• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Gorejen silitys pesun jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
Sijainti
Suomi
Yokon Gore-Tex housujen ja takin hoito-ohjeissa lukee, että pitäisi silittää pesun jälkeen gore-texin "uudelleenaktivoimiseksi". Eli pitääkö silittää? Kuinka kuumalla raudalla
omg.gif
?

Eikös siinä hoito-ohjeessa lue sitä silitys lämpötilaa?
omg.gif
Kyllä siinä pitäs olla, jos kerran silitystä kestää. Ellei löydy, niin ota yhteys myyjäliikkeeseen tai maahantuojaan. Niiltä löytyy kyllä hoito-ohjeet ja lämpötilat.

Hmmm ja mun puvussa on ehdoton silityskielto...
Kun nuo kalvot ei kestä kuumaa, ovat jotain kumipohjaisia seoksia. Pesulämpötilakin max 30 astetta.

Rukassa, jossa on oikee goretex-kalvo, sanotaan että pesun jälkeinen lämpökäsittely parantaa kalvon ominaisuuksia. Eli eikun silittimään tai kuivauskaappiin kuivuun pesun jälkeen.
Mahtaako silti olla mitään käytännön merkitystä...?

Itsellä Yokon puku ja pesun jälkeen PINTAKANKAAN vedenpitävyyden palauttamiseksi on hyvä suorittaa mainittu lämpökäsittely. Tuon voi tehdä joko silitysraudalla tai viemällä kamat saunaan. Itse olen vienyt saunaan, kun on helpompaa ja ei tarvi nyhrätä. Riittää kun rauta on lämmin(* tai **) ja ei käytä höyrystintä. Yokolla aikanaan kertoivat pintakäsittelyn kestävän noin 10 pesua jonka jälkeen tulisi viimeistään uusia pintakäsittely huuhtelun yhteydessä lisättävällä aineella tmv. Itse gorekalvo ei kaipaa muuta kuin puhtautta (huokoset pysyy auki eikä lika tuki reikiä sekä kuljeta vettä vastavirtaan).

Sauna, kuivauskaappi tai silitysrauta "yhdellä pisteellä" aktivoi tosiaan sen pintakankaan. Toimii Rukan goreissa kohtuullisen hyvin.

Joo joskus retkuiluvarusteita kaupanneena ja Gore tiedostuksissa luumuilleena olen iskostanut itselleni tämmöisiä.

Kuivauskaappi tai sitten saunan alkulämmöt (ei kiukaan päällä) ja jos on intoa hinkata niin yksi piste silitysrautaan ilman sitä höyryä.
<45astetta, sääntönä se että ei saisi ylittää kuin hetkellisesti sen pesulämpötilan.

Pesuun miel. gore-pesuainetta tai sitten jotain vähä nitraattista, mutta pesuaineella ei suurempia merkityksiä ellei sitten hukuta sitä vaatetta siiihen ja tee sitä monta vuotta putkeen -> tukkii kalvon. Ja muutenkin pesuainetta vähän. Suurimmat ravat ja tuoreet ötiäiset lähtee ihan hyvin pelkällä vesipesulla...

Ei prkl huuhteluainetta. se tukkii sen kalvon ni varmana pitää vettä mutta ei kyllä hengitäkkään ja sitten saakin pestä hartaasti ja pitkään..

Ja jos tuntuupi päälikangas märältä tai vesi ei enää helmeile pois niin pintakankaan voi helposti kyllästää uudestaan nk. wash in kyllästeellä. ni awot onku uus...jos diggailee ihan kangaspöksyikin joskus käytellä niin saman moinen kylläste puuvillalle yms. löytyy kyl. ni ei tarvi kahvilla käydessä heti olla pöksyt märkinä.

Niin ja jos tulee reikä niin sääntönä se että minkä itse ompelet niin samalla myös rei'ität, ja sehän sitten vuotaa, eli goret korjaajalle tai paikkaläpyskä ja liima kaupasta.

huh tulihan tilitettyä
eiku moro
lookaround_orig.gif

Ajaako kuivausrummussa kierrättäminen saman asian, vai meneekö pilalle? Olettaen siis että rumpu ei vain kuivaa, vaan myös puhaltaa lämmintä ilmaa sekaan.

Entäs tuo sauna, pitääkö viedä heti pesun jälkeen märkänä? Vai saako antaa kuivua ja viedä vasta sitten sinne saunaan? Paljonko saunaan lämpöä ja kuinka pitkäksi aikaa?

Takki oli saunassa pesun jälkeen kuivumassa. Saa nähdä pitääkö vielä vettä
thumbs-up.gif
... Aika näyttää.

Nyt on hyvä pitää muutama asia mielessä: Gorea ei tarvitse "aktivoida" pesun jälkeen. Sehän on kalvo joka toimii aivan normaalisti kunhan vaatteen pesee ohjeiden mukaan. Vaatteen pinta on taas käsitelty tehtaalla jo valmiiksi niin että se ei ime heti vettä päälikankaan läpi. Jos Gore-kalvo on kunnossa, saa vettä tulla tuon päälikankaan läpi, mutta Gore-kalvo estää sen menemästä pidemmälle. Silittelyt, saunakuvaukset tai kuivausrummun käyttö siis palauttaa hieman tuota pintakäsittelyä, ei Gore-kalvon toimivuutta. Itse ole käyttänyt kuivausrumpua. Kerran kesässä pesun jälkeen olen myös suihkuttanut erityistä ainetta puvulle, aine hieman parantaa tuota pintakäsittelyä. Mutta nahkoihin siirtymisen jälkeen on kankaiden käyttö vähentynyt olennaisesti.
062802moto_prv.gif

Tappeli syksyllä gorehanskojen kans joista ei lähtynyt raadon haju edes pesemällä... Niin sen hajun sai pois silleen että tietty pesi ne ensin ja sitten kuivaus rumpua molemmin päin käännetynä (sisäpuoli ulos päin ja päin vastoin). pienellä lämmöllä 20 minuuttia ja avot haju hävis eli:

Ilman rumpua kuivuminen kesti siis liian kauan ja paksu hanska rupes pesusta huolimatta haisemaan.

T: Org Martta
033102bebe_1_prv.gif

Ihan oikeesti jätkät, mikä marttakerho. Mä en ainekaan lämmitte jotain saunaa gorejen takia  
omg.gif
Heh, lämmitä se sauna ja vie sinne goret, ennenkuin itte menet
smile_org.gif

Eipä kestä kiittää vinkistä
biggrin.gif

Ittellä Rukan goret, päällystakkia pessyt useamman kerran, en sen kummemmin lämpökäsitellyt.Nyt kun mietin, niin joku tollainen "wash-in" voiskin olla hyvä juttu.
Sisäpukua pesen harvemmin, se vähemmän likaantuu ja aina se gorekalvo pesusta kärsii....jotta toimikaa niinkuin maalaisjäki sanoo..
Meillä täällä ei paljon muuta voikaan käyttää
smile_org.gif

Back