• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Irtonaiset/erilliset polvipalat (laaharit)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jayr_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Heipä vaan kaikki!

Yritin etsiä Haku-toiminnolla, mutta eipä vaan löytynyt.

Elikkä. Onko olemmassa ns. erillisiä polvipaloja jotka voitaisiin pukea esim. sellaisten housujen päälle joissa ei ole paikkoja polvipaloille? Muistelen nähneeni rullaluistelupolvisuojatyyliset laaharit jollain rataketulla Motoparkissa. Jos näitä siis on ylipäätään olemassa, mistäköhän niitä voisi ostaa ja mihin hintaan?

5 kuukautta vielä...

Jay

Olemassa kyllä on. Siihen mistä niitä saa ja mihin hintaan en kyllä osaa vastata. Joskus aikanaan olen tuollaiset kuvailemasi systeemit jossakin brittimopolehdessä nähnyt (siis PB:ssa tai Fast Bikes:ssa) mutta en edes muista valmistajaa. Tästähän oli sulle varmasti huimasti apua..
062802jumpie_prv.gif

huhhuh...

Malttia siellä!

Nyt täytyy muistaa, että niitä laahareita ei välttämättä tarvita ollenkaan, jos ja kun vauhti alkaa todella olla sellaista, että polven laahaaminen edesauttaa ajolinjan tarkkuutta, silloin ja vain silloin niitä polvipaloja tarvitaan!

En missään tilanteessa suosittele mihinkään touring-nahkapöksyihin/gorepöksyihin liitettäviä erillisiä polvipaloja. Sellaiset varusteet, missä niitä polvareita ei ole, EIVÄT ole tarkoitettu sellaiseen ajoon!

Jos Dainesen nahkapuvun saa halvimmillaan sinne 500€, siis kaksiosainen polvipaloilla, en lähtisi ollenkaan kokeilemaan mitään vaarallisia tilapäissysteemejä, vaan hankkisin suoraan kunnollisen, hyvinsuojaavan nahkapuvun, missä on polvipalat!

crazy.gif

Pistää miettimään, että miksi tollaset pitäisi olla? Jos vauhtia ja kallistusta on tarkoitus hakea niin paljon että polvipala tulee tarpeelliseksi, niin kyllä siinä lipan riskikin kasvaa samalla. Gore-puvut ei oo mitenkään optimaalisia pannuttaa isoista vauhdeista, kyllä se nahkaa sais olla.

Jotkut on käyttäny juurikin rullaluistelusuojia polvipalan korvikkeena. Enpä oikeen tiiä onko siitä mitään iloa. Jos vaikka käy niin, että etunen lähtee luistelemaan ja sitte yrittää rullaluistelusuojalla painaa mopoa pystyyn, niin miten siinä käy? Pysyykö suoja paikoillaan vai siirtyykö, ja jos siirtyy, niin kuluuko polvilumpio puhki ennenku mahaliuku alkaa.
nixweiss.gif

Nahkaa vaan päälle.

Okei, idea kuulosti ehkä paremmalta omassa päässäni.

Perusajatus lähti kuitenkin siitä, että jos on varaa ostaa vain yksi nahka-asu (2-osainen), ja haluaa siitä mahdollisimman monikäyttöisen, niin kiinteillä polvipaloilla varustetut housut eivät ehkä ole parhaat. Ihmiset nimittäin katsovat minua muutenkin jo vähän kummaksuen  
crazy.gif
. Polvipalat siviilissä/kaupunkipäristelyssä voisivat myös aiheuttaa kateutta esim HD-kuskeissa  
033102bebe_1_prv.gif

wink.gif
.

Mutta jos joskus sattuisin radalla pyörähtämään, voisin käyttää samoja nahkahousuja, ja lisätä kovat polvilaaharit ulkopuolelle lisätuntuman/turvallisuuden vuoksi.

Mutta jooei. Ehkä jätän polven laahaamisen ja ylipäätään nopeasti ajamisen sellaisille joilla on varaa oikeanlaisiin varusteisiin eikä mihinkään köyhänmiehen viritelmiin.
tounge.gif

"Miksi maksaa 500€ uudesta nahkapuvusta kun laastarit ja sideharso maksaa vain kympin?"

