Tuli vähän outo tilanne eteen kun vaihtelin -95 Triumph Speed Triplen clip-oneja vähän matka-ystävällisemmiksi. Alkuperäiset cliparit on sijoitettu yläkolmion alapuolelle ja nilllä tankoputket tulee todella eteen ja alas ja nyt niitä piti siis saada ylemmäs ja taaemmas. Löysin sopivat cliparit ja otin alkuperäiset pois sieltä kolmiotten välistä, laitoin niiden tilalle pehmeät kumipalikat kun lampun kiinnike on siellä välillä "pinteessä" ja ruuvasin nämä uudet yläkolmion yläpuolelle. Huolto-oppaassa käsketään jättää etuputket 28mm etukolmiosta yli ja näissä clipareissa on tuon kiinnitysosan korkeus juuri toi 28mm joten etuputket ovat siis alkuperäisessä korkeudessaan. Nyt ajoasento on huomattavasti selkä-ystävällisempi mutta jostain syystä pyörän käyttäytyminen on epämääräisen tuntuista. Pyörästä tuli kiikkerän tuntuinen ja jotenkin "jäykkä" varsinkin hiljaisissa nopeuksissa. Lisäksi kantatessa etupään jousto ei tunnu loogiselta vaan stonga tuntuu vaeltavan jouston mukana häiritsevästi.
Mulla ei ole kummallista kokemusta näiden isompien pyörien tuunaamisesta mutta jotenkin tuntuu oudolta että pelkkä clipareitten vaihto sotkisi ajettavuutta noin pahasti? Onkos tämmösen pyörän etupään kasaamisessa ja kiristelyssä jotain sääntöjä tai konsteja joita pitäisi noudattaa, jos en väärin muista niin taisin ensin kiristää ylemmän kolmion putkiin ja sitten vähän kääntelin ja pumppailin ja kiristelin alakolmion pultit. Mulla ei tuu mieleen muuta kuin että jompikumpi etuputki olis kunnolla kiero ja sen takia koko keula olis tossa putkia käännellessä mennyt vinoon tai sitten jos ohjauslaakerissa on jotain feelua? Etupään kun nostaa ilmaan niin keula kyllä kääntyy ihan välyksettä ja kitkatta.
Oliskos ideoita tai ohjeita missä järjestyksessä tällasta rupeis käymään läpi? Ei pyörä siis mitenkään mahdoton ole ajaa mutta jotenkin epämääräiseltä se tuntuu.
Mulla ei ole kummallista kokemusta näiden isompien pyörien tuunaamisesta mutta jotenkin tuntuu oudolta että pelkkä clipareitten vaihto sotkisi ajettavuutta noin pahasti? Onkos tämmösen pyörän etupään kasaamisessa ja kiristelyssä jotain sääntöjä tai konsteja joita pitäisi noudattaa, jos en väärin muista niin taisin ensin kiristää ylemmän kolmion putkiin ja sitten vähän kääntelin ja pumppailin ja kiristelin alakolmion pultit. Mulla ei tuu mieleen muuta kuin että jompikumpi etuputki olis kunnolla kiero ja sen takia koko keula olis tossa putkia käännellessä mennyt vinoon tai sitten jos ohjauslaakerissa on jotain feelua? Etupään kun nostaa ilmaan niin keula kyllä kääntyy ihan välyksettä ja kitkatta.
Oliskos ideoita tai ohjeita missä järjestyksessä tällasta rupeis käymään läpi? Ei pyörä siis mitenkään mahdoton ole ajaa mutta jotenkin epämääräiseltä se tuntuu.