukset laskua vastaan, kun kaaduin pikipaikan takia. Asiaan vaikutti se, että paikalla ei ollut varoitusmerkkiä ja poliisi totesi ko. paikan liikenteeseen kelpaamattomassa kunnossa. Eli aina kannattaa yrittää!

Hyvä että itse olet kunnossa! Varmaan säikähdit
pftroest.gif

Minä kuljen työmatkani välillä Hesasta Turunväylää, ja siinä jyrkässä kaarteessa joka munkan jälkeen nousee moottoritielle on sateella tosi liukasta, meinas mullakin kerran luisua takaosa viereiselle kaistalle.
Ollaan varovaisia nyt kun kohta lehdet tippuu puista ja on kylmät aamut...

...Eilen illalla oli Kehä I:llä fillarin kaato tosi lähellä kun käännyin Vallikallion Shelliltä länteen ja annoin vähän reilummin hanaa, jolloin takapyörä rupesi pyrkimään sivulle ja etupyörän tasolle.
crazy.gif
Olin ennen kiihdytystä katsonut, että tienpinta oli kuiva, joten syy pyörän käytökseen lienee autoista valunut diesel (sitä on riittänyt eri paikoissa tänä kesänä, prkl!)...
Olen huomannut saman monessa paikassa nimenomaan huoltoasemalta poistuttaessa. Mm. Niittykummun Essolta Tapiolaan päin on todella liukasta, sain jopa Ducatin siinä poikittain (luulin että mun mopo on tehoton..
idea3.gif
) Täyteen tankatuista roiskuu varmaan yli kurvattaessa ja niinpä kannattaa varoa huoltoaseman lähettyvillä. Samoin mittarikentällä on joskus varsinaisia lammikoita naftaa, se kun ei oikein haihdu.

Onnea PSmo suht vähistä vaurioista!
Let´s be careful out there...
sport05.gif

Toihan on mielenkiintoista. GS woblaa? Oma TA ei ole koskaan sitä harrastanut enkä muista hirveesti muidenkaan enskojen sitä tekevän. Onko tossa uudessa GS:ssä jotenkin jyrkempi ohjauskulma tai jotain? Ohjausiskari enskassa, enpä ole ennen nähnyt  
tounge.gif

Jos woblauksesta lähtee niin tuskin tielaitos on vastuussa.
En tiedä tarkasti mitä tarkoitetaan woblaamisella, mutta mulla etupyörä lähti liukuun märältä pieltä, kun olin menossa semmoisen pikisauman yli, ja ohjausliike tuli liioitellusti vasempaan (vrt vesiliirto) ja kun kumi uudelleen nappasi kiinni asfalttiin pyörän muu massa alkoi kaatua ja sit mentiin yli fillarin. Ei se mielestäni mitenkään erityisesti woblannut, tai en minä tiedä, kaikki kävi varmaan alle sekunnin.
Mutta kunnossa ollaan, jalka vaan on nyt monivärinen, muutoin ihan ok. Ja vakuutusyhtiönkin kanssa keskustelut ovat olleet hyvin asiallisia ja myönteisiä. Tutkivat myönteisessä hengessä lunastusmahdollisuutta, kun oli noin uusi peli, vaikka vauriot ei välttämättä sitä edellyttäisikään. Katsotaan nyt sitten lopputulos. Mut en malta olla kehumatta uudelleen Rukan SRO ajopukua. On ihan käsittämätöntä, kuinka se suojasi. Ei edes kroppa tullut kipeäksi asfalttiin mätkähdyksestä. Ja ainut reikä, joka tuli pukuun läpi asti oli minun moga kun laitoin rannekellon etutaskuun, siitä hankautui puhki ja kello katosi jonnekin. (Huomasin vasta illalla.) Ja mikä asiakashuolenpito: Tuotepäällikkö lupasi tehdä kaikkensa jotta saan uuden puvun mahdollisimman edulliseen hintaan, jos vakuutusyhtiö ei sitä korvaa. Ja heti hän soitti paikalliseen Rukan edustajaliikkeeseen ja sopi minulle korvaavan testiasun siksi aikaa kun asiaa selvitetään. Jäi tosi hyvä mieli, asiakkaasta välitetään  
062802jumpie_prv.gif

Ja kyllä tän kokemuksen jälkeen olen vakuuttunut, että kannattaa budjetoida sen verran vähemmän pyörään, että jää rahaa myös kunnon ajovarusteisiin, niin voi ajokausi jatkua myös lipan jälkeen!!!

Joukossamme on jäseniä, jotka ovat saaneet tielaitoksen maksamaan kulut lähes vastaavissa tapauksissa. Yksi oli muistaakseni Turun tai Salon suunnalta. Juttu löytyy jostakin foorumista. Toinen löytyy otsikon "öjyläikästä nurin" alta.

Kirjallinen selvitys tapahtuneesta paikalliseen tiepiiriin ja vaatimus kulujen korvaamisesta. Maksaa vaivan!

Omat kaatumiskuluni maksaa öljyn tielle levittänyt firma.

Back