• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Isompi eturengas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja warwick
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve! Ajelen Yamahan fzs 600:lla ja menin vaihdattamaan paikalliseen MP-liikkeseen eturengasta. Ohjekirjan mukaan pyörääni kuuluu 110 leveä, 70 profiili ja 17 tuumainen, mutta huoltomies sanoi, että on kuulemma harvinainen koko ja ei löydy varastosta. Sanoin, että olisi hieman kiire ja hän siihen, että voi laittaa 120/70/17 renkaan, väitti että ei vaikuta ajettavuuteen tai muuhunkaan.

Onko tämä muka totta? Maalaisjärjellä ajateltuna rengas voi ottaa kiinni itse mp:n rakenteisiin ja luulisi ajettavuudessakin olevan eroja. Netistä tutkiessani löytyi todella ristiriitaisia ja epäselviä mielipiteitä.

Kun tulee mieleen, että kyllä se huoltomies paremmin tietää kun minä. Mutta sitten taas kun katselee joitakin testejä huoltamoiden toiminnasta, niin herää epäilys.. Olisin kiitollinen jos joku hieman valottaisi tietämättömälle tätä asiaa, kiitos.

mopedissa jossa nopeusmittarin lukemat tulee eturenkaalta (nopeusmittarin vaijeri eturenkaalle) menee nopeusnäyttö ketuille näyttää liian vähän mutta tosin vain vähän.

Toinen asia on onko lokarin ja renkaan välissä tarpeeksi tilaa???
On nähty mopoja joissa liian "korkea" eturengas on isommassa nopeudessa ottanut lokasuojaan kiinni ja "hionut" lokasuojan puhki.
Nuo kaksi rengasta on muuten aivan sama kumman laittaa, mutta tuo leveämpi olisi voinut olla 120/60/17 olisi ollut lähempänä "oikeaa"
Kunhan se leveydestä vain mahtuu ja mikäs siinä edessä olisi?

Mulla on fasussa 120/70 rengas (pilot road 3). Mahtuu pyörimään ja muutenkin toimii hyvin!

Netistä tutkiessani löytyi todella ristiriitaisia ja epäselviä mielipiteitä.
no tämähän lieneekin sitten ihan ensimmäinen kerta, kun netissä nyt tälleen on käynyt....
biggrin.gif

En osaa sanoa sitä, miten ko. muutos tarkalleen vaikuttaisi.

Mutta noin yleisesti: Mp koskettaa tienpintaan vain parilla luottokortin kokoisella kohdalla, joten pienetkin muutokset juuri niissä "tassuissa", jotka tästä kontaktista vastaavat, voivat vaikuttaa ajettavuuteen yllättävän paljon. Tuntuuhan sekin yleensä varsin selvästi, jos rengas alkaa olemaan erittäin kulunut, tai jos siinä on väärä ilmanpaine.

Ei se ole toki satavarmaa, että jos menet vaihtamaan, niin muutos on sitten huonompaan päin. Mutta tietääköhän tätä suositellut huoltomieskään välttämättä sitä, miten se juuri sinun pyörässäsi vaikuttaisi?

Mallikohtaisilla mp-foorumeilla muuten saattaisi löytyä tietoa siitä, jos/kun on testattu muita kuin suosituskoon renkaita.

Terve! Ajelen Yamahan fzs 600:lla ja menin vaihdattamaan paikalliseen MP-liikkeseen eturengasta. Ohjekirjan mukaan pyörääni kuuluu 110 leveä, 70 profiili ja 17 tuumainen, mutta huoltomies sanoi, että on kuulemma harvinainen koko ja ei löydy varastosta. Sanoin, että olisi hieman kiire ja hän siihen, että voi laittaa 120/70/17 renkaan, väitti että ei vaikuta ajettavuuteen tai muuhunkaan.

Onko tämä muka totta? Maalaisjärjellä ajateltuna rengas voi ottaa kiinni itse mp:n rakenteisiin ja luulisi ajettavuudessakin olevan eroja. Netistä tutkiessani löytyi todella ristiriitaisia ja epäselviä mielipiteitä.

Kun tulee mieleen, että kyllä se huoltomies paremmin tietää kun minä. Mutta sitten taas kun katselee joitakin testejä huoltamoiden toiminnasta, niin herää epäilys.. Olisin kiitollinen jos joku hieman valottaisi tietämättömälle tätä asiaa, kiitos.
Eipä noin pieni muutos yleensä niin paljon katuajossa vaikuta, että haittaisi.

Periaatteessa keulakulma kasvaa, kun eturenkaan kokoa kasvatetaan, mikä näkökulmasta riippuen joko kangistaa tai vakauttaa pyörää hiukan. Kuvaamallasi muutoksella keula nousee 5-10 mm, millä ei ole mitään väliä, jos et itse sitä huomaa.

???mikä vanne ?
Ei ajatuksessa ollutkaan vanteen koon muuttuminen, eikö noissa ole aina kolme muuttumis mahdollisuutta?
Vanteen koko, renkaan leveys ja "profiili"?

No aika pikkuasioita kuitenkin.

Keskittykää. "Profiili" kertoon renkaan korkeuden suhteen leveyteen, eli kun leveys muuttuu, myös renkaan ulkohalkaisija muuttuu.

Mä oon kaks pyörää omistanut, joissa molemmissa eturenkaana 110/70-17 ja aina on tarvittaessa sopiva löytynyt..

Leveämmän renkaan vaikutuksista en sitten tiedä, varmaan hieman vakauttaa menoa..?

No jaa, itsekin tuon FZS 600:m "harvinaisen" rengaskoon kanssa tapelleena voin kyllä todeta, että kyllä sitä yleensä löytyy, mutta ei varmasti kaikista laaduista tai merkeistä suoraan varastosta.

Mitä tuohon renkaan leveyskysymykseen tulee, 120 toimii ihan hyvin tuossa Fasussa, huoletta voit käyttää.

Jos olisi mun pyörä niin laittaisin 120/60-17 renkaan. Pysyisi ominaisuudet samana.

Profiili vaikuttaa paljon enemmän kuin koko. Jopa 65 vs. 70 eroaa kuin yö ja päivä. pienempi profiili huomattavasti kankeampi kääntää. Renkaan mitat voi laskea ja sitten mittanauhan kanssa pyörän luokse. 5mm turvamarginaalilla jos mahtuu niin luulis olevan hyvä.

Alkoi mietityttämään että käykö pyöränrenkaissa sama kuin moderneissa autonrenkaissa? Eli kun paine laskee niin ympärysmitta kasvaa eikä pienene niinkuin olettaisi?

Ohjekirjan mukaan pyörääni kuuluu 110 leveä, 70 profiili ja 17 tuumainen, mutta huoltomies sanoi, että on kuulemma harvinainen koko ja ei löydy varastosta. Sanoin, että olisi hieman kiire ja hän siihen, että voi laittaa 120/70/17 renkaan, väitti että ei vaikuta ajettavuuteen tai muuhunkaan.
Renkaan ulkohalkaisija kasvaa nopeuden noustessa. Johtuu keskipakovoimasta.
"Normaalinopeuksissa" ei tossa sun pyörässä huomaa luultavasti mitään poikkeavaa, mutta tiedän tapauksen jossa 1100 GSXR:n eturengas repeytyi hajalle 180 km/h nopeudessa, kun ulkopinta oli ottanut etulokarin johonki kannakkeisiin kiinni. Kaverin pyörään olisi kuulunut 120/70-17 rengas, oli asennuttanut siihen 130/70-17.
Selvisi tilanteesta osin hyvällä tuurilla, osin pitkän kokemuksensa ansiosta.

Back