• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etunen lähes loppu 5000km jälkeen! Ei perk..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppa85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oli varmaan viimmeinen kerta kun päätin "säästää" renkaita ostaessa. Tosiaan viimme kauden alussa hankin kohtuuhintaiset Dunlopin renkaat eteen ja taakse.Tänään kun kävin pyörää ulkoiluttamassa ensimmäistä kertaa tälle vuotta, huomasin eturenkaan kuluneen ns.rapulle ja osasta kohtaa ihan sakkokuntoon asti.
crazy.gif

Joko olen mokannut rengaspaineden kanssa tai Dunlop ei yksinkertaisesti kestä 5000km kpitempään?!

Kertokaahan ihmeessä jos samanlaisia kokemuksia loytyy, ja ennenkaikkeaan Dunlop sport max renkaan osalta?

Tod.näk. renkaiden paineet ja/tai alustan säädöt pielessä. Eipä muutoin etunen ole loppu 5000km jälkeen. Siis normi-katuajossa...?

Paine liian pieni tai alustassa jotain, kadulla ei pitäis tolleen kuluu normaalissa ajossa.

Tod.näk. renkaiden paineet ja/tai alustan säädöt pielessä. Eipä muutoin etunen ole loppu 5000km jälkeen. Siis normi-katuajossa...?
Joo, kyseessä on ollut ihan katuajoa. Tuon ilmanpaineen vaikutuksen renkaiden kulumiseen ymmärtää. Mutta miten tuo alusta vaikuttaa kulumiseen normiajossa?

Paineet ovat olleet etusessa luokkaa 2.2kg/cm2

Minkälaisia rengaspaineita muut ovat käyttäneet?

Oon ajanut noilla Sportmaxeilla yli 8000km, myös takanen kesti tuon. Tänään tulee uudet samanmoiset alle, hyvät renkaat  
wink.gif

Niin ja takasen paineet on ollut 2.8 ja edessä 2.6. Sul on ollut kyllä ihan liian pienet paineet edessä, syö rengasta rotan lailla nuo matalat paineet
smile_org.gif

Jännä juttu mutta minkähän takia mulle tuli just dunlopin D208
mieleen kun näin ton otsikon etusivulla
biggrin.gif

Noi kuluu ihan tajutonta vauhtia ja halpa ostohinta minuakin
pääsi kerran hämäämään..

Takanen maksoi 120e silloin kun ostin ja noin 3000km se sitten kestikin. Hyvä kumi hyvä pito yms ja silleen mutta toi
kuluminen on ihan joltain toiselta planeetalta.

Jos rengas pitää hyvin, se myöskin kuluu nopeasti.

2,2 tuntuu aika alhaisille paineille. Hyvä pitää mielessä että jos renkaan paineen on mitannut lämpimässä tallissa, ettei se paine ole sama siellä ulkona kymmenen astetta viileämmässä.

Toinen asia, keväällä asfaltti on huomattavasti "karkeampaa" talvirenkaiden jäljiltä ja keväisin renkaat tuppaavat kulumaan nopeammin.

Jännä juttu mutta minkähän takia mulle tuli just dunlopin D208
mieleen kun näin ton otsikon etusivulla  
biggrin.gif

Noi kuluu ihan tajutonta vauhtia ja halpa ostohinta minuakin
pääsi kerran hämäämään..

Takanen maksoi 120e silloin kun ostin ja noin 3000km se sitten kestikin. Hyvä kumi hyvä pito yms ja silleen mutta toi
kuluminen on ihan joltain toiselta planeetalta.
Ihan saamaa ajattelin kun näin viestin, pakko olla 208...  
omg.gif

Mulla kesti gixxerissä takanen 7500km, paineet siinä 2,5-2,9 paikkeilla.

Jos rengas pitää hyvin, se myöskin kuluu nopeasti.
Tuo on yleinen uskomus, mutta kokemus on osoittanut ettei asia nyt ainakaan ihan yksiselitteisesti ole noin.
No ei tietenkään mutta kulutuskestävyys ja hyvä pito eivät vaan kulje käsi kädessä.

