• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Gore-ajokenkien talvihuolto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karsta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Pohojanmaa
Tiedän, varmaan löytyys haulla paljon jutskaa, mutta jos joku viitsiis neuvoa tähän, niin olisin kiitollinen. Eli, mulla on Oxtarin Goretex ajosaappaat, missä mokkaa, sekä nahkaa ja olen ajellut niillä paljon pölysissä olosuhteissa. Kuinka ylläpitää, tai palauttaa ne lähes uuteen loistoon, varsinkin toimivuuden kannalta, eli hengittävyys/vedenpitävyys ja tietysti materiaalien hyvinvointi etusijalla. Mitä aineita käyttää ja mitä välttää.

Tätäpä mietin itsekin. En ole sitten uskaltanut tähän mennessä puhdistaa muulla kuin huolellisella vesipesulla. :o

Ite kans googlasin tossa muutama viikko sitten asian tiimoilta, koska olen omia ajosaappaitani plankannut ihan tavallisella kenkäplankilla. Nyt on myös normaali kengissä goret, joten ajattelin että pitäisikös niitä sitten oikein jollain erikoismömmöillä käsitella. Asiasta näyttää olevan yhtä monta mielipidettä kuin on kirjoittajia. Asiasta aika hyvää vääntöä tuolla kliks

P.S Neljä vuotta vanhat ajosaappaat, eikä vuoda eikä ole hikiset, vaikka on plankattu normaalilla plankilla..

Niin SA-INT blankkia olen kaikkiin mustiin kenkiin käyttänyt gore eller inte ja on pelittänyt musta ihan ok

Joo ja vaelluskengät Meindel on jollain mehiläisvaha/rasvalla huollettu kun ovat menneet rivon näkösiks ja nekin toimii

Mun mielestä tuollaisia gore-saappaita ei kannattaisi käsitellä juuri ollenkaan millään rasvoilla ym, jos ei muuten ala ihan korpuksi muuttumaan. Goren ideahan on se, että se hengittää, mutta ei päästä vettä läpi, ja tuollainen ravailu varmaan tukkii huokosia. Tarkoitus ei varmaankaa kuitenkaan ole sitä nahkaa kyllästää vedenpitäväksi, kun siellä on jo se vedenpitävä kalvo. Mulla on yhdet dainesen nahkaiset goresaappaat ja reilu 50000km niillä ajellut. Ikinä en ole rasvaillut ja kurat pessyt pois vaan pelkällä vedellä.

Paremmalta ne tietenkin näyttää rasvattuna ja plankattuna, mutta jos niitä koko päivän jalassa pitää, niin mieluummin sukat ilmavasti kuivana kuin koivet koko päivän muovipussissa hautuneena. Eri asia tietenkin on, jos pitää vaan näyttää hyvältä, eikä tarvitse koko päivää niissä bootseissa viihtyä.

Kangasjutuille on omat suihkeet, joilla kai tarkoitus enemmänkin on tehostaa päällysmateriaalin lian hylkimistä.

Back