• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX 750 F:n katteen räminä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Harza-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Äffäni katteiden uumenista alkoi parin kuukauden käytön jälkeen kuulua aikaa pahaa räminää, kun kierrokset ovat n. 1.800-2.000. Olen muutamaan otteeseen yrittänyt kiristellä kaikki ruuvit yms., eivätkä huollossakaan löytäneet äänen lähdettä (katteet purettu). Ajon jälkeen ääni tuntuu olevan vielä pahempi kuin kylmänä. Selvää tietysti on, että tuollainen määrä muovia pitää täristessään jotain ääntä.

Onkohan jollain ollut sama ongelma ja mahdollisesti ratkaisu siihen (muu kuin pyörän vaihto
smile_org.gif
)?

14.9.06: Syy selvisi: Polttoainemittarin anturi tankin sisällä kolisee ja tankki antaa vielä hyvän kaikupohjan. Lupasivat korjata takuuna, mutta pari viikkoa pitää vielä kuunnella räminää.
smile_org.gif

Mulla pärisee mittaristo-pleksi -seutuvilla tyhjäkäynnin tuntumassa. Kädellä koko ajan kiinnipitäminen auttaa
biggrin.gif
, mutta täytyy ajokauden päätyttyä perehtyä muihinkin ratkaisuihin.
tounge.gif

Mulla on gsx600f ja se rämisee jos ajaa vähän vauhdikkaammin töyssyihin tai hidastepomppuihin.
Räminä tulee pyörän etuosasta, mittaristo, etulokasuoja suunnalta.
Pitää talven aikana etsiä räminän aiheuttaja.

Se on poijaat etulokasuoja josta puuttuu toiset kiinnitysruuvit...itse laittelin toiset ruuvit ja lakkas räminät.

Eli jos se etulokasuoja resonoi niin se on irti tai ruuvit lentäneet toisista kiinnikkeistä.

Olikohan siinä ajovalojen takana joku pituussuuntainen tuki, joka tukee sitä koko etukatetta? Siis rungosta katteen etuosaan. Sen kiristäminen helpotti mulla joskus sivuääniin.

Mulla myös rämisi se mittariston taustamuovi joka tulee siihen tankin sivuille asti. MacGyver räjäyttäisi sen kuntoon, mutta itse tyydyin laittamaan pienet suikaleet tarrakiinniteistä huopaa (kuinka ammattimaista...) sinne varsinaisen katteen ja tämän muovin "löysään# liitoskohtaan -silmiltä piiloon tietysti. Ei näy, eikä helise.
...sukkahousut varmaan ajais saman asian... pitäsköhän kirjottaa niksipirkkaan.

Kiitos tähänastisista vinkeistä! Täytyy käydä ostamassa tarrahuopaa, sinitarraa ym. racing-tarvikkeita ja yrittää sitten taas kerran. Seuraavaksi varmaan kyselen, miten katteen saa koottua. On nimittäin purkaminenkin jäänyt joka kerta puolitiehen, kun on alkanut usko loppua. Maassa on parikymmentä erilaista ruuvia, eikä kate vielä liikahdakaan.
smile_org.gif

Kiitos tähänastisista vinkeistä! Täytyy käydä ostamassa tarrahuopaa, sinitarraa ym. racing-tarvikkeita ja yrittää sitten taas kerran. Seuraavaksi varmaan kyselen, miten katteen saa koottua. On nimittäin purkaminenkin jäänyt joka kerta puolitiehen, kun on alkanut usko loppua. Maassa on parikymmentä erilaista ruuvia, eikä kate vielä liikahdakaan.
smile_org.gif
Haynesin manuaali ja räjäytyskuvat auttaa purku- ja kasaushommissa.

Pdf-versioihin on ollu täälläkin linkki joskus.

Äffäni katteiden uumenista alkoi parin kuukauden käytön jälkeen kuulua aikaa pahaa räminää, kun kierrokset ovat n. 1.800-2.000. Olen muutamaan otteeseen yrittänyt kiristellä kaikki ruuvit yms., eivätkä huollossakaan löytäneet äänen lähdettä (katteet purettu). Ajon jälkeen ääni tuntuu olevan vielä pahempi kuin kylmänä. Selvää tietysti on, että tuollainen määrä muovia pitää täristessään jotain ääntä.

Onkohan jollain ollut sama ongelma ja mahdollisesti ratkaisu siihen (muu kuin pyörän vaihto
smile_org.gif
)?
Syy selvisi: Polttoainemittarin anturi tankin sisällä kolisee ja tankki antaa vielä hyvän kaikupohjan. Lupasivat korjata takuuna, mutta pari viikkoa pitää vielä kuunnella räminää.
smile_org.gif

Niin, se on teillä, kun on niin kovin uudet mopot niin häiritseviä nuo räminät.

Mutta kun GSX600F:lle on kertynyt ikää 18v ja kilometrejä noin 100tkm niin eipä vaivaa enää räminät. Ei sillä että ne poistuneet olisivat, vaan ne peittyvät nyt jo tyylikkäästi muutamiin muihin melunlähteisiin, joista muutamia mainitakseni:
- jakopäänketjun iloinen helinä
- moottorin yleinenen kolinaa muistuttava voimakas käynti
- lähes tyhjien jonkun omistajan asentamien sliparien pörinä

Mutta ei haittaa melu, kunhan liikkuu...
062802moto_prv.gif
biggrin.gif

Minulla resonoi 4 tonnin kierroksilla ikävästi. Riikkarin, elikkäs äänimerkin, elikkäs torven, elikkäs töötin kaiutin otti runkoon kiinni. Pikkuvikoja helppo korjata, kun vähä taivutti ulospäin, niin jo lakkas resonointi, elikkäs räminä...

Back