• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX-R750 K9 Vakio Bridgestoneilla radalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazaro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi Kaikille!  
smile_org.gif
 Olen aika uusi jäsen
062802moto_prv.gif
ja noin vuoden päivät,olen  vaan ilokseni nauttinut ja lukenut muitten kirjoituksia  
tounge.gif
niin ajattelin nyt sitten itekkin kysyä fiksummilta/kokeneimmilta neuvoja  
bowdown.gif
Eli tilasin uuden Suzuki gsx-r750 K9 ja siinä on luultavasti alla uudet Bridgestone BT-014, ja ajattelin aloittaa uuden harrastuksen ja alkaa harjoittelemaan radalla ajamista,oon vasta noin nelisen kertaa käynyt Ahveniston radalla,ja ajellut koulutus ja hitaassa ryhmässä, ja silloin mulla oli Honda vfr 750 -93 ja kumit oli Pirelli corsa III, ja ne kyllä tuntui tosi hyviltä radalle,niin kysymys kuuluu että riittääkö noitten Bridgestonen BT-014 pito radalle?vai kannattaako mun vaihtaa ne vaikka esimerkiksi Corsa III:siin?

Jos et nyt ihan kierrosennätystä meinaa rikkoa, joka ei parin ratapäivän jälkeen liene kovin viisasta, niin todennäköisesti bt14:ta pito piisaa oikein mainiosti.

Hieman 2-piippuinen juttu. Itse olen samanlainen noviisi ja mopona kaiken lisäksi matkamuskelilehmä. Toisaalta ei ole järkeä vaihtaa kadulla hyväksi havaittuja gummeja miksikään, koska kuitenkin pääosa ajosta on yhä katua ja ihan perusteltua käytännön syistä käyttää samaa rinkulaa. Myöskään ei ole tarkoituksenani rikkoa täkäläisten ratojen SE-lukemia, kun käy liikaa sääliksi niiden nykyisiä haltijoita.

Toisaalta ajoin kahtena kesänä rataa normikumejani yhtä pykälää pehmeämmillä renkailla (Pilot Power 2 Ct ja ME M-1), mikä tuotti kyllä lisähekumaa radalla: luottoa ja pitoa piisasi, ja virheisiinkin vaikutti olevan varaa enemmän. Mutta vähiin jäivät kilometrit kadulla. Nyt on edessä Qualifier R ja takana Z6.

Jos täpäkkää on taskussa, niin Corsa III toimii luultavasti hyvin katukylmyydessäkin - kulutuskesto on sitten se homman järjettömin osuus: eipä ole päätä ei häntää jättä kallista kumia matka-ajon aikana tielle mustana rouheena. Mutta kyllähän tavalliset BT-104 ja ja ihan perus-Diablo ovat pärjänneet välttävästi myös tiukahkoissa ratatesteissä, vaikkeivät mitään race-kumeja olekaan. Ja, taas toisaalta, loistava kisarengas ei taas kadulla välttämättä lämpene tarpeeksi ollakseen enää hyvä kosketusväline tavalliselle asfaltille.

Luulisinpa, että jonkin verran sekä rataa ja että paljon katua ajavan kantsii harkita rengasmallien välimuotoja, jotka toimivat molemmissa oloisssa. Näitähän löytyy joka merkiltä. Voithan vaikka laittaa etusen karvan verran pehmeämmäksi, tyyliin taakse Diablo tai Rosso ja eteen Corsa. Taikka molemmat Rossoiksi, taikka eteen Pilot Power ja taakse Supercorsa. Taikka molempiin M-3. Tai...

Tässäpä tuli itsekin pohdittua asiaa samalla... makuasioita... ja varmaankin vie vielä vuosia löytää "ne oikeat"... ja samalla renkaat kehittyvät nopeammin kuin ennättää kokeilla...

-hh-

PS. Varsinaiset rataharrastajat sitten eri asia, tietty.

Moi Kaikille!  
smile_org.gif
 Olen aika uusi jäsen
062802moto_prv.gif
ja noin vuoden päivät,olen  vaan ilokseni nauttinut ja lukenut muitten kirjoituksia  
tounge.gif
niin ajattelin nyt sitten itekkin kysyä fiksummilta/kokeneimmilta neuvoja  
bowdown.gif
Eli tilasin uuden Suzuki gsx-r750 K9 ja siinä on luultavasti alla uudet Bridgestone BT-014, ja ajattelin aloittaa uuden harrastuksen ja alkaa harjoittelemaan radalla ajamista,oon vasta noin nelisen kertaa käynyt Ahveniston radalla,ja ajellut koulutus ja hitaassa ryhmässä, ja silloin mulla oli Honda vfr 750 -93 ja kumit oli Pirelli corsa III, ja ne kyllä tuntui tosi hyviltä radalle,niin kysymys kuuluu että riittääkö noitten Bridgestonen BT-014 pito radalle?vai kannattaako mun vaihtaa ne vaikka esimerkiksi Corsa III:siin?
Aika ihme jos siinä olisi bridgen 014, kun mulla on K8 gixxerissä 016
omg.gif

