• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Honda VF 500 F / VF 750 F

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Niksu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys! Kaipaisin mielipiteitä ja kokemuksia koskien Hondan 80-luvun puolenvälin katupyöriä, VF 500 F:ää ja VF 750 F:ää. Vanhemmista viesteistä en löytänyt oikeastaan mitään näihin liittyvää, mutta jos sellaisia ketjuja on niin laittakaahan linkkiä.

Ensipyörää olen itselleni hakemassa ja opiskelija kun olen niin tietysti edullista sellaista. Nämä vaihtoehtoni eivät todellakaan ole mitään uusia pyöriä, joten olen varautunut vanhempien pyörien mukana tuleviin "ominaisuuksiin". Pääasia olisi kuitenkin, että pääsisi ajelemaan suuremman osan ajokaudesta.

Tuo VF 500 F vaikuttaisi ketterämmältä laitteelta nurkissa pyörimiseen, tehoakin näyttäisi olevan paperilla kokoisekseen ihan sopivasti. Miten mahtaa olla käytännössä? Pääosa ajoistani tulisi tapahtumaan kaupungissa, mutta mutkaisille maanteillekin tekisi mieli. Jos sitä kallistuisi tuon VF 750 F:n puoleen niin siinä tapauksessa täytyisi alkaa vertailemaan sitä saman ikäisen Suzukin 750 GSX:n kanssa. Minkälaiset ajo-ominaisuudet näillä pyörillä on, soveltuvatko ollenkaan rivakampaan menoon vai pitäisikö näillä körötellä vaan ihan hissuksiin?

Miten mahtaa olla varaosien saatavuus vanhempiin Hondiin? Miten on osien soveltuvuus muiden Hondien kanssa? Löytyykö jotain tyyppivikoja, ja kuinka luotettavia/toimivia nuo V-4:t ovat olleet? Pikaisen nettisurffailun perusteella vaikuttaisi, että renkaitakin vielä löytyy näihin..

Kaikki kommentit ja kokemukset kyseisistä pyöristä ovat erittäin tervetulleita.  
smile_org.gif

Ok, kiitos linkeistä.

sanoi:
Jos kyseessä VF750F, niin siinähän 90hp, aikalaisistaan (ensiesittely '83) parhaita ajo-ominaisuuksiltaan. 16" eturengas myös aikansa muotia. Hondan ensimmäisen polven V4 söi nokka-akseleita voitelunvähyydestä ja akseleiden pinnoituksesta johtuen, mutta useimmiten vanhoissa VeeÄffissä sisässä jo uudet nokkakepit. Itse suhtautuisin enemmän kuin epäilevästi moisen hankintaan juuri noiden moottorivikojen takia (V4:n koneremppa ei sieltä halvimmasta ja yksinkertaisimmasta päästä... Itselläni oli "tuohon aikaan" VF500F2 ja vieläkin kauhistuttaa ajatus sen venttiiliensäädöstä; ahtaat paikat ja liikkuvia osia kahdella suunnalla - konehan tuossa pienemmässä oli huomattavasti paremmin onnistunut, kuin isoveljissään).

Kyllähän tässä selvisi jo kaikenlaista VF:iin liittyen.. Eli, yksi näiden pyörien tyyppivioista on nätisti sanottuna nokka-akselien epätäydellisyys, joka ilmenee alkuunsa nakuttamisena. Ja muutenkin noiden ekojen V4:n remppaaminen tulee ilmeisesti olemaan yhtä helvettiä, joten ehkä on parempi jättää tämän ikäluokan Hondat väliin ja katsella jotain muuta. Vai?

Minuakin kiinnostaisi tuo VF 500. Olen ko. pyörällä ajanut ja mielestäni se on ikäisekseen ja kokoisekseen pirteä ja ajo-ominaisuuksiltaan hyvä pyörä.

Mutta tuo tekniikka ja sen kestävyys pidemmän päälle arveluttaa. Onko tuo todella tekniikaltaan noin huono, kun yleensä olen tottunut Hondia pitämään luotettavina käyttöpyörinä. Olisiko kellään mitään lisättävää noiden Maukalon laittamien linkkien lisäksi?

Minuakin kiinnostaisi tuo VF 500. Olen ko. pyörällä ajanut ja mielestäni se on ikäisekseen ja kokoisekseen pirteä ja ajo-ominaisuuksiltaan hyvä pyörä.

Mutta tuo tekniikka ja sen kestävyys pidemmän päälle arveluttaa. Onko tuo todella tekniikaltaan noin huono, kun yleensä olen tottunut Hondia pitämään luotettavina käyttöpyörinä. Olisiko kellään mitään lisättävää noiden Maukalon laittamien linkkien lisäksi?
Itse asiassa nuo pienemmät V4-koneet (VF400 ja VF500), ovat kestävämmässä maineessa, kuin VF750/1000/1100-mallit.

