• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPS ja hiekkatiet pois reitiltä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bol dor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Heräsi kysymys, mihin ei vielä täysin tullut vastausta, joten laitan tänne. Eli mistä kaikista GPS-karttasovelluksista pystyy rajaamaan pois hiekkatiet.

Garmineista saa.
Magellaneista ei saa.
Tomtom ei saa.

Onko tietoa noista kämmenmikro sovelluksista, että minkä "valmistajan" kartoista pystyy rajaamaan nuo hiekkapätkät pois.

Meikäläisellä on vain muutama perusedellytys GPS välineen hankinnassa ja kärkisijoilla tulee tuo hiekkateiden rajaaminen reiteiltä pois, ihan kuten moottoriteidenkin (tuo löytyy kaikista), nopea uudelleenreititys, ääniopastus, tukee vesialuekarttoja...

Menee aika helpoksi, jos Garmin on ainoa mistä saa hiekkatiet rajattua. En pikavilkaisulla saanut selville, että mikä firma tekee noi Garminin karttaohjelmat, vai tekevätkö itse ja pystyykö noita karttoja käyttämään esim HP:n mikroissa.

Korjatkaa ihmeessä, jos tiedot on väärin.

Itselläni ainakin Garminin 7-versio kartasta opasti Hyvinkään nurkilla hiekkatietä pitkin, vaikka oli motarit ja hiekkatiet 'ei-toivottujen' listalla. Taisi olla virhe kartassa.

Ehdottomasti tarvittaisiin ominaisuus, että pyritään käyttämään 3- ja 4-numeroisia asfaltoituja teitä.

Itselläni ainakin Garminin 7-versio kartasta opasti Hyvinkään nurkilla hiekkatietä pitkin, vaikka oli motarit ja hiekkatiet 'ei-toivottujen' listalla. Taisi olla virhe kartassa.

Ehdottomasti tarvittaisiin ominaisuus, että pyritään käyttämään 3- ja 4-numeroisia asfaltoituja teitä.

Tuo on totta. Olen tässä pari vuotta odotellut, että koska tulisi mahdollisuus rajata reitti kuiville pienille asfalttiteille ja jos ei ole kuivia teitä, niin opastaisi sopivaan anniskelumajapaikkaan.
062802jumpie_prv.gif

Karttapohjat on ilmeisesti jo niin tarkkoja, että siinä ei olisi ongelmaa ja siksi olen yrittänyt selvitellä, että pystyisikö kämmenmikrossa toteuttamaan noita omia tarpeita reitityksen suhteen. Jos saisi vaikka asetella reititykset juuri noiden tienumerointien perusteella. Sellainenkin asetus kelpaisi, että ensisijaisesti käyttäisi teitä, missä ei ole 200m pidempiä suoria osuuksia.

Etsiskelin samaa ominaisuutta eikä taida mistään moista löytyä. Itselläni on tomtom käytössä ja ruksittelen aina teitä sitämukaa kun hiekkaa löytyy, alkaa jo suht laaja kartasto olemaan ainakin omilta kulmilta. Valmistajien ongelmahan on se, että tietokantaa pitäisi vähänväliä päivitellä ja tällaista tiheämpää päivitysväliä käyttää vain muutama puhelin-navi -toimittaja. Miinuksena tällaiselle kartastolle on se että olen jo missannut muutaman tuliterän uuden asfaltin...

-o-

Back