Sorry! :tyhmäminä:Ootte varmaan ihan oikeassa, ei siinä mun tulevassa GSX-R750 K9 voi olla Bridgestone BT-014, kun sitä ei löydy enään edes Allright katalogista, sitä oli K7 pyörissä, niin se on varmaankin sitten se BT-016 kumi, Vielä pitää jaksaa odottaa noin 10 päivää,niin sitten pitäisi kai pyörä olla noudettavissa,niin pääsen koeajamaan sitä
062802jumpie_prv.gif
,juu en ole ajotaidoiltani todellakaan mikään Valentino Rossi,niin luultavasti noi BT-016 pitäisi riittää mun rataajopäiville,mutta ajattelin että jos rataajotaidoissanii ole kehumista,kun olen aika aloittelijan kengissä ja tuun luultavasti tekemään aika paljon virheitä,esim.ajolinjat päin persettä ja jarrutus aivan liian myöhään/lukkojarrutus jne. eli eikös juuri silloin sitä tarvitsis mahdollisimman hyvät kumit pyörän alle että kun tekee niitä virheitä niin pitoa riittäis ettei pyörä heti karkaa ja minä/pyörä lennä kuutakiertävälle radalle,meinaan että kyllähän noi ratagurut jotka oikeasti jo osaa niin osaavat pitää pyörän radalla vaikka takapää hiukan luistaakin,ja vaikka teillä ammattilaisilla huippu kuskeilla ois vähän huonommat kumit alla niin osaatte kuitenkin ajolinjat/kanttaukset/kallistukset ja jarrutukset vetää oikein,niin luulis että juuri silloin pärjäis huonommilakin renkailla kuin aloittelijat, mutta toisalta ne jotka ajaa jo keskinopeessa/nopeessa ryhmässä niin silloin vauhtikin on jo sitä luokkaa että sitä tarvitsee myös enemmän sitä pitoa,onkohan noilla erimerkkisillä renkailla nyt sitten niin iso ero että mun kannattais vaihtaa? tietysti jos ois parhaat mahdolliset testivoittaja renkaat niin se antais henkisesti turvallisemman olon ajella radalla,mutta sitten riskit saattais kasvaa kun sitä heti kuvittelee että kun on huippu renkaat alla niin vois vetää vähän kovempaakin että kyllä näissä kumeissa pitäisi pito riittää kunnes löytää itsesnsä lepiköstä makaamassa,niin jos en vaihda mitään niin huippu renkaita niin sitä luultavasti sen takia ajelis vähän rauhallisemmin radalla eikä koettelis olla joku Rossi,joka ois kaikille muillekkin taas turvallisempi juttu..
sport05.gif

LNä

Kaverilla oli nuo 016:t K9:ssä ja näytti toimivan ihan jees radallakin. Kemorassa ajeli semmoisia 1.20 aikoja joten riittänee alkuun mainiosti.

Eiköhän niitä maksimipitoja kaivata vasta sitten, kun alkaa homma olemaan hanskassa. Superpitävät renkaat yleensä eivät myöskään kestä kovin pitkään, eli jos rengaskulut painaa vaa´assa, menisin vakioilla.

Ahvenisto ei valitettavasti muutenkaan ole mikään sopiva paikka vähänlaisesti (rata)ajokokemusta omaavan alkaa hakea rajojaan, siellä on kokeneillekin käynyt joskus erittäin köpelösti, jos ja kun on ylittänyt itsensä. Se on radaksi varsin vaarallinen, teräskaiteet ei paljon jousta.

Suosittelen pitämään tämän takaraivossa, jos ja kun menee sinne ajamaan. Rataharjoittelu sinänsä on erittäin jees, kun vain saataisiin pk-seudun lähistölle edes yksi nykyaikainen rata.

Eiköhän niitä maksimipitoja kaivata vasta sitten, kun alkaa homma olemaan hanskassa. Superpitävät renkaat yleensä eivät myöskään kestä kovin pitkään, eli jos rengaskulut painaa vaa´assa, menisin vakioilla.
Väärin! Maksipito on aina tarpeen. Mitä enemmän pitoa niin sitä enemmän saa virheitä anteeksi ilman lippoja.

Rengaskulut pysyvät kohtuullisina kun käyttää kadulla riittävän korkeita paineita. Silloin jopa seosrenkailla pääsee 8-10 tkm.

No on se tavallaan noinkin. Mutta myös se vaikuttaa paljon, miten loogisesti rengas käyttäytyy, kun se joutuu pitonsa rajamaille. Itse kokeilisin ainakin, pärjääkö ensiasennuskumien kanssa ollenkaan. Nehän ei monesti ole varsinkaan rata-ajoon kaksiset, koska niiden pitää toimia myös kadulla.

Väärin! Maksipito on aina tarpeen. Mitä enemmän pitoa niin sitä enemmän saa virheitä anteeksi ilman lippoja.

Rengaskulut pysyvät kohtuullisina kun käyttää kadulla riittävän korkeita paineita. Silloin jopa seosrenkailla pääsee 8-10 tkm.
Tuossakin on ainakin osittain perää, ei sitä pitoa koskaan liikaa ole.
Tosin joku race-rengas ei välttämättä pidä yhtään sporttipyörän oem-katukumia paremmin, ellei se ole kunnolla toimintalämpötilassaan...