Itselläni oli VF500F2 uudesta alun toista vuotta alla ja ihan näppärä menopeli. 70hp ja kiertää todella irtonaisesti! Kestävyydestähän ei uuden pyörän kanssa eläessä osaa sanoa sitä taikka tätä. Huoltaminen hieman aikaavievempää, kuin vaikka rivinelosen kanssa eläessä, mutta ei mitenkään ylivoimaista (hieman vaikka tuossa edellä tulikin peloteltua... .
tounge.gif
)

heikkil: Kuinka usein tuossa VF500:a sitten pitää noita venttiilin välyksiä säätää ja kuinka suuri työ tuo sitten on. Peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä vaikken mikään mekaanikko olekaan (en edes lähellä), mutta hyvän ohjekirjan mukaan uskoisin tuostakin selviytyväni. Oliko tuossa mitään muita isompitöisiä hommeleita, mitä tuli suorittaa säännöllisesti (pl.öljyn vaihdot, ketjun kiristykset yms muut "tavalliset" työt)? Teitkö tuohon omaasi itse huoltoja vai teetätitkö ne ammattilaisilla?

heikkil: Kuinka usein tuossa VF500:a sitten pitää noita venttiilin välyksiä säätää ja kuinka suuri työ tuo sitten on. Peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä vaikken mikään mekaanikko olekaan (en edes lähellä), mutta hyvän ohjekirjan mukaan uskoisin tuostakin selviytyväni. Oliko tuossa mitään muita isompitöisiä hommeleita, mitä tuli suorittaa säännöllisesti (pl.öljyn vaihdot, ketjun kiristykset yms muut "tavalliset" työt)? Teitkö tuohon omaasi itse huoltoja vai teetätitkö ne ammattilaisilla?
No tuosta VeeÄffän omistamisesta on jo sen verran aikaa ('86-'87), ettei mielessä ole venansäätöväliä muista huoltoväleistä nyt puhumattakaan... Sanotaan nyt vaikka venansäätö 10-15 tkm välein? Pyörä kun oli uusi ja kuskikaan mikään kokenut, niin teetätin takuuhuollot liikkeessä.

Itse venansäädössähän ei ole mitään magiikkaa - V4-koneessa vain tavallaan tuplatyö, kun pitää kahdella suunnalla häärätä... Muistaakseni kansiin pääsi käsiksi tankin irrottamalla ja syylaria kallistamalla.

Alfamerillä näkyy olevan Clymerin korjausopas (CM329 - Honda 500 V-Fours 84-86) hintaan 41.70 eur. Kannattava ostos, jos päädyt hommaamaan k.o. laitteen!

Kiitoksia tiedoistasi ja hyvästä kirja vinkistä. Voipi olla, että tuollainen pyörä tulee hankittua (olisi yksi tyrkyllä sopivasti).

Omassa pyörässäni on sama moottori kuin VF 750 F:ssä ja 80-luvun alkupuolen ja puolenvälin moottoreissa oli todella tuota mainittua taaemman sylinteriryhmän nokka-akselien kulumista, joka johtui ilmeisesti materiaalivalinnoista ja huonosta öljynkierrosta. Hondahan vaihtoi näihin nokkia takuuna, jopa vielä 90-luvun alussa.

Tänä päivänä vielä ajossa olevissa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tehty tuo nokka-akselien vaihto, alkuperäiset ne tuskin enää ovat, joten siltä puolelta homma on ainakin paremmissa kantimissa.

Amerikan foorumeilla on paljon juttuja ongelman varsinaisesta syystä, joka on todennäköisesti liian tehoton öljypumppu voitelumatkan pituuteen nähden tai päinvastoin. Tätä Honda ei ole käsittääkseni koskaan virallisesti myöntänyt. Jenkeissä ja Kanadassa on kuitenkin myyty suht runsaasti ei-alkuperäistä öljymodia (noin 250 taalaa), jolla öljynkiertoa taaimmaiselle sylinteriryhmälle lyhennetään. Tulokset ovat olleet hyviä.

Ilman öljymodiakin nokkien kulumista voi vähentää välttämällä tarpeentonta tyhjäkäyntiä varsinkin pyörän ollessa sivujalalla ja ajossa pitämällä kierrokset 3000 1/min yläpuolella, jolloin öljypumppukin kiertää tarpeeksi.

Venttiilien säätö ei ole mikään mahoton homma V-4 koneessakaan ja moottorissa on mielestäni hienot äänet sopivan avarilla putkilla.  
buttrock.gif

Minullakin oli VF 500 F2... Oli mielestäni ihan kelpo peli. Helppo ajaa eikä kärsii venttiili ongelmista kuten isommat sukulaiset. Venttiilien säätöväli en muista mutta erikoistyökalu tarvitaan.  
sad_orig.gif

Iso plussaa säilytyslokeroista tankin vieressä!

Linkkejä: V4 cam story

Lisää vf 500...

Kaikita varoitteluista huolimatta ostin Honda VF500F:n vuodelta 1984. Kehtaan arvella, ettei nokka-akseli ole kovin kiivaasti tyssähtämässä, kun kilometrejä vehkeessä on 91 000 :grin: Vai johtuisiko juuri siitä, että pyörä ei yli satasen vauhdeissa juuri enää kiihdy... Joidenkin tietojen mukainen huippunopeus, noin 200 km/h ei tunnu edes etäisesti mahdolliselta.

Edellinen omistaja on uusinut yhtä ja toista, ja pyörä käy ihan säällisesti ja voiman puutetta lukuunottamatta on yllättävän hyvä ajaa. Moottorihan siinä on hassu. Vääntö tuntuu olevan ihan sama millä tahansa käyntinopeudella, kunhan kierroksia on yli 3500.

Mahdottomiahan se ei maksanut, ja mietin, mitä oikeastaan teen koko vekottimella. Opettelisinko remppaamaan pyöriä, eli purkaisin sitä ja yrittäisin parhaani mukaan koota jälleen? Toki tarvitsisin paikan moisille operaatioille. Kerrostalon pihassa ei viitsisi.

Mutta juu. Kertokaahan kokemuksianne ao laitteesta.

Back