• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Infoa pakosarjateipistä kaivattaisiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Nakkila / Rauma
Otsikosta käykin ilmi perusasia. Ajattelin suunnitelma B:nä (jos pyöräkaupat eivät onnistu) ostaa ja modifioida Hondaan (VT750C5) hiukan äänekkäämmän pakoputken. Eli tarkoitus on ostaa orkkisputki esim. kolaripyörästä ja teipata siitä noi käyräosat sellaisella teipillä, jota siihen kuuluu käyttää. Äänenvaimenninosan ajattelin vetää kuumankestomaalilla mattamustaksi.

http://www.totalmotorcycle.com/photos....roe.jpg

Tuollainen putki siis kyseessä. Tuosta pois nuo kromisuojat ja teippiä niin pitkälle kun on kaksi putkea.

Kysymys kuuluu: Mitä teippiä tuo on ja mistä sitä saa ja onko se kallista?

Samalla voisin kysyä, että jos tuota hiukan avartaa (nyt tulee pari mehupilliä takaa...), niin mitä veikkaatte, toimiiko säätämättä?

Kiitoksia!  
thumbs-up.gif

Koska kyseessä on pääosin Show ja vain siltä osin ettei polttaisi itseään Go tyyppinen viritys, halvin mahdollinen on paras vaihtoehto.  
tounge.gif

Noissa Bilteman kääreissä ei ilmeisesti ole liimapintaa? Vai onko tuossa toisessakaan. Mikä mahtaisi olla helpoin tapa laskea tuotteen menekki. Eli se että paljonko tuota tarvitsisi ostaa.

Hmm. Pitääpä katsoa myykö Motonetti mokomaa, kun sellainen kauppa löytyisi likeeltä.

Tuollaiseen törmäsin tuon googelilinkin kautta:

http://www.overdrive.fi/forum....14f8821

Ei oo juu tarrasysteemi.

http://www.hdcf.fi/juttutu....fa10042

Märkänä kiinni, kuivuessaan kiristyy ja klemmarit vielä varmistamaan. Vissiin.

Jos tämä pitää paikkansa: "Nauha 25mm leveää, vaaleaa, rullassa 15metriä nauhaa joka riittää 1-2 auton pakosarjaan hyvin. Helppo kierittää kapearakenteiseenkin pakosarjaan."

Niin yksi 15m rulla riittää hyvin. n. 30e kuolema, putki noin 80e ja tiivisteet ?e. Budjettiluokan tehoputkiproggis siis.  
mad.gif
biggrin.gif

EDIT: Eipä löytynyt Motonetin sivuilta ainakaan. Pitänee käydä vielä paikan päällä kysymässä.

Noissa Bilteman kääreissä ei ilmeisesti ole liimapintaa?
...
Märkänä kiinni, kuivuessaan kiristyy ja klemmarit vielä varmistamaan.
Ei niissä missään liimoja ole, ihan siitä syystä että sellaista liimaa ei ole olemassa joka siinä pakosarjan pinnalla kestäisi.

Märkänä kierrät tiukkaan. Alku teräslangalla kiinni, kierros nauhaa lankavirityksen päälle kaunistukseksi ja loppupäät siisteillä rosteriklemmareilla kiinni.

Itse tykkään aloittaa loppupäästä ja kiertää kohti moottoria niin rosteriklemmarit jäävät piiloon jäähdyttimen taakse.

Kumihanskat, suihkupullo ja hengityssuoja mukaan asenteluun, se nauhan lasikuitu pölisee ja kutittelee keuhkoissa muuten mukavasti.

Mulla oli Bobin Cobra-putkistossa(2-1) Termo-Tecin mustaa nauhaa edelliskaudella. Musta nauha oli hienon näköistä, kun se oli juuri kääritty putkien ympärille. Mutta ensimmäisten parin sadan kilsan ajon jälkeen ei enää ollut. Väri lähtee kun putki kuumenee ja kastuu ja muuttuu siis valkoiseksi/harmaaksi. Kantsii ottaa tuo huomioon kun ostaa mustaa nauhaa. Yksi rulla Termo-Teccia riitti komiasti tuohon putkeen.

