• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Heijastin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minkälainen pitää lain mukaan moottoripyörän heijastimen olla? Onko rajoituksia koolle, sijainnille yms. Pitääkö olla E-hyväksytty? Ja jos ei ole niin paljonko rapsahtaa, vai vaan huomautus?

Mulla ei oo kolmessa viimesessä pyörässä ollut takaheijastinta, eikä oo virkavalta moiseen puutokseen puuttunut. Heijastaahan tuo kilpikin jonkin verran...
tounge.gif
Eikä oo siis ReXissäkään heijastinta. Se läks takalokarin kirurgisen operaation myötä pois. Jokos olet löytänyt pöntön pyörääsi? Mulla on tuo Devil edelleen paikallaan, mutta ajokauden loppu häämöttää ja sit tulee carbon Trophy myyntiin...
wink.gif

Jaahas...nyt on tapahtunut muutoksia laissa, enkä nyt ole varma miten toimii. Ennen vastaavia seikkoja selvisi "Asetukset ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista", mutta se on kumottu Ajoneuvolain mukaan. Ja ajoneuvolakista ei löydy vastaavaa lista pakollisista ja vapaaehtoisista varusteista ja rakennelmista...

Moottoripyörä on L3-luokan ajoneuvo, paitsi sivuvaunullinen, joka on L4.

MUTTA...vanhan asetuksen mukaan juttu meni suuriin piirtein näin:

"117 § (6.9.2001/781)

Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet

1. Moottoripyörässä ja L5-luokan ajoneuvossa tulee olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:
a) kauko- ja lähivalaisin tai -valaisimet;
b) suuntavalaisimet;
c) jarruvalaisin tai -valaisimet;
d) takarekisterikilven valaisin;
e) etu- ja takavalaisin tai -valaisimet;
f) takana punainen heijastin tai punaiset heijastimet;
.....
3. Moottoripyörän ja L5-luokan ajoneuvon 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen valaisimien ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksytyt jonkin 118-123, 123 a, 124 tai 125 §:ssä mainitun direktiivin tai E-säännön mukaisesti tai hyväksytyt nelipyöräiselle M1- tai N1-luokan ajoneuvolle jonkin 72-75, 77-79 tai 84 §:ssä mainitun direktiivin tai E-säännön mukaisesti.

4. Valaisimien ja heijastimien tulee värin, tyypin, lukumäärän, sijoituksen, näkyvyyden, suuntauksen, kytkennän ja toiminnan ilmaisimen osalta vastata kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennuksesta annetun neuvoston direktiivin 93/92/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiivillä 2000/73/EY, tai E-säännön n:o 53 sellaisen version vaatimuksia, jotka vastaavat mainittujen direktiivien vaatimuksia. Nämä vaatimukset eivät kuitenkaan koske poliisimoottoripyörään asennettavia 1 momentin h kohdassa ja 2 momentin g kohdassa määriteltyjä valaisimia.

....

122 § (24.4.1998/290)

Heijastimet

1. Moottoripyörän ja L5-luokan ajoneuvon heijastimien tulee olla EY- tai E-hyväksytyt 77 §:ssä mainitun direktiivin tai E-säännön mukaisesti.

2. Eteenpäin suunnatun heijastimen tulee olla valkoinen, sivuille suunnattujen heijastimien ruskeankeltaiset ja taakse suunnatun heijastimen punainen. Heijastimet eivät saa olla kolmion muotoiset. "

Ja 77§ menee näin :

"77 § (22.3.2001/280)

Heijastimet

1. Heijastimien tulee olla e-hyväksytyt moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen heijastimia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 76/757/ETY mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiivillä 97/29/ETY, tai E-hyväksytty säännön n:o 3 sellaisen version mukaisesti, joka vaatimustasoltaan vastaa mainittuja direktiivejä.

2. Eteenpäin suunnattujen heijastimien tulee olla valkoiset, sivulle suunnattujen ruskeankeltaiset ja taakse suunnattujen punaiset. Heijastimet eivät saa olla kolmion muotoiset. "

Eli näin...nyt sitten vaan kun täällä olisi joku bittinikkari joka voisi/jaksaisi/haluaisi etsiä nämä kyseessa olevat direktiivit, niin vastaus on valmis.

Minulla on ollut kirja missä moiset löytyy, mutta sekin on joutunut hukkaan. Netistä olen yrittänyt etsiä ko direktiivit sisältöineen, mutta en ole onnistunut löytämään.  
confused_orig.gif

Hirveän pitkää tekstiä... olen vakuuttunut, että poliisi ei tuota jaksa / osaa lukea?
tounge.gif

Laittanen palan heijastavaa teippiä...
wink.gif

Hirveän pitkää tekstiä... olen vakuuttunut, että poliisi ei tuota jaksa / osaa lukea?
tounge.gif

Laittanen palan heijastavaa teippiä...
wink.gif
Senkun laitat, kunhan se teipinpalanen on sitten e- tai E-hyväksytyt jonkin 118-123, 123 a, 124 tai 125 §:ssä mainitun direktiivin tai E-säännön mukaisesti tai hyväksytyt nelipyöräiselle M1- tai N1-luokan ajoneuvolle jonkin 72-75, 77-79 tai 84 §:ssä mainitun direktiivin tai E-säännön mukaisesti, ja kunhan täyttää eu-direktiivin 93/92/ETY , sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiivillä 2000/73/EY, tai E-säännön n:o 53 sellaisen version vaatimuksia, jotka vastaavat mainittujen direktiivien vaatimuksia.
biggrin.gif
tounge.gif
baaa.gif

Poliisien suhtautuminen heijastimeen taitaa olla arpapeliä, rekisterikilven paikasta sakkoa kirjoitellessaan eivät ainakaan liikkuvat heijastimen ja rek.kilven valon puuttumisesta mitään sanoneet. Kilven valon tarpeellisuutta kyselin ja vastaus oli, ettei tarvii olla.