Sulaahan se touringtakarengas alle alta 100 kilometrin jos niikseen haluaa, tai liimarenkaan kestämään 12tkm kun tuuppaa paineita tarpeeksi. On sitten taas asia erikseen millainen se on sitten ajaa.

Tuo renkaan kuluminen kun sattuu riippumaan aika monestakin eri asiasta, ajotyyli vaikuttaa aika huomattavan paljon myös. Mun ajolla etunen on aivan varmasti loppu viimeistään 5tkm:n kohdalla, luultavasti huomattavasti aikaisemminkin. Ei jeesaa yhtään ton mun mopon painokaan sitä kulutuskestävyyttä silmälläpitäen...

Takaisin asiaan, mun mielestä tuo renkaan kuluminen oli kuitenkin normaalin rajoissa, vaikkakin sen olisi saattanut saada kestämään pidempään paremmilla paineilla. Mitä ne oikeat paineet tuolle renkaalle ovat niin sitä en tiedä...

Itsellä kului Dunlop Sportmax Qualifier -renkaat alta 3 tkm matkalla. Langat pastoi jo tuossa kohtaa. Etunen ei ollut vielä loppu. Pito oli todella huono alusta asti. Itse en enää koskaan osta Dunlopin renkaita.

Vaihdoin Pirelli Diabloon ja nyt yli 4 tkm ajettu, eikä vielä ole merkkejä kulumisesta. Pito ja kaarreominaisuudet on aivan eri luokkaa. Koko pyörän käyttäytyminen muuttui todella paljon paremmaksi. Setti pyörähti kotiovelle kahdella sadalla, joten ei hinnasta ole kiinni.

Lukkojarrutuksessa Dunlop alkoi hyppyyttämään, kun taas Pirelli puree tiehen ja jää musta vana. Joten kyllä tuo Dunlop kuluu jonkun muun takia, kuin sen, että se pureutuisi tiehen kiinni.

Itsellä raskas pyörä ja raskas kuski -> rengaspaineet pitää olla 3.0 edessä ja 3.2 takana. Muuten kuluu liian nopeasti...

Mulla ison Zetorin ensiasennusrengas Bridgestone BT-014, ne kului seuraavsti: Takanen 3500 km ja etunen 6000 km. Jotkut renkaat vaan kuluu nopeasti, ei mahda mitään.

Normi katuajoon touringrenkaat (2-seos renkaat), joko Michelin Pilot 2 tai Metzeler Z6. Itselläni renkaat on nuo Z6:t, jotka kestää etusessa noin 15000 km ja takana noin 10 000 km.

Liian nopeasti kulumisen näkee siten, että rengas kuluu keskeltä tasaiseksi ja reunoille alkaa tulemaan tasainen alue. Kumin kuluminen on siis sellainen kantikkaaksi kulumista liian pienillä paineilla. Itse olen pilannut sarjan renkaita liian pienillä paineilla, ja rahaa en aio enää törsätä ohjekirjan mukaisilla paineilla ajamalla. Suomessa kylmillä teillä tarvitsee 0.2 bar enemän painetta joka tapauksessa, kun vertaa ohjekirjan arvoihin. Tämän arvon voi todistaa yksinkertaisella fysiikalla, jota en tässä selittele enempää.

Mitään yksioikoista sääntöä ei ole renkaan paineisiin asettamiseksi, joten mitään sääntöä kukaan ei pysty täällä antamaan. Sen voi kuitenkin sanoa, että tuo 0,2 bar ylimääräistä ohjakirjan arvoihin on helposti todistettavissa ja käytännössä hyväksi havaittu.

RTFM , elikkä lue ohjejkirja, älä usko muuta!

wink.gif

-M

Koska olen vähän tyhmä haluaisin mielelläni nähdä ja oppia sen yksinkertaisen fysiikan...

