• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX 600 F venttiilien säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja antsajtp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kysytäänpä nyt saman tien forumille rekisteröitymisen kunniaksi kaikista mieltä askarruttavista asioista.
Kyseisen pyörän olen siis omistanut keväästä lähtien, ja tarkoitus olisi säätää tuosta venttiilit (+synkronoida kaasuttimet).

Korjausoppaan mukaan moottorista pitäisi laskea öljyt pois, mutta miten on, tarviiko? Mietin vaan kun öljyn yläpinta on huomattavasti venttiilikoppaa alempana?
Eipä öljyjen laskeminen+takaisinlaitto mikään maailman isoin homma ole, mutta kunhan laiskuuttani kyselen.
blush.gif

Entä onko jostain Suomesta saatavilla jotakin tiivistesarjaa mihin kuuluisi kaikki remontissa tarvittavat tiivisteet? Kyselin huollosta, ja yksittäin ostettuna venttiilinkopan tiivisteet (13kpl yhteensä) maksavat vajaa 100e.
Hinta vaan tuntuu hurjalta, kun mopoihin/kevareihin saa melkein koko moottorin tiivistesarjoja muutamalla kympillä.
crazy.gif

Melko kalliilta kuulostaa. Itse ostin koko moottorin tiivistesarjan 750:een muistaakseni about 130e:lla. Ja tuohon kuului metalliset kannen ja sylinteriryhmän tiivisteet, jotka sen hinnan siinä tekevät.

Ja ei tartte öljyjä laskee, jos venttiilit säädät.

Melko kalliilta kuulostaa. Itse ostin koko moottorin tiivistesarjan 750:een muistaakseni about 130e:lla. Ja tuohon kuului metalliset kannen ja sylinteriryhmän tiivisteet, jotka sen hinnan siinä tekevät.

Ja ei tartte öljyjä laskee, jos venttiilit säädät.
Ok, kiitti tiedosta.
Mistä ostit tiivistesarjan? Itse olen katsonut pari suomalaista ja muutaman ulkomaalaisen verkkokaupan läpi, enkä ole löytänyt minkäänlaista tiivistesarjaa 600F:ään..

Jos ne venakopan kumitiivisteet ei oo vuotaneet ja näyttävät avatessa hyviltä niin turha niitä on vaihtaa. Vaihdat vaan alumiini (tai kupari) prikat ja öljyletkujen O-renkaat.

Ok, kiitti tiedosta.
Mistä ostit tiivistesarjan? Itse olen katsonut pari suomalaista ja muutaman ulkomaalaisen verkkokaupan läpi, enkä ole löytänyt minkäänlaista tiivistesarjaa 600F:ään..
Itse ostin ihan paikallisesta mopoliikkeestä tiskiltä. Kokotiivistesarjoja näyttäisi olevan ainakin Stormilla hintaan 199e. Siellä on myös erikseen stefa- ja yläpään sarjoja.

Jo tosiaan niitähän ei tartte joka kerta vaihtaa.

Noniin, nyt on venttiilien välykset tarkistettu. Pyörässäni olikin palasäätöiset venttiilit, vaikka luulin niiden olevan ruuvattavat.

Ei tosiaan mikään maailman vaikein homma, kunhan irrotti bensatankin, koneen yläpuolella olevan poikkitangon, sytytyspuolat, sekä ryyppyvaijerin alapäästä, sekä kaasu- ja kytkinvaijerit yläpäistään.
Ennen venttiilikopan irrottamista kannattaa puhdistaa yläpuolella oleva alue irtohiekasta yms., muuten varisee helposti koneeseen.
Irroitin sytytystulpat ja pyöritin moottoria 2-vaihteella takarenkaalta, joten korjausoppaassa mainittua "signal generatoria" ei tarvinnut kaivaa koneen kyljestä esille.
Konstikkain työvaihe oli saada vanha venttiilinkopan tiiviste kestämään paikoillaan kun pujotteli koppaa takaisin paikalleen. Minulla ei ollut kuin kovettumatonta tiivisteliimaa, joten laitoin tiivisteen muutamasta kohtaa ulkoreunasta kuumaliimalla kiinni.

Ainoat uudet tiivisteen mitkä vaihdoin olivat öljyputkien o-renkaat, ja hyvin ainakin koeajolenkin jälkeen näyttää toimivan.
cool.gif
smile_org.gif

Tällä kertaa venttiilit olivat juuri ja juuri välysrajojen sisällä, mutta seuraavilla kerroilla voi joutua vaihtelemaan shimmilevyjä. Mistä niitä kannattaa hommata, saako "sarjana" vai pitääkö ostaa alkuperäisenä varaosana yksitellen?

Back