• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hakkapeliitta GPS motokäytössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyytsis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
http://www.hakkapeliittagps.com/

Onkos kukaan moista laitellut pyöräänsä? Hinta on edullinen ja tuota voi modata tarpeen mukaan. Softia näyttäisi löytyvän... Tuo varmaan vaatii jonkun taskun jossa pysyy vedeltä suojassa, mutta onhan noita.

Olen juuri Kiinassa ja ajattelin vastaavaa vekotinta katsella täältä. Jostain osui silmään että tuo on vain tavallinen PDA joka on softalla valjastettu navigaattoriksi.

Itselläni on nyt tämän kauden ollut tuollainen pärräilykäytössä. Ainoa haitta on ollut oikeastaan näytön kirkkaus (tai sen puute) auringonvalossa. Näyttöä on pakko varjostaa kädellä, että jotain näkee. Ei tosin ole muista naveista kokemusta, että mahtaako olla samaa ongelmaa. Bluetoothia tai muita hienouksiahan tuossa ei ole, mutta itse en ole kyllä kaivannutkaan. Joissakin pyörissä laitteen suurehko koko voi ehkä aiheuttaa ongelmia.

Noiden omien ohjelmien asentelumahdollisuus on kyllä iso plussa. Vaatii tosin välillä hieman nörttihenkeä, että saa esim. mieleisensä pikselikartat vermeeseen. Varsinkin Ozi exploreriin asennellut pikselitiekartat hakkaa mielestäni norminavin tuollaisessa "minne nenä näyttää"-tyylisessä ajelussa, kun ei huvita käyttää kymmeniä minuutteja reitin suunnitteluun, vaan näkee suoraan selkeältä karttapohjalta missä ollaan menossa.

Pienellä vaivalla siitä saa myös MP3-soittimen ja vaikka GPS-loggerin. Omaani virittelin systeemin, että se lokkaa kaiken GPS-sirun suoltaman NMEA-datan tiedostoon, josta sitten voi myöhemmin katsella, missä on tullut liikuttua.

Akkuhan tuossa kestää jotain nelisen tuntia, että välttämättä ei tarvitse pikkulenkeillä mitään laturivirityksiäkään.

Laitteen telineen saa aika näppärästi viriteltyä pyörään, koska sen pohjassa on neljä pitkulaista reikää ja niiden päällä syvennys -> laitteen alle mahtuu sopivasti esim. 3 millin ristipääruuvin kanta. Sadesuojana olen itse käyttänyt klooni-minigrippejä, joista, olikohan puolen litran kokoinen, menee sopivan tiukasti laitteen päälle, piuhojen kanssa tosin joutuu vähän venyttelemään.

Joku Kiina-halpis-PDA:han tuo on, mutta ajaa asiansa.

Edit: Niin ja jos samanlaisen löytää jostain ilman navisoftaa, niin tuohonhan menee myös TomTomin WinCE-versio, Route66 ja mitälie...

Kannattaa miettiä tuollaisen virityksen turvallisuusnäkökohtia. Itse yritin pitää Magellan crossoveria telineessään, mutta näytön katselu oli kirkkaassa auringonvalossa liki mahdotonta.Tämä johtaa näytön tirkistelyyn ja siinä saattaa tarkkaavaisuus herpaantua turhan pitkäksi aikaa.Ratkaisin ongelman tunkemalla vekottimen povitaskuun, jossa se on suojassa sateelta ja tästä sitten nappikuulokkeet korvaan. Tämä on hyvä systeemi, jos vain navin puheopastus on riittävän kuuluva.Nyt olen kyllä väkertänyt uuden telineen naville ja siinä se tulee aivan pystyasentoon, mutta on vielä testaamatta auttaako tuokaan.Kannattaa myös muistaa, että navin teline saattaa olla liian hutera ja käy niin kuin minulle, navi putosi satasen vauhdissa, tosin katteiden väliin
062802jumpie_prv.gif

Back