• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kääntyvät jalkatapit pakolliset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kurja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli tuossa otsikossa jo kysymys tulikin, onko kellä tietoo että pitääkö suomessa pykälien mukaan mopoissa/rätkissä jalkatappien olla saranoidut siten että tarvittaessa kääntyvät taakse/ylös.

Kiitoksia kottikärryllinen sille jolla on faktaa ja tietonsa minullekin jakaa...

confused_orig.gif

Mulla oli aikoinaan Solifer SM -80. Siinä oli kiinteät jalkatapit, jotka tosin vaihdoin Trial -mallin kääntyviin ja hammastettuihin...
Jos ne oli sallitut silloin ko.mopossa, niin...
nixweiss.gif

En ole tälläistä ikinä kuullut. Ja kuten sanottu, joissakin pyörissä on kiinteät tapit vakiona. Ja edelliseen pyörään ostin mielestäni e-hyväksytyn jalkatappisarjan, jossa kiinteät tapit.

Jos kiinteät tapit haluaa niin ei muuta ku uutta jalkatappisarjaa ostamaan. Valikoimaa on kiitettävästi pyörään ku pyörään.

Ainakin mun Viragossa on saranoidut tapit ja voin sanoa että muutaman kerran säästänyt kaatumiselta...

Ihan mielenkiinnosta: Miksi tapit pitää saada kiinteiksi?
Onhan se sitten ainakin jonkin asteinen kaatumasuoja ja ehkä jalkakaan ei jää niin helposti jumiin pyörän alle. Itse olen aina ihmetellyt, että miksi niiden pitäisi taittua.
Juu vastaavasti taas niiden pitää olla taittuvat, jos ei halua että maahan kallistuksessa kiinni ottava tappi aiheuttaa pyllähdyksen (vrt. alas jäävä sivuseisontatuki). Mutta moposta ja kuskistahan se on kiinni ottaako maahan. Kyykkypyörä on eri asia kuin customi tai perusnakupyörä. En rupeaisi askartelemaan kiinteäksi jonkun naku- tai customihondan jalkatappia, jossa on 5cm pitkä kulutustappi.
N00061AD_large290.jpg

Tommonen kun nappaa kurvissa maahan, ja tappi on kiinteä, voi tulla ylläriohjelmaa...
crazy.gif

Joo kiinteiksi halutaan tapit lähinnä vähän sporttisemmissa laitteissa, joissa jalkatappi on sen verran korkealla että jos se nappaa maahan niin ollaan jo muutenkin nutullaan. Eli jalkatapista saadaan näin yksi kaatumatappi lisää.

Enpä ollut muuten tajunnut tuota neliönmuotoista palaa, sillähän sen tosiaan saisi. Hondan tappien kiinnikkeet ovat siis kuten tässä alhaalla vasemmalla. Pitää olla leveämpi kuin 10 mm mutta eiköhän tuon joku seppä osaa laatia. Olin miettinyt laittaa viistoon osaan pidätinruuvia, mutta silloin tuo systeemi tuskin olisi aivan välyksetön ja isku voisi aiheuttaa ainoastaan murtuman kiinnikkeessä.

Nyt voi kokemuksesta sanoa, että sen jalkatapin taittumisen takia ei ainakaan allekirjoittaneen nilkka säästynyt, kun menin kyljelleen. Niin vaan oli jäänyt nilkka kantamaan akillesjänteen taakse jääneeseen jalkatappiin, jolloin jalkapöytä pääsi kääntymään ja yliojentumaan siten että kaikki vaseman jalkapöydän luut meni tuusannuuskaksi. Tämä kaikki sattui siis silmänräpäyksessä, jolle itse ei voinut tehdä mitään. Lopputulos 8 vk kipsissä, joista 4:ään ensimmäiseen ei saanut edes koskea mihinkään.