Kävin hakemassa sen projektiputken - kun nyt taas näyttää valitettavasti plan B todennäköisemmältä vaihtoehdolta. Korvannolta Nakkilasta hain. Asiallinen paikka. En viitsinyt edes tinkata, kun mielestäni 80e on aika vähän hyväkuntoisesti täydellisestä pakoputkistosta, joka vieläpä sattui olemaan prikulleen samanlainen kuin omassa on paikoillaan, eli mallista C4 käyttöön tullut versio.

Tuossa putkessa on parissa kohtaa asvaltti-ihottumaa. Ihan perässä ja sitten toisessa käyrässä. Täytyy tutkia niitä paremmin ja miettiä mitä ulkokuorelle tekee. Tuossa on kuitenkin ehjät paikoillaan olevat lämpösuojat, joten tämä teippaus taitaa jäädä tekemättä. Säästöähän sekin vain on.

Ajateltiin että avataan tuo putki katin takaa, poistetaan sisuskalut äänenvaimentimesta, mutta jätetään katti paikoilleen. Tällöin jää mm. kiinnityskohdat koskemattomiksi. Lisäksi kun ei ole tarkoitus tehoa hakea, vaan parempaa soundia, niin ainakin oletan että katin jättämällä säätämisen tarve vähenee ja eiköhän se kattikin vähän ääntä vaimenna. Kokonaan suoria putkia ei taida uskaltaa naapurisovun takia laittaa.  
tounge.gif

Ulkonäöllisesti on muutama vaihtoehto, mielipiteitä otetaan vastaan.

1.) Jätetään muuten originaalin näköiseksi, mutta takaa kun nyt tulee ne kaksi pikku putkea, niin niiden tilalle joko kaksi isompaa tai yksi sonniputki.

2.) Maalataan koko putki mattamustalla kuumankestomaalilla. + nuo edelliset.

3.) Kuten ykkönen, mutta poistetaan putkesta tuo ihan viimeinen kromiosuus. Eli tuo "slashcut" osuus (kai tuota siksi sanotaan)

4.) Kuten kakkonen + kolmosen loppuosa.

5.) Käyrät jää kromiseksi, äänenvaimenninosuus mattamustaksi ja kolmosen loppuosa.

Omia ehdotuksia saa laittaa myös. Tässä vielä muistutukseksi millainen putki on:

http://www.totalmotorcycle.com/photos....roe.jpg

Tuo on takaa auki, eli kromaus ei yllä sinne, eli edelleen on suht helppo avartaa.

Itse en pistäisi ollenkaan paitsi jos todella haluaa putken pinnan piiloon.... Kaikki mitkä ole nähnyt putkistoista mistä teipit on poistetu ovat ruosteessa tai muuten todella törkysen näköisiä.

Itse en pistäisi ollenkaan paitsi jos todella haluaa putken pinnan piiloon....  Kaikki mitkä ole nähnyt putkistoista mistä teipit on poistetu ovat ruosteessa tai muuten todella törkysen näköisiä.
Ei mun pyörän putket olleet menneet juuri miksikään tuon kesän ajojen jälkeen(n. 8000km), kun talvella otin nauhat veks. Nauhojen "kankaan" jäljet olivat osaan putkista palaneet, mutta lähtivät kevyellä hionnalla pois.

Mulle on tuon putken kunto parin kesän jälkeen yhdentekevä. Sikäli voisin siis teippiä laittaa, mutta kuten totesin tuossa on nuo lämpösuojat ehjät, enkä aio niitä suotta pois repimään että saisin teipin tilalle.

Sellainen pointti vielä, että ihan tuollaiseksi originaalin näköiseksi putkea ei saa, enkä oikeastaan haluaisikaan. Tuossa ihan loppupäässä on sen verran sitä asvalttiarpea.

