• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyviä karttoja? Matkalle Ruotsi, Saksa, Puola

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Foto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarviisin vinkkejä hyvistä kartoista ja mistä niitä saa.
Tarkoitus on ajaa Ruotsin läpi, Trelleborgista Rostockiin lautalla, Saksan läpi Puolaan. Puolassa sit tarkoitus kierrellä vähän enemmän ja Liettua-Latvia-Viro -reittiä takas.

Viamichelin.comissa oon kyllä suunnitellu reitin suurin piirtein, mutta varsinkin Puolassa on tarkoitus mennä vähän fiilispohjalta. Ja välttämättä Ruotsissakaan ei jaksaisi tolla mopolla koko ajan motaria vetää.

Eli ihan paperiversiokarttoja kaipailisin. Vinkkejä?!

Itse ostin Akateemisesta Michelinin Puolan paperikartan, minusta OK.
Toinen vaihtoehto on ostaa kierreselkäinen Euroopan karttakirja ja ottaa siitä se sidos pois, jolloin saa tankkilaukkuun sopivia tarkempia karttoja isommalta alueelta. Isompia kokonaisuuksia niistä on tosin vähän vaikea  hahmottaa.

Halvimmat kartat on yleensä kohdemaasta ostettaessa mutta jos haluaa suunnitella reitit tarkkaan jo kotomaassa niin joutuu turvautumaan täältä saataviin karttoihin.
Itse hain kirjastosta satsin karttoja ja pistin kopiokoneen laulamaan. Löytyy juuri noita viaMichelinejä yms. hyviä karttoja.
Tsekkailin tuota ViaMicheliniä ja on tosi rasittava hahmottaa kokonaisuuksia tuollaselta pikku ruudulta. Päivämatkojen suunnittelussa on apuna tarpeeksi iso kartta josta voi vähän katsoa ainakin ensimmäisen päivämatkan jälkeen että mihin saakka ehtisi jos ajaa samanpituisen päivämatkan kuin edellinen. Myös maitten välistä kokoa hahmotellessa on iso kartta hyvä. Esim. Viro, Latvia ja Liettua on pieniä maita mutta tuo Puola on jo kohtuu iso ajettavaksi päivässä läpi.

Näin jossain englantilaisessa mopo lehdessä mainoksen motoristin eurooppa karttakirjasta. Se oli valmistettu ilmeisesti jostain muovista=kestää kastua. Britti tyyliin eurooppaan ei sisälly skandinaavia eikä itäpuolen maat.

Löysin yhden vastaavan näytti olevan koko euroopasta
kartta linkki

Näytti sivustolla olevan tarkempiakin karttoja ja kaikki veden kestäviä.

Löysin sen britti kartankin euroopan 11 maata
linkki

Itse ostelin viime kesän reissuilta tarkemmat kartat paikan päältä mm. Puolasta, jossa karttojen hinnat on naurettavat Suomeen verrattuna. Itse ostin Louisilta Euroopan karttakirjan kierre selkämyksellä 25 eur tarjouksessa. Sillä suunniteltiin reitti ja sitten paikan päältä osteltiin tarkempia tarpeen vaatiessa. GPS:kin oli käytössä, jos tarvitsi oikein osoitteen perusteella suunnistaa.

Mulla on käytössä Autoliiton Euroopan karttakirja. Siinä ei ole kierresidonta, vaan normaali liimasidonda. Revin sivut yksitellen irti, niin sopivat karttalaukkuun permmin kuin kierresidotut. Sitten vaan takaisin omaan väliin ja sama sivu on uudelleen käytettävissä. On kestänyt hyvin yhden Euroopan reissun ja aion käyttää vielä, kun on irti repimättömiä sivuja jäljellä. Kirjassa on kolme mittakaavaa + kaupunkikarttoja ja niiden lähestymiskarttoja eli parhaillaan jopa viisi eri mittakaavaa samasta kohtaa.
Osan kirjasta voi jättää kotiin, kuten hakemistot ja alueet, jonne ei ole menossa.
Suosittelen.

Joskus tuli ostettua karttoja Suomestakin, mutta nykyisin hankin uudet kartat aina ko. kohdemaasta. Varsinkin Euroopan itäpuolen maiden karttoja löytyy paremmin ko. maasta ja ne ovat huomattavasti halvempia kuin Suomessa. Löytyy tavarataloista, huoltoasemilta jne. Esim. Puolasta käytän Marco Polon Euro Polskaa 1:750000 reittisuunnitteluun ja Copernicuksen Polska Atlas Samochodowy:a tarkempaan tutkailuun. Jälkimmäinen on kierrelehtinen vähän a4:sta pienempi (sopii hyvin karttataskuun) ja siitä löytyy yleiskartta 1:500000 sekä 31 kpl aukeaman (2 sivua) kokoista 1:200000 olevaa tarkempaa karttaa esim. Varsovan seutu, Suwalki-Augustow, Zakopane jne. Syksyllä Tallinnassa käydessä ostin Eestin, Latvijan ja Lietuvan 1:500000 kartat. Pari vuotta sitten hankin Saksasta jostakin tavaratalosta Auto-Reisekarte Deutschlandin. Se on 1:250000 oleva 12 kpl:een karttapaketti. Onpi ehkä ihan hyvä pyöräkäytössä, on koht. tarkka ja jokainen kartta aika ohut (helppo taitella). Nämä nyt oli minun esimerkkejä ja karttoja löytyy varmasti moneen lähtöön, toiset huonompia ja toiset parempia.

Back