^
Todellista Säästöä ! ™

Jay

P.S. Pakolliset loppuhymiöt  
biggrin.gif

062802moto_prv.gif

nixweiss.gif

kaboom.gif

Pöh. Ostat nahat tietenkin. Kyllä niistä saa polvipalat irti, pitäähän niitä ostaa uusia eli ne on vaan tarralla kiinni. Ja toisekseen, ei niitä pidä ottaa irti, ihmisten kummastelevat katseet on vaan rispektiä.  
wink.gif

Missään tapauksessa ei kannata mitään touring-nahkoja ostaa, niiden suojaavuus ei ole läheskään samaa tasoa kuin oikeankokoisella racing-nahoilla.

Ja sitten jos häpeää niitä polvipaloja joiden ainoat naarmut on kehäkessan pöydänjaloista, niin apu löytyy täältä.  
tounge.gif

Ei  muuta ku nahat niskaan ja radalle  
thumbs-up.gif
062802moto_prv.gif

edit

sanoi:
"Miksi maksaa 500€ uudesta nahkapuvusta kun laastarit ja sideharso maksaa vain kympin?"
Epäilemättä toi oli läppä, mutta silti ei voi liikaa korostaa kunnollisten (lue:parhaiden mitä rahalla saa) ajokamojen merkitystä. Sitte ku lipan jälkeen kaikki paikat on paskana niin hiipii mieleen, että mikä olisikaan kunto jos sama lippa olisi suoritettu avokypärällä, goret päällä ja ilman selkäpanssaria
crazy.gif
Kaksi kertaa olen päätynyt lopputulemaan että kunto olisi yhtä kuin ruumis. Turvavarusteiden ostaminen on siis mukavaa hommaa.

Hmm.. kylla noi miun nahkat (Spidi) on ihan samanlaiset kun verrokkimalli jossa oli palat, ainoa ero tuo liukupalojen lasnaolo, et kai tommosiin vois lisata jos tarve on? (Ei, ei minulla ole ainakaan viela, vaikka radalla kaynkin)

Ja edelleen, varmasti saa laadukkaita/hyvin suojattuja/kalliita/nimekkaita nahkahousuja ilman paloja, ihan niinkuin ei pelkka palojen lasnaolo millaan lailla autuaaksi tee muuten vaatteen laadusta.

Se on muuten tasan totta, ei tekstiileissa radalle..

Mulla on nahkapöksyt joista nuo polvipalat puuttuu. No, zetan kanssa niitä en ainakaan viimekesänä tarvinnut kun mopon romut hankaa maata paljon ennen polvea....

Mutta seuraavaan pukuun varmaankin olis hyvä saada ne. Liikenteessä niitä en kutenkaan tule pitämään; heti kun mopo jää kulman taakse niin nuo palat näyttää pöksyissä aika hölmöiltä.
Onko jollain valmistajalla jotain ohuita housuja ja erillisiä nahkapaloja jotka voisi laittaa siihen palan tilalle? Sellainen olis varmaan optimi ratkaisu mulle.

Hmm.. kylla noi miun nahkat (Spidi) on ihan samanlaiset kun verrokkimalli jossa oli palat, ainoa ero tuo liukupalojen lasnaolo, et kai tommosiin vois lisata jos tarve on? (Ei, ei minulla ole ainakaan viela, vaikka radalla kaynkin)

Ja edelleen, varmasti saa laadukkaita/hyvin suojattuja/kalliita/nimekkaita nahkahousuja ilman paloja, ihan niinkuin ei pelkka palojen lasnaolo millaan lailla autuaaksi tee muuten vaatteen laadusta.

Se on muuten tasan totta, ei tekstiileissa radalle..
Pointtina touring-nahan väheksynnässä oli se, että ne on usein isokokoisia ja eivät istu kuten racing-nahat. Istuvuus (eli raajojen erittäin heikko liikkuvuus) estää tehokkaasti kaikenlaisia revähdys-, venähdys- ja sijoiltaanmenovammoja. Myös touring-asujen suojat on monesti heikonlaiset, eivätkä huonon istuvuuden takia pysy lipatessa omalla paikallaan, eli eivät senkään takia suojaa maximaalisen tehokkaasti.

Mutta kukin tyylillään. Toiset ajaa jopa avokypärillä, ja siitäkin olen jo huutia saanut kun asiaa erehdyin julkisesti arvostelmaan
blush.gif

Pointtina touring-nahan väheksynnässä oli se, että ne on usein isokokoisia ja eivät istu kuten racing-nahat. Istuvuus (eli raajojen erittäin heikko liikkuvuus) estää tehokkaasti kaikenlaisia revähdys-, venähdys- ja sijoiltaanmenovammoja. Myös touring-asujen suojat on monesti heikonlaiset, eivätkä huonon istuvuuden takia pysy lipatessa omalla paikallaan, eli eivät senkään takia suojaa maximaalisen tehokkaasti.

