• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etujousituksen säätö Zrx 1200 S

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Pyörä on zrx 1200 S -03 ja ongelmana iskunvaimentimien sisää- ja ulosjouston säätö. Ohjekirjassa puhutaan naksahduksista, mutta kierettäessä säädintä ensin täysin sisään ja sen jälkeen haluttuun säätöasentoon pitäisi säädintä kirtäessä kuulua selvä naksahdus. Tätä ei kuitenkaan kuulu eikä kierettäessä huomaa minkäänlaisia eri asentokohtia. Koetettu molemat puolet sekä molemat vaimennukset. Mitä kannattaa seuraavaksi tehdä
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??
nixweiss.gif

Sama homma täällä, tosin -02 636 pyöränä . Haynesi puhuu naksuista, mutta ei tuossa mitään naksuja ole vaikka kuinka kiertää. Täytyy niitä kierroksia vaan laskea. Toisaalta huono säätää "normaali" asetuksiin, kun kirjassa sanotaan että niin ja niin monta naksua...

Hmm. Tasta ongelmasta taisi muistaakseni kertoa joku muukin talla foorumilla jokin aika (1 1/2 vuotta?) sitten. Tai sitten muistan vaarin.
Mulla naksahdukset tuntuvat heikosti tyokalun eli ruuvimeisselin kahvassa kun kierran saatoruuvia, seka pumpun yla- etta alapaassa. Pykalat tuntuvat heikosti, mutta kuitenkin selvasti. Mitaan naksahtavaa aanta siita ei kylla kuulu. Niita pykalia on arviolta kolme kierrosta kohden, muistaakseni (siita on jo monta viikkoa, kun viimeksi etujousitusta saatelin...).
En tieda minkalainen mekanismi ne naksaukset saa aikaan, enka paase sita tahan hataan korjaamokasikirjasta tarkastamaankaan, koska se ei tullut mukaan reissuun, mutta esim. SenioRR auttaa tassa kohden varmasti mielellaan...
wink.gif

Ensilaakkeeksi ehdottaisin, etta unohdat kylman viileasti ne naksaukset ja lasket niiden asemesta saatoruuvien kierrokset. Eihan se tietenkaan paljon lohduta, jos saatoohjeena on vaikkapa "viisi naksausta auki". Paitsi tietenkin jos loydat saatoruuvin molemmat aariasennot ja jaat niiden valiset kierrokset naksausten maaralla (olisiko ollut 11 kpl?? Muistini patkii...)
ZReXin jousituksen saadoista loytyy muuten paljon tarinaa netista. Rattoisaa ruuvailua!  
smile_org.gif

No mutta kukahan osaisi kertoa "hyvän" setupin n. 90 kg painoiselle ajurille. Myös takajousituksen/iskunvaimennuksen
"hyvät" säädöt kiinnostaa. Ajotyyli vaihtelevan vauhdikas, joskus "kruisaillen" joskus taas pikusen kovempaa naatiskellen. Mulla muuten tuntuu ruuvarissa nuo naksaukset,
tosin aika tarkkana pitää olla.

En tieda minkalainen mekanismi ne naksaukset saa aikaan, enka paase sita tahan hataan korjaamokasikirjasta tarkastamaankaan, koska se ei tullut mukaan reissuun, mutta esim. SenioRR auttaa tassa kohden varmasti mielellaan...
wink.gif

SenioRR kuulee. Kuuleeko Ripley ja muut Rexerit...
tounge.gif
No joo. Taisin olla minä ihte, joka noita "naksauksien" puuttumista ihmettelin oman Rexin jousituksien säätöihin perehtyessäni. Mä en vieläkään tunne ruuvarissa mitään niksunaksuja ja säädöt teen ruuvien kierroksia laskemalla, niinkuin täällä arvoisa ltn. Ripley jo ehdottikin. Käsikirjan mukaan naksahduksia, siis eri jäykkyys asentoja vai miksi noita nyt sanois, pitäis tuntua 12. Sekä meno-ja paluuvaimennuksessa.

Itse säätäessäni jousitusta kierrän molemmat säätöruuvit ääri asentoonsa, joko löysimpään tai jäykimpään asentoon, ja lasken siitä molempiin ruuveihin yhtä paljon kierroksia. Yhdessä ruuvin kierrossa on neljä asentoa, siis naksahdusta.

