• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaasarin synkkaus seikkaperäisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Takaraisio
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voisko joku ystävällisesti selittää mitä siin kaasarin synkkaukses tehdään/tapahtuu. Tiedän kyl siis mitä pitää tehdä, mut mihin se vaikuttaa ja mitä siin varsinaisesti säädetään. Eli siis kaasarin sielunelämä on vähän hukassa...
withstupid.gif

Sylinteriin saapuvan bensa+ilma seoksen määrä riippuu kaasarissa olevan kaasuläpän asennosta. Synkronoinnissa säädetään jokaisen kaasarin kaasuläppä tyhjäkäynnillä sellaiseen asentoon, että jokaisessa imukurkussa/kaasarissa on saman suuruinen imu ja alipaine, kun männät vetää imutahdissa seosta sylintereihin.

Tämä säätö on sitten pirun herkkää hommaa, "hipaisu" ruuvimeisselillä säätöruuviin muuttaa tilannetta. Säätöruuvit on siis kaasareiden yhteisessä kaasuläppien akselissa, mihin on kiinnitetty kaasuvaijeri.

Idea on se että joku sylinteri ei joudu"vetämään" muita tai että joku sylinteri ei "jarruta" muita sylintereitä. Synkassa olevat kaasuläpät/kaasarit vaikuttaa eniten tyhjäkäynnillä ja osakaasulla. Kun kaasu on "pohjassa" ja kaasuläpät täysin auki, niin synkalla ei ole niin väliä, kun kaasuläpät on jokatapauksessa täysin auki.

Edelliseen hyvään selitykseen jatkaen...
Epäsynkassa olevaa pyörää on vaikea ajaa tasaista nopeutta pintakaasulla eli sellaista taajamavauhtia. Kun joku sylinteri on muita perässä ja jopa jarruttaa menoa, siellä seos syttyy aina silloin tällöin, mutta ei joka työtahdilla. Silloin, kun se sattuu syttymään, otetaan loikka eteenpäin. Jos tilanne ei ihan niin paljon pielessä ole, jää jokin työtahti aina välillä tekemättä ja perässä oleva sylinteri stumppaa, kun kakkua ei olekkaan palamiseen riittävästi.

Ja se yleisin et on pikkusen pielessä, eli käy kaikilla mut sylinterit saa hieman erimäärän seosta -> työskentelevät pikkasen "eri tahtiin".

Oireina:
-Tyhjäkäynti on epätasaista ja saattaa huojua.
-Pintakaasulla ajaminen on epätasaista, erityisesti matelu vauhdeissa.
-Tyhjäkäynnillä mekaaniset äänet korostuu kun moottorin pyörintä nopeus ei ole tasainen.
-Vastaa kaasun ehkä vähän laiskasti tyhjäkäynnin tuntumassa.

eli mulla ilmeisesti suzuki gs500e, just nuo oireet.
Kannattaako itse yrittää, vai viedä liikkeeseen?
mulla on alipainemittarit+ muut vehkeet. olen kaiken aina itse korjannut. Mutta onnistuuko tämä terkasti teeseitse mieheltä?

Helppohan toi on. Letkut kiinni kurkkuihin ja on huolellinen ettei missään ole ilmavuotoja, värkkää väliaikaisen tankin jos ei muuten onnaa, esimerkiksi mun diversionoissa pitää ottaa tankki ja ilmanputsari pois että pääsee keskimmäiseen ruuviin käsiksi. Ei siinä muuta ole. Hennolla otteella ruuvailee ja pitää huolen (esim sopivalla tuulettimella) ettei kone ylikuumene jos on ilmajäähdytteinen peli. Kakspyttynen on vielä helpompi.

Back