Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muutin entisestä kiinteiksi tekemällä 10 mm alulatasta neliskulmaisen palikan tapin juureen, jousen tilalle. Toimi ja teen varmaan saman nykyiseenkin, jahka jaksan.Juuri tässä pähkäilen miten saisin omastani jalkatapit kiinteiksi...
Niin, tietysti, jos on aluhitsivehkeet, niin sen tapin pyöristyksenkin voi täyttää kulmikkaaksi.Muutin entisestä kiinteiksi tekemällä 10 mm alulatasta neliskulmaisen palikan tapin juureen, jousen tilalle. Toimi ja teen varmaan saman nykyiseenkin, jahka jaksan.Juuri tässä pähkäilen miten saisin omastani jalkatapit kiinteiksi...
Onhan se sitten ainakin jonkin asteinen kaatumasuoja ja ehkä jalkakaan ei jää niin helposti jumiin pyörän alle. Itse olen aina ihmetellyt, että miksi niiden pitäisi taittua.Ihan mielenkiinnosta: Miksi tapit pitää saada kiinteiksi?
Juu vastaavasti taas niiden pitää olla taittuvat, jos ei halua että maahan kallistuksessa kiinni ottava tappi aiheuttaa pyllähdyksen (vrt. alas jäävä sivuseisontatuki). Mutta moposta ja kuskistahan se on kiinni ottaako maahan. Kyykkypyörä on eri asia kuin customi tai perusnakupyörä. En rupeaisi askartelemaan kiinteäksi jonkun naku- tai customihondan jalkatappia, jossa on 5cm pitkä kulutustappi.Onhan se sitten ainakin jonkin asteinen kaatumasuoja ja ehkä jalkakaan ei jää niin helposti jumiin pyörän alle. Itse olen aina ihmetellyt, että miksi niiden pitäisi taittua.Ihan mielenkiinnosta: Miksi tapit pitää saada kiinteiksi?
Niin oliko tässä tapauksessa tappi taittuva vai kiinteä? Merkittävin hyöty kiinteistä tapeista saavutettaneen tosiaan sporttipyörissä ja radalla (=tasaisella asfalttialustalla) kaatuessa - sekä tietenkin silloin, jos mopedi pyllähtää paikallaan nutulleen.Nyt voi kokemuksesta sanoa, että sen jalkatapin taittumisen takia ei ainakaan allekirjoittaneen nilkka säästynyt, kun menin kyljelleen. Niin vaan oli jäänyt nilkka kantamaan akillesjänteen taakse jääneeseen jalkatappiin, jolloin jalkapöytä pääsi kääntymään ja yliojentumaan siten että kaikki vaseman jalkapöydän luut meni tuusannuuskaksi. Tämä kaikki sattui siis silmänräpäyksessä, jolle itse ei voinut tehdä mitään. Lopputulos 8 vk kipsissä, joista 4:ään ensimmäiseen ei saanut edes koskea mihinkään.
Jos pyörä menee oikeaa penkkaa alas ja istut siinä kyydissä, oli taittuvaa tai ei-taittuvaa -sorttia oleva tappi, se on ihan herran hallussa kuinka siinä lopulta käy vasemalle nilkalle. Sama pätee oikealle, tietenkin.
![]()
-M
Juu alkuperäinen alleen taipuva tappi oli. Sepä se ihmeellisintä olikin.Niin oliko tässä tapauksessa tappi taittuva vai kiinteä? Merkittävin hyöty kiinteistä tapeista saavutettaneen tosiaan sporttipyörissä ja radalla (=tasaisella asfalttialustalla) kaatuessa - sekä tietenkin silloin, jos mopedi pyllähtää paikallaan nutulleen.
Jos maastoon sukelletaan niin silloin tosiaan on aivan tuurissaan, miten käy. Ja voihan nuo erilaiset kaatumatapit toisaalta radallakin aiheuttaa laitoksen pyörähtämisen ns. katon kautta ympäri.