• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hanskat kushitani/rukka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wanico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Stadista
Onko kokemusta Kushitanin hanskojen (kengurun nahka) kosteuskestävyydestä? Otin pari vuotta sitten syksyn purjehdusreissulle mukaan neopreeni hanskat joiden sormivälit oli tietääkseni kengurun nahkaa. Ne käytännössä "suli" käteen kun niillä märkänä vähän köyttä kiskoi.

En ole hankkimassa Kushitaneja sadekelin hanskaksi vaan nimenomaan kuivalle kelille, mutta aina ei pääse ihan kuivana kotiin. Räkäkelin hanskat on sitten erikseen jo olemassa.

Kaikki muutkin merkit kelpaa hintaluokassa 150 eur. Kriteerit olisi täys nahka, vuoreton, lyhyt varsi ja iso suu (helposti puettava) ei liikaa tarroja ja virittelyä.

Myyjä kaupassa kehui kovasti Rukkaa, mutta en vielä raaskinut laittaa 180 tiskiin. Ajattelin ensin vähän kysellä kyliltä kuulumisia.

Mun edelliset oli Daineset, mutta ne pöllittiin Asuntomessujen parkkiksella. Terveisiä vaan varkaalle, sait hyvät hanskat. Olisin ostanut heti samat uudet, mutta malli on jo lopetettu tai sitä ei tuoda enää Suomeen.

Vielä lyhyt tarkennus edelliseen, en etsi rannepituista krossihanskaa, vaan lyhytvartista "ratahanskaa" joka kuitenkin tulee hihan päälle. Suurin osa niistä joita kaupassa näin on niin pitkiä ja kapeita, että alla pitää olla korkeintaan nahkainen ajopuku.

No tuo Rukka saattaa olla malliltaan juuri semmoinen, mitä haet. Melko lyhytvartinen ja helposti puettava. Varsi ei ylety kunnolla kaikkien hihojen päälle. Erittäin hyvä näppituntuma, parempi kuin monessa kalvottomassa nahkahanskassa. Ei kuitenkaan niin hyvää, ettei jotain huonoa. Se kalvo ei tunnu olevan kestävintä plaatua. Ehkä uusi muotoon valutekniikka ei vielä ole täysin "hanskassa". Useammat hanskat ovat menneet takuuvaihtoon, kun vesi tulee läpi. Itse olen järkeillyt tämän niin, ettei pitäisi valita liian tiukkaa kokoa. Nahka kun venyy aikaa myöten käytössä, mutta se kalvo ei venytyksestä tykkää.

Se kalvo ei tunnu olevan kestävintä plaatua. Ehkä uusi muotoon valutekniikka ei vielä ole täysin "hanskassa". Useammat hanskat ovat menneet takuuvaihtoon, kun vesi tulee läpi. Itse olen järkeillyt tämän niin, ettei pitäisi valita liian tiukkaa kokoa. Nahka kun venyy aikaa myöten käytössä, mutta se kalvo ei venytyksestä tykkää.
Joo, ne oli just ne kalvohaskat joita myyjä suositteli. Mulla kuitenkin hikoaa kädet sen verran, etten tykkää vuorellisista hanskoista, koska ne kastuu sisältä. Vuorettomaan hanskaan kosteus leviää tasaisesti eikä jää sisään.

Myyjä kaupassa kehui kovasti Rukkaa, mutta en vielä raaskinut laittaa 180 tiskiin. Ajattelin ensin vähän kysellä kyliltä kuulumisia.
Minulla oli ja on taas Rukka Xtrafit-hanskat. Maksoivat keväällä 139,- ja nyt syksyllä muutaman kympin enemmän.
nixweiss.gif

Hyvät hanskat oli. Kokoa valitessa pitää olla tosi tarkka. Alkuun hanskat tuntuivat hieman jäykiltä, mutta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ne hakivat muotonsa ja tuntuma oli hyvä. Yhtään ne eivät tunnu venyvän. Tekstiilitakin hihojen päälle laittaessa voi tulla paksun takin kanssa ongelmia, hanskan suu on aika kapoinen. Toimi kuitenkin oman takin kanssa ja sopi myös nahkojen kanssa. Mitään isompaa huomauttamista en hanskoista keksi. Rystyssuojien yms. testaus tuli tehtyä huolella. Osumaa tuli ja hanskat ovat entiset, mutta kädet toimii. Samanlaiset tilalle. Kylmän kelin hanskaksi noista ei ole.

