• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX 1100 vm 1980 takahuarukan laakeri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pulukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Repäisin tuossa aamutuimaan pyörästäni takarenkaan irti kumin vaihtoa varten ja ajattelin samalla tsekata takahaarukan laakerin kunnon. Olviat nääs ketjut kuluneet aika epätasaisesti joten epäilin sen rasittaneen vanhan moponi peräpäätä.

Haarukka lähti kyllä suosiolla irti mutta itse laakerit olivatkin sitten aivan ruostemömmöä. Koputtelin niitä epätoivoisesti irti reijistään sopivankokoisen hylsyn avulla mutta olivat pirulaiset menneet sen verran haperoiksi että laakereista vääntyi se sisäosa irti ja laakerin rullat vääntyilivät sikin sokin pitkin reikää. Ruostevesi vaan ruiskusi... Paska homma.

Kuinkas nuo laakerinjämät saisi tuolta putkesta ulos vahingoittamatta itse takahaarukkaa; se kun näyttäisi olevan jotain alumiinia tms. kevytmetallia. Kuumentamalla? Ovat nuo laakerit kuitenkin jotakuinkin sentin päästä siitä haarukan reijän reunasta joten aika hankala päästä käsiksi edes dremelillä (jos semmoisen omistaisin) ja katkaista nuo ulkokehät. Vinkkejä et sukkahousuniksejä..?

jos koputtaa niin se siellä laakereiden välissä oleva putki tulee läpi tai ainakin jää jumiin siihen laakerin ulkokehän reikään joka nyt ei ainakaan löysytä sitä ulkokehää sieltä reijästä...

Saakohan tuosta kuvauksesta kukaan selvää?
crazy.gif

Olen aika huono näissä juituissa.

Alustan laakerit vaihdoin kuitenkin viime talvena kaikki.
Oma suosikkilistani näille laakerien irroittamiselle muodostui:
1. kuumennus kaasupolttimella
2. sekä läpi lyönti soveltuvilla työkaluilla (jos se oli mahdollista)

Sinun tapauksessasi ei taida enään auttaa,
joten käyttäisin sitä kolmatta vaihtoehtoani:

3. koneistamolle hydrauliprässiin. Ei paljoa edes maksa kun prässäävät pois vanhat jämät.

Mutta tuohan ei tule kyseeseen, jos haluaapi itse tehdä.

joo, kuulostaa siltä että normaalit keinot on käytetty ja ollaan "kaikki keinot sallittu" -alueella.

ennen kuin kokeilet lievää väkivaltaa, sarkan neuvot ovat paikallaan

Ruustukki tai viilapenkki....miksi sitä nyt kukakin sanoo mutta silläkin pitäis lähtee.Toimii tälläisessäkin tilanteessa köyhänmiehen hydrauliprässinä.Lämpöö kun vielä sais avuks niin luulis irtoavan

tattikset vaan, vein koko möntin ihan suosiolla Joensuun moottorikoneistamolle jossa lupasivat handlata asian. Katotaan miten kierona tulee takaisin...

Back