Ja mitä oli jossakin aiemmin mainittuna liian myöhäisestä jarrutuksesta, lukkojarrutuksesta, tms, niin sitten on kyllä mennyt jotain todella pahasti pieleen jos vähäisen ratakokemuksen kuski onnistuu jotakin tuollaista suorittamaan...
Eli jos yhtään järjellä ajelee, niin esim. lukkojarrutuksesta ei liene pelkoa.

Mä oon vähän pettyny metukan M3 kumeihin. Kesti vajaa 2tkm. Ei ollu ajettu metriäkää keväällä ja nyt oli jo kankailla
sad_orig.gif
Eikä ollu kumia poltettu, tietysti se välillä sutii kun kiihyttää mut kohtuuttoman nopeesti kulu

No tuossa on mennyt jotain aika huolella pieleen. Jos paksussa Zetorissa menee takasenakin 13 tkm, niin kyllä pikkugiksussa menee vähintään saman ellei reunoista mene loppuun aiemmin. Milläs paineilla ajoit, miten ja miten paljon?

Hyvin niillä pääsee. Anna mennä vaan, sinne 1.30 ahvenistolla noilla riittää ainakin pito. Toki ajat eivät ole mikään tae, mutta jotain sekin kertonee.
Jos täpäkkää on, niin osta paremmat, mutta muuten mene noilla.

Mä oon vähän pettyny metukan M3 kumeihin. Kesti vajaa 2tkm. Ei ollu ajettu metriäkää keväällä ja nyt oli jo kankailla  
sad_orig.gif
Eikä ollu kumia poltettu, tietysti se välillä sutii kun kiihyttää mut kohtuuttoman nopeesti kulu
Täh??
Vaikka veivaisi jonkus SC0 supercorsan alle, niin sekin kestää katukäytössä pidempään..

No en tiedä! syksyllä kun lopetettii ajot nii vaihdettii kumi ja nyt on ollu jonkun aikaa uus alla. Huollossaki miettivät, mutta ei ne osannu sanoo. paineet tais olla n 2.5 bar. Kankaat sieltä paisto ja huollossa sanoivat et hyvä ettei hajonnu jo alle
biggrin.gif

paineet tais olla n 2.5 bar.
Siitäpä se syy löytyi.
Ei toi 2,5 kg se syy voi olla.
Itelläki Gixxerissä suosituspaine takana 2,9 kg, vajaalla paineella
se kuluu vaan epätasaisesti mutta ei se käyttöikään vaikuta.
Ite laitoin kylmään renkaaseen paineen 2,2 kg ja ajattelin sen lämpiävän sen verran että paine rata-ajossa nousis 2,7-2,9 kg. Näin ei kuitenkaan käynyt, tuloksena ainoastaan se että kumi ei kulunu pyöreästi, oli ns. stop-merkin mallinen.
Luulisin että tapauksessa kyse maanantaipäivän kappaleesta.
crazy.gif

paineet tais olla n 2.5 bar.
Siitäpä se syy löytyi.
Ei toi 2,5 kg se syy voi olla.
Itelläki Gixxerissä suosituspaine takana 2,9 kg, vajaalla paineella
se kuluu vaan epätasaisesti mutta ei se käyttöikään vaikuta.
Ite laitoin kylmään renkaaseen paineen 2,2 kg ja ajattelin sen lämpiävän sen verran että paine rata-ajossa nousis 2,7-2,9 kg. Näin ei kuitenkaan käynyt, tuloksena ainoastaan se että kumi ei kulunu pyöreästi, oli ns. stop-merkin mallinen.
Luulisin että tapauksessa kyse maanantaipäivän kappaleesta.  
crazy.gif
Kyllä tuo paine vaikuttaa oleellisesti käyttöikään katuajossa. Rata-ajossa väärä paine vaikuttaa oleellisemmin renkaan toimintaan.

Kokeilepa että laitat eteen 2,9 bar ja taakse 3,2-3,3 baria. Renkaan kestoikä suunnilleen tuplautuu. Tuollaisilla paineilla pystyy noilla kisaseosrenkaillakin ajelemaan 8-10 tkm katuajoa.

Arvaisinpa, että paineet oli selvästi vähemmän, kukaties alle 2 bar. Joskus vaan käy niin, että kun paineet on nyt ok, niin luulee niiden olevan ok myös kuukauden kuluttua. Meinasin laittaa Zetorin palasiksi taannoin tällä kaavalla, edestä löytyi pikatarkastuksessa 1,3 bar.

Arvaisinpa, että paineet oli selvästi vähemmän, kukaties alle 2 bar. Joskus vaan käy niin, että kun paineet on nyt ok, niin luulee niiden olevan ok myös kuukauden kuluttua. Meinasin laittaa Zetorin palasiksi taannoin tällä kaavalla, edestä löytyi pikatarkastuksessa 1,3 bar.
Samoin huoltiksen painemittarit (jos vain sillä mitattu) voivat näyttää mitä sattuu.

Back