• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPS navigaattori, kellä on ja kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ville76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon ostamassa kaverilta käytetyn Garmin Vistan (mv. näyttö, eli hiukan vanhempi malli) ja tuli mieleen kysellä että monellako .orgilaisista on käytössä GPS, minkä merkkinen yms. juttua. Onko korvannut lähes täysin kartan ja kompassin moporeisuilla?
Sen oon huomannut tota Vistaa koekäytellessä että ainakin tuon vapaa-ajan kartan päivitys on aika hidasta. Kävellessäkin pitää hidastella että ruutu ehtii päivittyä. Ehkäpä asetuksista kiinni... Tossa on myös melko lyhyt sormipattereiden/akkujen toiminta-aika. Noh, tuossa on tulee kuitenkin se "tupakinsytytin-johto" mukana, ja oonkin aatellut Transalpiin laittaa mittariston viereen liittimen, jotta saa kännykkää ladata ja gepsua käyttää. Lisäks siitä voi ladata mopon akkua ilman akun irroitusta.
Kyllä se kartta ja kompassi varmaan tankkilaukussa vielä ensi kaudella mukana on, mutta on myös GPS
smile_org.gif
sport05.gif

Mulla on just tuo vista malli ollut käytössä ja olen sen hyväksi todennut. Karttapohjat vaan alunperin ovat epätarkkoja. Mutta kartta on ollut aina erikseen.
-Sergei-

Garmin Questin kanssa seikkaillut autolla ja mopolla, pitkin Eurooppaa ilman mitään ongelmia. Ei voi kuin kehua.

Tarvinnee silti tsekata oisko se uusi Zumo fiksumpi (vaikka pelkäänkin että vanhassa vara parempi).

Käytä hakutoimintoa, täällä on useammassakin ketjussa käsitelty kokemuksia jo pari vuotta.

Tuolla "Matkailu"-osastolla kohdassa "Matkavarusteet" on ainakin jotain GPS-juttua, josko siellä olisi jotain mielenkiintoista tietoa?

Navigointirasitteen siirtämiseen pois ajotilanteesta ajoa edeltävään aikaan. Vaihtelevalla menestyksellä tosin.

Hankintaan menee myös tuo GPS, mutta vasta sitten kun hinnat edes hieman laskee ja viimeistään silloin kun Eurooppa kutsuu niin sitte. Suomessa vielä olen kartalla ja kompasilla pärjänny...
wink.gif

Saanko mä tyhmänä kysyä että mihin te sitä tarvitsette ?
withstupid.gif
Ons se kiwa
sport05.gif
jonnekin päin, mihin nenä näyttää ja kun tulee hetki että tarttisi päästä takaisin ihmisten ilmoille niin eikun navariin pyyntö "Kotiin, kiitos" ja sieltähän se tulla napsahtaa, nopein reitti
smile_org.gif
Tai jos niin hassusti kävisi että menovesi uhkaa tuolla keskellä-ei-mitään käydä vähiin, osaa navari opastaa myös lähimmälle tankille
thumbs-up.gif

Tosin itsellä päasiallinen käyttö on enempi auto-puolella kun tavaraa tarttee kuskata milloin mistäkin ja usein ihan tuntemattomiin paikkoihinkin - eikä tuo ole pahitteeksi osata ajaa harvoin vierailtujen sukulaistenkaan luokse, neuvoja kysymättä
tounge.gif

Tom Tom oli kesän tangossa kiinni ja kyllä se hyvä kartan lisä oli. Vielä kun reititys vaihtoehtoihin sais sellasen toiminnon millä pystyy määrittelemään tieluokat mitä haluaa käyttää niin olis hyvä, nyt jos valitsee nopeimman reitin niin mennään mahdollisimman paljon motareita pitkin, jos valitsee lyhimmän niin se etsii kaikki karttaan merkityt tiet jolloin joutuu ajelemaan välillä aivan metsäautoteitä vastaavia polkuja. Karttaa tarvii lähinnä reitin tarkistukseen ettei joudu niille kärrypoluille. Parhaimmillaan se on kun mennään vieraaseen kaupunkiin ja laittaa reitityksen käyntiin vähän ennen kylälle tuloa niin jää se kaupungissa kartan luku pois, Kaupunkin välithän nyt suunnilleen osaa ilman karttakin.