Nopeana vihjeenä reaalikaasun tilanyhtälöä on turha tulla tarjoilemaan, kun eniten siihen lämpenevän renkaan paineen- ja pintalämmönmuutokseen vaikuttaa sen sisältämän ilman vesihöyryn laajeneminen.
Yksinkertainen fysiikka ilmeisesti sisältää myös kristallipallon jolla todetaan renkaiden täyttämiseen käytetyn kompuran vedenerottimen toimivuus.

Edelleen olen hyvin kiinnostunut siitä päteekö tuo mooseksen laintaulun kaltainen sääntö "manuaalin arvo plus 0,2Bar" kaikkien merkkien manuaalien tarjoamiin arvoihin...

Noin esimerkinomaisesti  Ducati tuntuisi tarjoavan aikalailla löysempiä paineita kuin Japot - noinkohan on meininki että saapasmaassa lasketaan aina kovasti helteessä
smile_org.gif

Koska olen vähän tyhmä haluaisin mielelläni nähdä ja oppia sen yksinkertaisen fysiikan...

Nopeana vihjeenä reaalikaasun tilanyhtälöä on turha tulla tarjoilemaan, kun eniten siihen lämpenevän renkaan paineen- ja pintalämmönmuutokseen vaikuttaa sen sisältämän ilman vesihöyryn laajeneminen.
Yksinkertainen fysiikka ilmeisesti sisältää myös kristallipallon jolla todetaan renkaiden täyttämiseen käytetyn kompuran vedenerottimen toimivuus.

Edelleen olen hyvin kiinnostunut siitä päteekö tuo mooseksen laintaulun kaltainen sääntö "manuaalin arvo plus 0,2Bar" kaikkien merkkien manuaalien tarjoamiin arvoihin...

Noin esimerkinomaisesti  Ducati tuntuisi tarjoavan aikalailla löysempiä paineita kuin Japot - noinkohan on meininki että saapasmaassa lasketaan aina kovasti helteessä
smile_org.gif
On ihan sama, mitä kaasua siellä renkaassa on, isokoorinen prosessi määrittelee tapahtumien kulun. Kaikkien kaasujen osapaine renkaan sisällä menee samaa linjaa myöden, koska aineet ovat samassa faasissa ja olotilan muutoksia ei tapahdu.

Itseasiassa olet väärässä sen ideaalikaasun tilanyhtälön suhteen, koska prosessi on tuo mainitsemani isokoorinen ja kuiva-adiabaatti. Energiaa ei katsota siirtyvän renkaan paineen, lämpötilan ja tilan muutokseen, koska tapahtuma on staattinen, ei siis dynaamisesti muuttuva. Kokonaispainevaikutus on se, joka pitää renkaan muodossaan, ei siis mikään vesihöyryn osapaine tai typen osapaine.

Tällöin (kun siis kaasun sisäenergia pysyy vakiona) pätee hyvin lähelle seuraava yhtälö, joka on siis seuraavaa muotoa;

(P1 * V1) / T1 = (P2 *V2) / T2

Ja koska prosessi oli isokoorinen, V1 = V2 (hyvin suurella tarkkkuudella)

=> P1 / T1 = P2 / T2

Esimerkiksi.

Mikä on renkaan sisäpaine (P2), jos 2,8 Bar mukaisen täyttöpaineen (P1) omaava rengas +35 oC lämpötilasta (T1) viedään ulkoilmaan, jonka lämpötila (T2) on +15 oC?

P2 = (T2 / T1) * P1

= ((15 + 273)/(35+273))*2,8 Bar = 2,618 Bar = 2,6 Bar

Tästä nähdään se, että saman painevaikutuksen renkaassa, joka siis pitää muodon ja kantaa kuorman, tippuu 100 mBar / 10 oC.

Kun ajaa 20 oC alemassa lämpötilassa, pitää renkaan painetta lisätä 0,2 Bar, jotta sama painevaikutus saadaan aikaan, kuin korkeammassa lämpötilassa.

Sit vaan veivaamaan parempaa ja tarkempaa fysiikkaa, jolla kaadat tämän teorian...
wink.gif
biggrin.gif

-M

Back