Tästäkin lienee kahta koulukuntaa ja itse olen sitä toista. Eli mua on opetettu pitämään tankista tukea vain kallistuksissa, ei jarruissa.
Jarruissa jos polvilla sidot pyörän paikoilleen, niin runko ja mopo sun allas ei pääse elämään niin kuin se haluaisi ja jos liike mitä mopo haluaisi tehdä onkin iso, niin jostainhan se sen liikkeen tekee ja väkisin. Onko sitten etunen irti terävästi tai perä napakasti ja terävällä liikkeellä, ei ole kokemuksia. Sama pätee endurossakin, eli ei noi pelimiehet sido polvilla pyörän liikkeitä, vaan koittavat itse siellä päällä myötäillä ja mukailla niitä pyörän liikkeitä.
Mutta tuo "sammakko" -tyyli jarruihin on ainakin mun mielestä se kaikkein paras ja sen kun opin, niin kierrosajatkin tippuivat hyvää kyytiä. Eli koivet auki, munat tankkiin ja pyörää ei sidota jaloilla.
Katsopas esimerkiksi alla oleva linkki videoon ja sanopa näetkö yhtään kuskia joka polvilla sitoisi jarrutuksessa mopoa? Monzan pääsuoralla esim. Biagilla on huippuja 335 km/h ennen shikaaniin jarrutusta, joten jarrutukset on melkosenlailla kovia:
http://www.youtube.com/watch?v=S6lwdnrGGQE
Jokainen toki tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta ajatuksena ilmoille tämäkin tyyli. Ei liene väärää ja oikeaa, vaan tyylejä on erilaisia, mutta jos oikeasti nopeat kuskit tekevät liki kaikki samalla tyylillä, niin joku taikahan siinä on, vai olenko ihan väärässä?