• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaasuvaijerin rasvaus

Sijainti
SJK
Läväyttäkääpäs nyt näppärä ja nopea kikkakolmonen vaijerin rasvaukseen. Pitääkö koko kahva-tuppi-hässäkkä purkaa ja irroittaa vaijeri kokonaan irti yläpäästä vai onko tuohon näppärämpää konstia?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Matkaendurot -sivustolta löytyy vinkkejä tuohonkin.

Jos sattuu että tuo linkki ei toimi, (tökkii ajoittain), niin se vinkki menee lyhyesti kutakunkin näin;
Irrotat kahvanpuoleisen pään vaijerista, teippaat sen vaijerin pään pystyasentoon vaikka kahvaan tms. ja sitten duunaat ko. vaijerin päähän semmoisen ohuen muovisen "tratin" johon sitten kaatelet öljyä ja jätät valumaan vaikka yön yli. Öljy valuu sitten siitä suppilosta hiljalleen alaspäin vähän niinkuin kahvi suodattimesta, ja voitelee koko vaijerin. Tommoisen tilapäisen suppilonhan saa tehtyä vaikka jostain jokapäiväisestä talousjätteestä.

Edit: itse olen tehnyt tuon myös tippakannulla, jos nyt se vaijeri on muuten ok kunnossa eikä vaadi tosi perusteellista rasvausta. Eli sama periaate, mutta vaikka jonkun muun homman ohessa aina vähän väliä tippakannusta lisää tavaraa vaijeriputken sisään.

Vähän kun viitsi itse vaivautua, niin näkyyhän noita löytyvän vinkkejä...
lookaround_orig.gif

Tässäpä aikaisempaa keskustelua aiheesta, jos jollakulla toisellakin "tuppi kangertaa" :Lisää aiheesta

Niin ja canepazzo:lle kiitos, tuo onkin varmasti toimiva kikka...

tee rasvattavan vaijerin yläpäähän ulkokuoreen pakkausteipistä tiivis tötterö=tratti. Tötterö siis ohjaa öljyn valumaan vaijerin reikään, ja ei päästä öljyä muualle. Tue vaijeri niin että se on tratti ylöspäin tukevasti, vaikka samalla teipillä. Nyt laita sopivaa öljyä trattiin, vaikkapa kirkasta ompelukoneöljyä tai miksi ei atf:ää eli kuhan on notkeaa se öljy. Öljyä ei niin mahdottomasti tarvii laittaa, hankalaa olla sotkematta jos on liikaa. Öljy menee hitaasti mutta varmasti, eli ajan kanssa.

Back