• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Itsetehty runko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Olis semmonen homma et kevariin tekis mieli tehä ite runko.
Ongelma tulee siinä vaiheessa kun pitäs katsastaa niin nehän vaatii jotain rungon kestävyys mittauksia. Onko itse tehdyn rungon katsastuksesta läpi saaminen edes mahdollista.Ja miten nämä mittaukset pystyy suorittamaan jos pystyy.Olen aika kokematon näissä asioissa että voi olla aika tyhmä kysymyskin.
confused_orig.gif

En nyt ole mikään asijantuntija, mutta uskoisin että kannattaa unohtaa koko asia, ja jos sellaiseen jollain ilveellä saisi konttorilta leiman, ni maksaa varmaan jotain 1 00 000e.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Olisko ideoita kun haluisin tehä semmosen projekti pyörän 125cc Streetfigter mielellään aika halvalla mistä runko ja kone?

ehdotan, että ostat jonkun vanhan paperillisen mopon, jonka rungosta teet mieleisesi..

tuossa aken mielipide runkomuutoksista..

Tässäpä taas suomen ajoneuvolainsäädännön terävää logiikkaa..
wink.gif

Eli jos oikein ymmärsin saan tehä siitä rungosta minkälaisen haluun kohan en hajota alta sitä vanhaa runkoa
biggrin.gif
?

tuossa aken mielipide..
Mutta tuohan otti kantaa vain lähinnä paperit vs. runko, mutta itse rungon rakenteista, hyväksyttämisestä tms. ei mainittu halaistua sanaa
nixweiss.gif
Niin otti juu.. siis sen paperillisen rungon hitsailusta. Ja niin oli tarkoituskin.

Omakohtaisista kokemuksista voin sanoa, ettei tavan kuminkuluttajalla ole mahdollisuutta rakentaa runkoa suorasta raudasta.. Näin olen asian ymmärtänyt, että pitää tehdä ylimääräinen runko, joka sitten lähetetään testattavaksi esim. tukholmaan jonnekin WTF! instituuttiin: Suomen vtt ei ilmeisesti pysty testaamaan itse. Maksaa noin tyyliiin monta< eukkoa. Tämän jälkeen kun nää rasitustestit on tehty ja hyväksytty, voidaan alkaa puhumaan uuden laitteen veroseuraamuksista..

Näin ymmärsin, kun joskus 90 luvulla haaveilin vastaavasta. Tietysti asiat on muuttuneet, mutta kuten yleensä, tuskin siihen parempaan suuntaan.
veryangry.gif

Mutta korjatkaa toki, jos olen väärässä
smile_org.gif

edit:
Sitä en tiedä mitä muutoksia paikallinen katsastusmies sitten hyväksyy.. Mutta sen tiedän, ettei tiedä katsastusmies itsekään, jos menee kysymään etukäteen. Ja jos on tietävinään, niin vastaus on että ei onnistu! Soitto toiselle katsastajalle, tulee vastaus: juu ehkä se onnistuu, tuo tänne niin katsotaan. Kolmannesta tulee vastaus, että sun pitää selvittää aken kanssa. Akelta vastataan, että kannattaa kysellä katsastusasemalta, kun asia on ajankohtainen, mutta periaatteessa kyllä
biggrin.gif

jos jostain katupyörän rungosta haluat eroon, niin osta joku endurokevarin runko, sitä vähän siistii ja osat siihen ja menoks.

mutta on siinäkin häslinki. kevarikautes on ohi ennenkuin kerkiät kissaa sanoa...

Ajatellaampa että mulla on 2v aikaa rakentaa se pyörä.
Niin ja siis haluan streetfighterin. Kannattaako minun ostaa joku vanhan piikin kone runkoineen ja muokata sitä runkoa?

Ajatellaampa että mulla on 2v aikaa rakentaa se pyörä.
Niin ja siis haluan streetfighterin. Kannattaako minun ostaa joku vanhan piikin kone runkoineen ja muokata sitä runkoa?
juu.. kai sitä noin pääsee helpoimmalla, kun on kone ja rungot samoilla paperilla. Kannattaa kuiteskiin sitten käydä siellä konttorilla kyselemässä paikallisten katsastusmiesten tunteita asiaa kohtaan. Muutoskatsastuksen ne runkomuutokset sitten vaatii.

Millasta faitteria sä oot sit ajatellu, jos pitää itse runko rakentaa? Aika radikaali suunnitelma pitää olla, ettei sitä saa aikaseks normaalia runkoa modifioimalla. Harvemmin pitää edes varsinaista runkoa modifioida? Yleensähän noissa vaan vedetään persettä taivasta kohti ja lyhyemmäksi, tämähän ei vaadi muutoksia varsinaiseen runkoon vaan siihen istuinosan kehikkoon. Jos takahaarukkaa lädetään pidentämään niin sitten menee vähän monimutkasemmaks, mutta siitä todennäkösesti selvitään muutoskatsastuksella, kunhan ei itse rakenna haarukkaa.

Katsoin tuossa AVK:lla myynnissä olevia piikkejä ja huomasin vuosimalli 1990 olevan YAMAHA TZR125-2RH/124 piikin ja hinta oli 500e olisiko tässä mahdollisesti hyvä pohja streefighter pyörälle?

No tuo on muuten sitä mitä haluan mutta tuota perää voisi hieman pidentää ja korottaa
smile_org.gif

No tuo on muuten sitä mitä haluan mutta tuota perää voisi hieman pidentää ja korottaa
smile_org.gif
Perää pidentää
omg.gif

Toivottavasti sit kuitenkin takahaarukkaa... muuten vois tulla liian jännittävän näkönen

Edit: Itseasiassa... mikä ihme saa "raiskaamaan" kevarin noin pahasti...Anteeksi nyt mielipiteeni
bowdown.gif

Avk:n pyöriin täytyy teettää rungon mittaus+ kuitit osista.
Ton hintasessa se on senverran hintavaa, että ei kannata.
Pörssitä löyty noin 5 pyörää alle 700€
Halvemmalla pääset, kun ostat halvan piikin muokkaat tahtosi mukaan. Pidät akselivälin vakiona, ainoa asia mitä tienpäällä pystytään mittaamaan. muita runko muutoksia poliisi setä ei huomaa, jos ne on tehty asiallisesti.
2 vuoden jälkeen voit paiskoa romukoppaan koko tekeleen.

Rungon voi tehdä itse, vaatii selvityksen työmenetelmistä ja materiaaleista sekä joko laskelmat lujuudesta tai perinteisen rakenteen josta tuon voi jo arvioida. Toisaalta, esim. pelkkä pultattavan takahäkin muutops ei vaadi näin raskaita todisteluja.

Tämä ja paljon muuta: http://www.mmaf.fi/

Jos todella olet itse tekemässä omaa runkoa kannattaa liittyä MMAF:n jäseneksi ja sitä kautta hankkia kontakteja ja apua.

Back