Mutta kukin tyylillään. Toiset ajaa jopa avokypärillä, ja siitäkin olen jo huutia saanut kun asiaa erehdyin julkisesti arvostelmaan  
blush.gif
Juuri näin. Vetäsin tuossa loppusyksystä radalla lowsiderin (Maken järjestämä vuoro Motoparkissa), ehkä jostain 80-90:n vauhdista ja eka reaktio oli että "pikkulippa, ei tossa olis mitään voinu käydä"; kuskiin ei tullut naarmuakaan. Oikeastaan iltasella kotona tuli vasta tarkemmin tutkittua ajovarusteiden vahinkoja ja lopputulos hiukan yllätti
- kypärä oli käynyt kahdesti asfaltissa ja oli entinen
- vasemmasta monosta oli sulanut osa muovisista liukusuojista käytännössä kokonaan pois
- nahkapuvun (1-osainen Alpinestars SX-1) olkapään ulkopinnalla oleva muovinen liukusuoja oli liukunut asfaltilla ja saanut ihan kunnolla damagea, puvussa lisäksi naarmua eri puolilla
- toinen hanska oli aika pahasti kulunut eli hanskat menee uusiksi

Koko haarniskani oli lippojen sattuessa lähes MotoGP-tasoa, kenkiä lukuunottamatta (Sidi Vert 2), tämäkin korjaantuu ensi kaudeksi eli tilalle tulee uudet Sidin Vertigo Corsat.

Aloitin oman rata-ajeluni Yokon Goreissa, gorehanskoissa ja "touring" kengissä jokunen vuosi sitten. Yllättäen ymmärrys riitti "oikeiden" ratavarusteiden hankintaan jo ennen lippoja. Goreissa olisi sattunut 100% varmasti ja touring-nahoissakin todennäköisesti, arvailtavaksi jää kuinka pahasti. Vässykkä kun olen niin multa kuluu Buranaa jo kynnen haljetessa ja kipu kauhistuttaa, joten mulle valinta kokoputkiston ja kunnon ajovarusteiden välillä oli aikoinaan aika helppo
tounge.gif

Okei, idea kuulosti ehkä paremmalta omassa päässäni.

Perusajatus lähti kuitenkin siitä, että jos on varaa ostaa vain yksi nahka-asu (2-osainen), ja haluaa siitä mahdollisimman monikäyttöisen, niin kiinteillä polvipaloilla varustetut housut eivät ehkä ole parhaat. Ihmiset nimittäin katsovat minua muutenkin jo vähän kummaksuen  
crazy.gif
.

Mutta jos joskus sattuisin radalla pyörähtämään, voisin käyttää samoja nahkahousuja, ja lisätä kovat polvilaaharit ulkopuolelle lisätuntuman/turvallisuuden vuoksi.

Mutta jooei. Ehkä jätän polven laahaamisen ja ylipäätään nopeasti ajamisen sellaisille joilla on varaa oikeanlaisiin varusteisiin eikä mihinkään köyhänmiehen viritelmiin.
tounge.gif

^
Todellista Säästöä ! ™

Jay

P.S. Pakolliset loppuhymiöt  
biggrin.gif

062802moto_prv.gif

nixweiss.gif

kaboom.gif
sanoi:
Polvipalat siviilissä/kaupunkipäristelyssä voisivat myös aiheuttaa kateutta esim HD-kuskeissa.
Anteeksi, nyt en ymmärrä?

... juu, tartun provoon...

Onko jollain valmistajalla jotain ohuita housuja ja erillisiä nahkapaloja jotka voisi laittaa siihen palan tilalle? Sellainen olis varmaan optimi ratkaisu mulle.
Onhan noita nahkapaloja. En kyllä muista, missä ja kenellä...
withstupid.gif

Oliskohan jossain Duellin tai vast. luettelossa ollut. Mutta tollasethan on ihan älyttömän helppo tehdä itsekin.

Onhan noita nahkapaloja. En kyllä muista, missä ja kenellä...
withstupid.gif

Oliskohan jossain Duellin tai vast. luettelossa ollut. Mutta tollasethan on ihan älyttömän helppo tehdä itsekin.
Jos teet, niin mina voin ostaa yhden parin
wink.gif

En kyllä aatellu itse tehdä, kun on toiset housut "siviiliä" varten. Mut jos tarpeeksi tarjotaan, niin kyllähän niitä voi alkaa tehtailla vaikka kuinka.
tounge.gif

Back