Mun mielestä ois parhaimman näköinen jos maalaat vaimentimen jotenkin samaan tyyliin kuin HD Night Rod specialin vaimentimet, mut toistepäin. Eli mustaksi muutaman senttiä sen kohdan jälkeen missä putken vaimenninosa alkaa ja sitte jätät kromia näkyviin pikkasen(pari-kolme senttiä) putken päähän. Ja slash-cut pois. Suora putken pää parempi.

En tiedä...

http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/HPP_005.jpg

Ehkä koko  krominen kuitenkin on parempi.
Mun mielestä ei huono noinkaan, mutta pyörähän on sun, totta kai. Miltähän näyttäis toiste päin tuo? Eli mustat putket muuten, mutta tuossa kuvassa oleva musta osuus olis kromattu...hmmm...Toisaalta Shadowin koneessa on nii paljon kromia, että musta putkisto vois pompata vähän liiaksikin "silmille". Omaan kokonaan musta putkisto sopii kuin nyrkki silmään, kun konekin on musta.Mun StBob

Komee pyörä sulla. Joo sitä on monet sanoneet että kromisena saattaisi kuitenkin Shadowissa toimia parhaiten. Noh, onhan tässä reilu kuukausi aikaa mallailla.

Näyttää muuten aika kivalta noin!
smile_org.gif
Mulle tuli heti ens alkuun mielleyhtymä Rinehartin tarvikeputkiin. Niissä kun on (joissakin) musta toi pakoputken pää.

Varmaan tiesitkin, mutta sanon silti: Kannattaa ennen värjäystä koittaa pikkasen hioa tuota kromin pintaa rikki. Ihan kevyesti vaan. Ainakin omissa kromin "mustaamisissa" oon saanut värin pysymään aika hyvin kiinni. Tuo mun pyörän pakoputki on tosin oikein maalaamossa vedetty jollain kuumakestoefektimaalilla. Se on vähän semmonen "rupulinen" toi pinta. Helvetin kestävä väri ainakin ja kestää myös kolhaisuja hyvin!
062802jumpie_prv.gif

Thermotecia joskus käyttäneenä voin todeta että rumaahan se on ku perkele ja sit haisee ja sauhuttaa kun pysähtyy sadekelillä esim.risteykseen. Ja katastrofi seuraa jos liina pääsee irtoamaan ajon aikana ja joutuu takapyörän alle!!  
omg.gif
 Eikä se ruostuminenkaan oo mukava juttu.

Auton konehuoneessa teippi toimii mut pyöräkäytössä ehkä ainoo paikka on katteiden suojana putken ympärillä missä se ei näy. Joskus näkee jopa lehdissä projektipyöriä missä lähes koko putki on Termolla päällystetty. Tietty lämpösuojana mut ei kyllä mun silmää miellytä. No maku asia
smile_org.gif

Eihän se kaunista ole, mutta tiettyyn tyyliin - rotahtavaan - jossa ei haetakaan sellaista "kaunista kaunista" se sopii hienosti.

Edit: Tarvikkeet on hankittu.
- Putki 80,00e
- Maali 7,90e
- Tiivisteet 6,00e
- Putkea yms. 21,00e

Yhteensä siis: 114,90e.

Kohtuullinen säästö verraten alkuperäiseen suunnitelmaan, joka oli ehkä tavallaan järkevämpi joiltain osa-alueiltaan. Eli Dyno + uusi kaupan "teho" putkisto + Dyno + säätö. Hinta-arvio 1000,00e.  
tounge.gif

Okei, tehoa ei tule lisää tällä omalla virityksellä, eikä ulkonäkö välttämättä juuri parane, jos nyt toivottavasti ei pahenekaan, mutta toivottavasti äänet paranee reippaasti! Eikä tuohon koneeseen kyllä tonnillakaan yli 5hv lisäystä olisi saanut, veikkaan mä.

Back