Mutta tarpeeks huono päivä vittumaisella poliisilla ja varmasti löytyy ratkaisu heijastinkysymykseen, eli en jaksa ainakaan itse heijastinta vielä laittaa. Poliisit kertoo sitten kun laitetaan...

..Kilven valon tarpeellisuutta kyselin ja vastaus oli, ettei tarvii olla.
Tätä olen joskus ihmetellyt. Jossain pykälissä (kuten tuossa ylempänäkin on kerrottu) kilven valaisusta puhutaan, mutta eipä ole mun pyörässä sellaista ollenkaan. Lieneekö muissakaan Triumpheissa.

Toisaalta joku pykälä taitaa määrätä kilven kiinnitysruuvitkin valkoiseksi tai ainakin peitettynä valkoisella muovinpaloilla. Kiiltäviä rosteriruuvereja näyttävät olevan..

Mullakin hävisi kilven valaistus orkkiksen takalokarin hävityksen yhteydessä ja olin jo suunitellut tekeväni parista ledistä rekkarille valon, mutta taidanpa unohtaa mokoman, jos ei kaikissa uusissakaan vehkeissä sellaista ole...

Ja heijastimesta takana ei puhutakaan...

Minkälainen pitää lain mukaan moottoripyörän heijastimen olla? Onko rajoituksia koolle, sijainnille yms. Pitääkö olla E-hyväksytty? Ja jos ei ole niin paljonko rapsahtaa, vai vaan huomautus?
Itselle mopopoliisi kirjoitti otteeseen, että heijastin ja tunnistekilvenvalo asennettava. Täytyy talvella katsoa josko jaksaisi jonkinlaisen virityksen kyhätä. Tai sitten käyn hakemassa uuden puhtaan rekisteriotteen.
033102bebe_1_prv.gif

Tätä olen joskus ihmetellyt. Jossain pykälissä (kuten tuossa ylempänäkin on kerrottu) kilven valaisusta puhutaan, mutta eipä ole mun pyörässä sellaista ollenkaan. Lieneekö muissakaan Triumpheissa.

Toisaalta joku pykälä taitaa määrätä kilven kiinnitysruuvitkin valkoiseksi tai ainakin peitettynä valkoisella muovinpaloilla. Kiiltäviä rosteriruuvereja näyttävät olevan..
Niinpä tosiaan, joissain pyörissähän jo tehtaalta tullessa tuo takavalo hoitaa rek.kilven valaistuksen. Elikkä kyseessä taitaa olla pykälä, josta tarpeeksi savolainen luonne löytää porsaanreiän. Innolla odottelen pientä keskustelutuokiota miliisin kanssa tuosta valohommasta, kyllä kunnon väittely poliisin kanssa on aina pienen sakon arvoinen...

Juu, siis esim. mun kawassa ei ole erillistä rek.kilven valoa (uutenakaan), vaan kilven valaistuksen hoitaa näppärästi normaali ajovalo takana. Takavalon punainen "lasi" on nimittäin alapuoleltaan kirkas ja samat polttimot valaisevat myös kilven. Ja näin on aika monessa muussakin Kawan mallissa. Ei kai lain mukaan oleellista ole se, että kilvelle on erillinen valaistus, vaan se, että valaistus on olemassa...

Edellisissä Kawoissani oli sama juttu, mutta ZR-seiskallakin ajelin pitkään, ennen kun hokasin ton. Harvoin sinne valon alle tulee kurkittua, asia ei ole oikein hyvin "esillä".

Itselle mopopoliisi kirjoitti otteeseen, että heijastin ja tunnistekilvenvalo asennettava. Täytyy talvella katsoa josko jaksaisi jonkinlaisen virityksen kyhätä. Tai sitten käyn hakemassa uuden puhtaan rekisteriotteen.  
033102bebe_1_prv.gif
Tuostakin selviää kivuttomasti, kun pitää mukana vain kopiota rekisteriotteesta  
wink.gif

Nykyään nuo otteet ovat a4 kokoisia ja en todellakaan pidä sitä lompakossa, joten otin töissä hyvällä kopiokoneella kaksipuoleisen kopion, jota pidän minigripissä satulan alla...

Minulla oli jokin aikaa sitten, "pieni juttu" pyöräpoliisin kanssa, eikä hänellä ollut mitään valittamista kopiosta...

Oletkos kattonu miltä takavalosi näyttää altapäin? Mulla on siinä semmoonen kirkas ikkuna josta takavalon polttimo valaisee myös kilpeä.

Mun jammu kullassa on kans toi takavaloon "integroitu" rekkarivalo. Vai vielä heijastimiakin ahteriin??? Älkää nyt naurattako, sehän oli ensimmäinen juttu mikä lensi roskiin ku pyörän sain.
cool.gif

Daytonassa on ihan erillinen valo, takavalon lisäksi.

Back