Jos pyörä menee oikeaa penkkaa alas ja istut siinä kyydissä, oli taittuvaa tai ei-taittuvaa -sorttia oleva tappi, se on ihan herran hallussa kuinka siinä lopulta käy vasemalle nilkalle. Sama pätee oikealle, tietenkin.

wink.gif

-M

Nyt voi kokemuksesta sanoa, että sen jalkatapin taittumisen takia ei ainakaan allekirjoittaneen nilkka säästynyt, kun menin kyljelleen. Niin vaan oli jäänyt nilkka kantamaan akillesjänteen taakse jääneeseen jalkatappiin, jolloin jalkapöytä pääsi kääntymään ja yliojentumaan siten että kaikki vaseman jalkapöydän luut meni tuusannuuskaksi. Tämä kaikki sattui siis silmänräpäyksessä, jolle itse ei voinut tehdä mitään. Lopputulos 8 vk kipsissä, joista 4:ään ensimmäiseen ei saanut edes koskea mihinkään.

Jos pyörä menee oikeaa penkkaa alas ja istut siinä kyydissä, oli taittuvaa tai ei-taittuvaa -sorttia oleva tappi, se on ihan herran hallussa kuinka siinä lopulta käy vasemalle nilkalle. Sama pätee oikealle, tietenkin.

wink.gif

-M
Niin oliko tässä tapauksessa tappi taittuva vai kiinteä? Merkittävin hyöty kiinteistä tapeista saavutettaneen tosiaan sporttipyörissä ja radalla (=tasaisella asfalttialustalla) kaatuessa - sekä tietenkin silloin, jos mopedi pyllähtää paikallaan nutulleen.

Jos maastoon sukelletaan niin silloin tosiaan on aivan tuurissaan, miten käy. Ja voihan nuo erilaiset kaatumatapit toisaalta radallakin aiheuttaa laitoksen pyörähtämisen ns. katon kautta ympäri.

Voisi kyllä ajatella et sen jalkatapin pitäs olla vähä "parempaa" matskua ku vakio kevyt valusta tehty,jotta em.suojaus vaikutus olis totta..eli jos vakio tapin jäykistää, sen varaan ei jalan säästymistä ei kannata uskoa.

Niin oliko tässä tapauksessa tappi taittuva vai kiinteä? Merkittävin hyöty kiinteistä tapeista saavutettaneen tosiaan sporttipyörissä ja radalla (=tasaisella asfalttialustalla) kaatuessa - sekä tietenkin silloin, jos mopedi pyllähtää paikallaan nutulleen.

Jos maastoon sukelletaan niin silloin tosiaan on aivan tuurissaan, miten käy. Ja voihan nuo erilaiset kaatumatapit toisaalta radallakin aiheuttaa laitoksen pyörähtämisen ns. katon kautta ympäri.
Juu alkuperäinen alleen taipuva tappi oli. Sepä se ihmeellisintä olikin.

Jokatapauksessa kannattaa käyttää nilkkasuojattuja ajosaapikkaita, jotta hätätapauksessa ei mene luut nilkasta. Varoituksensana voisi vaan sanoa, että sen takia tulee sitten alkaen 3 kk sairaslomaa.

-M

asiaa voisi myös lähestyä niin että
- taittuva tappi jäänee ehjäksi, mutta muu mopo kärsii
- kiinteä tappi taittuu, mutta pyörää se säästää

molemmissa tapauksissa nilkkaa suojaava ajokenkä on jees.

Kävi tuossa päivänä eräänä että olin vähän huolimaton pyörää kääntäessä ja nutulleen mentiin niin etten ehtinyt kissaa sanoa. Onneksi oli vaihdettu kiinteä jalkatappisarja ja kaatumatatit, vahingot rajoittuivat murtuneeseen kiinnityskolmioon (hinta 50,-) ja muutamaan naarmuun tangonpainossa ja vaimentimen alaosassa. Kiinteiden tappien ansiosta jalalle ei käynyt kuinkaan, eikä jäänyt jumiin.

Olin hieman hämmästynyt kun huomasin yhtäkkiä makaavani kyljelläni pyörän kanssa, kädet vielä tiukasti kiinni stongassa. Oli varmaan kohtuullisen hupaisan näköinen episodi.

Kiinteässä tapissa on tuntuma pyörään huimasti parempi. Katupyörään tekis mieli laittaa, mutta ratavehkeessäkin tuppas jäykät tapit tökkimään pohkeisiin mustelmia pyörää liikutellessa.. Kivuliasta.
lookaround_orig.gif

Back