Sikivikiä en osaa neuvoa. Parhaimmat säädöt löytyy kokeilemalla. Itse heilun ruuvarin ja itse tehdyn jousen esi jäykkyydensäätötyökalun sinne tänne ja säädän jousitusta maun ja tilanteen mukaan. Yleensä kadulla pidän enemmän tuollaisista löysän letkeistä säädöistä...
062802moto_prv.gif
Viisaammat ja kokeneemmat neuvokoot enemmän.
bowdown.gif

No mutta kukahan osaisi kertoa "hyvän" setupin n. 90 kg painoiselle ajurille. Myös takajousituksen/iskunvaimennuksen
"hyvät" säädöt kiinnostaa. Ajotyyli vaihtelevan vauhdikas, joskus "kruisaillen" joskus taas pikusen kovempaa naatiskellen. Mulla muuten tuntuu ruuvarissa nuo naksaukset,
tosin aika tarkkana pitää olla.
Koetapa vaikka Googlettaa fraasia "ZRX suspension setup". Tarinaa löytyy aika mukavasti. Ja jos saksa sujuu niin kokeile "ZRX feder* einstell*", tai jotain siihen suuntaan. Yhdeltä sakemannisivulta löytyi oikein tulostettava säätötaulukko ZRX:lle. (Se sivu on just nyt kadonnut jonnekin mun suosikeista - ai niin, olen vieraalla koneella... - mutta sen nimi on "Die Seite Rund um die Kawasaki ZRX jne...)

Oma mielipiteeni on, että pyörän etupää on melko "lötkö", eikä se takapääkään mikään kovin jämäkkä ole (pohjasi tuossa taannoin eräällä kyydityskeikalla useampaan otteeseen - oli vähän tukevampi lyyli kyydissä...
blush.gif
) Minähän tykkään pehmeästä jousituksesta ja keinuvasta kyydistä noin yleensä, mutta kovaan ajoon tarvitaan jämäkämmät asetukset. Joten vaimennusta kehiin, mitä kovempaa meinaat tykittää niin sitä enemmän. Ugh, maallikko on puhunut.

Khöhömm. Vähän tumpelompi rexeri täällä taas ei ole etupään säätöihin koskenutkaan. Ovat tuntuneet olevan ihan ok sellaisina kuin alunperin olivatkin. Liekkö sitten niin että tyytyy siihen mitä on kun ei paremmasta tiä. Takapäätä on kyllä ruuvattu kuorman mukaan. Onkohan tolla etupään säädöllä paljonkin vaikutusta?

Pahus saksankieli on pahasti hakusessa, vaikka mutsi olikin ko. kielen maisteri, mutta tuolla http://www.zrxoa.org sivustolla näytti olevan kaikkee kivaa, oletteko ZXR hemmkot käyneet. Kannattaa tsekata. Ei kaunista mutta asiaa. Periaatteessa minäkin tykkään "pehmosta", on mukavampaa Hesan Manskun röykyissä ja mukulakivillä, mutta ku välillä tuolla Hinthaaran mutkissa ( Vanha Kuninkaantie Porvooseen) haluttais vällillä pikkusen puikata, niin ei oo kivaa kun lähtee soutaan ja koko ajan ei haluttais olla ruuvailemassa. So. summa summarum. Pannaan keskikovat ja tyydytään niihin, sit ku väännetään radatte riin ruuvataan kivikovaks. Kiitti vastauksista.

T: Sikiviki

Khöhömm. Vähän tumpelompi rexeri täällä taas ei ole etupään säätöihin koskenutkaan. Ovat tuntuneet olevan ihan ok sellaisina kuin alunperin olivatkin. Liekkö sitten niin että tyytyy siihen mitä on kun ei paremmasta tiä. Takapäätä on kyllä ruuvattu kuorman mukaan. Onkohan tolla etupään säädöllä paljonkin vaikutusta?
Onhan niilla vaikutusta. Kokeile vaikka: ota tyokalut (ruuvitaltta, 10mm hylsy ja raikka seka 15mm kiintoavain) ajotakin taskuun ja lahde vetasemaan joku tuttu mutkapatka. Pysahdy mukavaan paikkaan, nypi ohjaustanko irti ja saada etupumppuja, vaikkapa jousia 15mm tiukemmalle ja sisaanvaimennus taysille. Aja sama mutkapatka uudestaan. Veikkaan etta yllatyt! Voi olla, etta hampaistakin irtoaa muutama paikka.
tounge.gif

olisiko suunnilleen samanlainen etutelari kuin zetzetärrässä tuossakin. kylsiinä jokunen naksu tuntuu ainaki kärpiötä ruuvaillessa, tosin kärpiön kysessä ollen kumma naksunta ei liene harvinaisuus, makkarat siellä natisee tjn. heniö.

jousi on tollaselle ultrasportille kuin kärpiö, aavistuksen pehmeä keulastansa. tallissa oottaa tosin uusi ja tuorempi etupää, jos niinku haluaisin hieman hifistellä eli hienostella kärpiön suorituskyvyillä rataoloissa tai missä vaan.

Back