Ei ne Rukan hanskat hiosta. Ovat ohuet ja miellyttävät pitää lämpimälläkin säällä. Ehdottomasti parhaat Goren kalvolla varustetut. Kannattaa käydä jossain kokeilemassa. Mutta niinkuin aiemmin totesin, valitse mieluummin vähän väljä kuin tiukka koko.

Ei ne Rukan hanskat hiosta.
Joo, tuskin hanskoissa mitään vikaa on. Minä vaan olen sen verran ADHD, että mulla hiostaa lähes kaikki jalkineet, päähineet ja hanskat. Siksi suurin osa lomamatkoistani kohdistuu maihin joissa ei ole kypäräpakkoa.

Löytyykö ketään jolla on kokemusta kengurun-nahka hanskasta? Kai sitä on kushitanin lisäksi joku muukin käyttänyt kun ne sen ominaisuuksia niin kehuu.

Mutta kestääkö se pohjolan välillä kosteita oloja?

Tämän päivän Hesarissa oli juttu kengurun-nahkaisista ajopuvuista. Joten jollakulla lienee täälläkin tietoa kuinka se käyttäytyy jos pääsee kunnolla kastumaan? Mulla on 2 lehmän-nahkaista pukua jotka ovat kestäneet pienet alle 30 min suihkut moitteitta. Tietysti vesi on tullut saumoista läpi, mutta puku ei ole menettänyt kuivumisen ja rasvauksen jälkeen ominaisuuksiaan.

Joo, tuskin hanskoissa mitään vikaa on. Minä vaan olen sen verran ADHD, että mulla hiostaa lähes kaikki jalkineet, päähineet ja hanskat. Siksi suurin osa lomamatkoistani kohdistuu maihin joissa ei ole kypäräpakkoa.

Löytyykö ketään jolla on kokemusta kengurun-nahka hanskasta? Kai sitä on kushitanin lisäksi joku muukin käyttänyt kun ne sen ominaisuuksia niin kehuu.

Ostin kenguruiset Richa-hanskat ORG-kaupasta. Sairaan hyvät: pehmeät, muotoutuvat ja paljon ilmastointireikiä. Hellekelillä aivan luksushanskat. Kastuivat sateessa oikein kunnolla eikä mitään hätää, kun saivat rauhassa kuivua.

Kehumpa minäkin kengurun nahasta tehtyjä hanskoja. Tuli ostettua kesälla saksasta merkkinä Held ja ovat kyllä tosi mukavan tuntuiset. Vaikka Heldistä sinänsä on vähän huonompiakin kokemuksia, kun sadehanskoiksi ostamani merkin aidot Gore-hanskat ja kohtuu kalliitkaan eivät tunnu pitävän vettä. Kengurun nahka tuntuu tosiaan olevan yliveto nautaan verrattuna.

Mulla on ollu reilu kolme kautta käytössä Akuman hanska,ajotuntuntuma on toiselta planeetalta verratuna johonkin 2 mm paksuiseen lehmän persiiseen,sormi- ja kämmännahka ovat ohutta mutta vahvaa,ei ainakaan vielä edes kuluneen näköisiä.Sateella tietty kastuu ,mutta viileilläkin pystyy ajeleen kun käyttää kahvalämppäreitä,kastumisesta ei mitään ongelmaa.Näissä kyllä aika pitkä varsi,mutta tilava tikkitakinkin hiha mahtuu alle,en vaihtaisi pois..

Back