withstupid.gif
Mulla ei oo, mutta kaipaisin kännykkäversiota, joka opastaisi ne viimeiset kilometrit, jossain Euroopan isossa kaupungissa, perille -siis majoitukseen.
Ne loppukilsat ja majoituspaikan etsiminen tahtoo olla hikisiä tai sitten joskus, kun vuorella rupee yllättäen satamaan pirusti, tai lunta, ni olis kiva tietää nopein tie alas -kuitenkin tietä pitkin...

withstupid.gif
Monta hyvää pointtia tuossa jo muilta tulikin. Ei gepsi kokonaan karttaa syrjäytä, mulla oli tapana katsella isolta kartalta (Euroopan reissulla) hieman reittejä tai mielenkiintosia paikkoja aamuisin, sitten syöttelin gepsiin haluamani kohteet. Ajon aikana ei sitten tarvinnut enää karttaa lukea (pysähtyä lukemaan), kuulokkeisiin tuli koko ajan hyvät ajo-ohjeet, ei tarvinnut arpoa kaistoja isoissakaan liittymissä.

Vehje myös tietty näyttää todellisen nopeuden, ajetun maksiminopeuden, ilmansuunnan, korkeuden merenpinnasta, arvioidun saapumisajan perille, ajoajan, keskinopeuden, ajetun reitin jne. Monta mielenkiintoista tietoa.

Tarvittaessa opastaa helposti huoltoasemille, majoituspaikkoihin, nähtävyyksiin, ravintoloihin jne.

Tuohon kun tottuu, ei siitä halua luopua. Tavallinen kartta silti mulla on olemassa myös.

withstupid.gif
sulla ei taida olla ongelmia,tällä tarkoitan reitin ym... valinnassa
useikin tuo aika teettää ongelmia(pääsee lähtemään iltapuolella) juuri silloin olisi kiva kun voisi lähteä ajelemaan niitä
ennen ajamattomia teitä,olen kyllä useinkin tehnyt niin,mutta
tähtoo kello käydä siihen tahtiin,ja takaisinkin olis kerettävä,ja vielä kun on teillä tietämättömillä,tahtoo bensamittari ilmoitella että menovesi alkaa loppua,ei hajuakaan mistä asema löytyis,eiköhän tässä ole jo perusteluja siihen mihin sitä tarvitaan.

varmaan jokaiselle on muodostunut ne mieli pätkät joita käy tahkoamassa,mutta juuri tuon laitteen ansiosta löytyy jo
aivan lähi alueelta tosi hauskoja tien pätkiä mihin ei ole
edes osannut ennen lähteä,esimerkiksi minä "opin" tänäkin
kautena muutaman aivan mahtavan ajoreitin josta on jo sekin hyöty että pääsee kiertämään nuo suuret ajoväylät,näistä en ennen edes osannut aavistaakkaan että tuollaisi on olemassa,tämän teki mahdolliseksi ei GPS vaan hyvä ajokaveri joka työnsä puolesta joutuu koluamaan kaikki pienetkin tiet.

mutta ehkä jos tästä kirjoituksetakin selviää ettei minulla ole
(VIELÄ) ko:laitetta mutta toivottavasti jo ensi kaudeksi sellaisen saan hommattua.

Tom Tom oli kesän tangossa kiinni ja kyllä se hyvä kartan lisä oli. Vielä kun reititys vaihtoehtoihin sais sellasen toiminnon millä pystyy määrittelemään tieluokat mitä haluaa käyttää niin olis hyvä, nyt jos valitsee nopeimman reitin niin mennään mahdollisimman paljon motareita pitkin, jos valitsee lyhimmän niin se etsii kaikki karttaan merkityt tiet jolloin joutuu ajelemaan välillä aivan metsäautoteitä vastaavia polkuja.
Ainakin tuossa omassa känny-versiossani TomTom 6.010 löytyy vaihtoehdot:
- nopein
- lyhin
- vältä moottoriteitä
- kävellen
- pyöräillen
- rajoitettu nopeus

Sekä tietty kierretäänkö tietullit vai ei. No ei tuokaan tietty täydellinen ole
wink.gif

Back