• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hillityn soundin tehokannu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FiJeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuten jo viime keväänä tämän keskustelun loppupuolella totesin, niin 4-1 Muzzyn putkiston päässä oleva kannu on ääneltään aika primitiivinen. On aivan selvää, ettei orkkisten hyrinään ole paluuta suoran nelosen hönkiessä yli 5 kilovarvin. Reilu ranneliike saakin johtaa reiluun äänivasteeseen, mutta muuten pidän "matalasta profiilista".
cool.gif

Haasteena on siis löytää kannu, jonka saundi olisi mahdollisimman murea ja vaimea normaalissa matka- ja kaupunkiajossa. Rajoittava tekijä on Muzzyn putken läpimitta, joka on naisen ranteen kokoluokkaa. Esimerkiksi Akralta ei tunnu löytyvän katukelpoista kannua sen jatkeeksi ilman putken kavennusta.

Netistä löytyvät ääninäytteet on suunnilleen käyty läpi, mutta ne eivät auta tässä asiassa mitenkään, koska ne on tehty yleensä penkissä ilman noisekillereitä. Toinen näkökohta on saatavuus. Toivoisinkin, että vinkkien antajilla olisi myös ehdottaa hankintapaikka.

Koska muut vastaavaa aihetta käsittelevät keskustelut ovat täynnä "pitäähän mopossa ääntä olla" -kommentteja, niin toivon sellaista vastausta miettivää laittamaan tähän mieluummin vinkin siitä mikä tehokannu hänen mielestään on liian hiljainen.

Mulla oli aikoinaan viilatussa GPZ 1100R Kawassa Supertrapin putki ja olin kyllä tyytyväinen.

Mulla oli vanhassa cebarissa Ixilin maila ja soundit oli aika hillityt.Just sellainen matala murina ja ei stressannut korvia pidemmälläkään matkalla.

LeoVince oli mulla aikoinaan Banditissa, ne äänet oli "matalan murean möreät", muttei "korvia huumaavat".

LeoVince sopii toho kuvauksee  
tounge.gif
toinen mikä on nii Arrow.. (taisivatpa todeta Biken jossai testis et oli hiljaisempi kuin alkuperäne putki)

Vois kannattaa kesällä katella käytettyjä pyöriä ja niissä olevia putkia niin sais ihan oikeita ääninäytteitä

LeoVince ainakin omassa jammussa pitää sellaista tosi matalaa murinaa. Monet ovat ihmetelleet sen ääniä. Vähän niinkuin twini, mutta joka käy vaan tasaisemmin.

Itse asiassa tuo ei liity tähän aiheeseen. Olisi kohteliaampaan tehdä oma aihe kun tulla sotkemaan muita.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

No joo. Mutta minkähän paksuinen se sun naisen ranne on? Yleensä putkistot on joko 2" (n.52 mm) tai 2,25" (n. 58 mm) ja kannujen sisäänmenot siihen sopivat. Ainakin Akralta kyllä löytyy molempia kokoja, varmaan muiltakin. Kannattaa siis ottaa ja mitata se väliputken eli pöntön sisäänmenon halkaisija ja lähteä siitä hakemaan oikeaa kokoa. Ja mulla olis tiedossa ainakin yksi Akran pönttö 2,25" koossa, voin antaa tyypin yhteystiedot jos tarviit.

Olenkin manaillut, etten tullut mitanneeksi putken halkaisijaa ennenkuin laitoin mopon talviunille ulottumattomiini.
biggrin.gif

Saattaapi vastaus löytyä valmistajan sivuiltakin tai siitä narikasta josta putken ostit, kokeilepa niitä.

Itse vaihdoin LeoVinceen juuri siksi, että siinä ei ääni mene sirkkelisahan puolelle yläkierroksilla ilman noise killeriä. Kuuntelin ja vertailin kyllä eri merkkejä, joita FJR:issä bongasin ja kuulotesteissä muilla merkeillä. Ja hyvin on LeoVincet sopineet ainakin minun makuuni. Mutta mulla kylläkin orkkis 4-2 ja ei kyllä aavistustakaan, miten FJR tuottaa ääntä 4-1:llä. Olisi kyllä kiva kuulla vaikka ääninäyte.

Laser Pro'Dor. Yhessä koeajopyörässä oli tuollainen ja kyllä oli paras äänisin mitä on vastaan tullut. Matalat ja mureat äänet eli just "oikeat".
Myös BOS vois olla varsin kiva, hintakin edullinen.

Mulla oli aikoinaan FZR1000:ssa Ixil -pönttö. Se oli tosi hiljainen. Muistan lukeneeni jotain testiä joskus niin se antoi ihan mukavasti lisäheppojakin vaikka olikin hiljainen ja tuossa testissäkin siitä hiljaisuudesta mainittiin...

Nyt sinulle on ehdotettu seuraavia valmistajia

-Remus
-Ixil
-LeoVince
-Laser
-Bos
-Arrow
-Akra

Todella informatiivista ? Olisko jo liiankin ja ollaan taas siinä mistä lähdit liilkkeelle
nixweiss.gif
??

Niin. Olihan tuossa uusimmassa MP-Maailma lehdessä juttua putkista. Aika monta eri mallia ja merkkiä mitattuna db-killerin kanssa ja ilman. Jotain johtopäätöksiä voi yrittää vetää niiden perusteella.

Niin. Olihan tuossa uusimmassa MP-Maailma lehdessä juttua putkista. Aika monta eri mallia ja merkkiä mitattuna db-killerin kanssa ja ilman. Jotain johtopäätöksiä voi yrittää vetää niiden perusteella.
Toki äänenvoimakkuus on hyvä luku sinänsä tietää, mutta äänen korkeus saattaa vaikuttaa paljon enemmän kuuloelämykseen voimakkuuden ollessa kutakuinkin samoissa lukemissa.

Kiitos kommenteista tähän mennessä. Ixil ainakin tuntuu saavan aika yleisesti kehuja.

Back