• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ER-5 ja kuplavolkkarin käyntiääni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katyanna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, mistä moinen kuplamainen ääni johtuu ja millä korjaantuu, ehkäpä huokeastikin? Kuulemma olisi yleinen ongelma tässä mallissa? Eipä siinä mitään, kupla on hauska auto, mutta olishan se kiva jos moottoripyörässä olis moottoripyörän ääni..
062802moto_prv.gif

Slipari/ bolt-on?

Sitten tulee mieleen, että laittais koko rännin uusiksi. Onko sitten valmiina after marketti putkistoa pyörääsi, mene ja tiedä.
Kaasaripuolelta kanssa homma viriviri. Jettisatsi ja VV- suodattimet ( ei VW
biggrin.gif
)

Soon vaikea sanoa auttaako nuo yllämainitut volkkarin äänenmuutoksiin. Kokeilua vaatii.

-H-

Itselläni ainakin Er-5:n äänet parani huomattavasti kun vaihdoin sen eilen -06 Z750:een
biggrin.gif

Ei ainakaan bolt-on, koska alkuperäinen putki on kuulema alusta loppuun samaa tavaraa, eli ei ole liitoksia joita voisi avata ilman rälläkkää tai yms. Kyllä siihen slipareita löytyy, mutta nekin maksaa +-400€ ja ne kokeilut suutinsarjojen sekä vapaavirtaus putsareiden kanssa maksaa herkästi aika paljon.

Koska ei ole lähiaikoina varallisuutta ostaa isompaa pyörää, ostin ja asensin sliparin pari viikkoa takaperin omaan Erkkiin. Ixilin racing-putki, kustansi karvan alle 300 rahaa. Asennus oli helppo: alkuperäinen putki poikki rautasahalla 12 senttiä hitsaussaumasta pönttöön päin ja uusi putki paikalleen. Ainut ongelma oli turhan lyhyt kiinnityspultti mutta ongelma poistui piipahtamalla rautakaupassa.

No, olihan ehkä pyörän arvoon verrattuna hintavaa, mutta se asia unohtui pysyvästi kun löi asennuksen jälkeen pärrän käyntiin. Ei kuulosta ainakaan kuplalle...

Lisätäänpäs kuva kun sellainen sattuu olemaan

Jep jep, ei viittis isompaan ihan just vaihtaa, kun pyörän eilen vasta ostin  
biggrin.gif
Tiesin kyllä tästä ongelmasta ennen kauppoja ja ajattelin ettei se haittaa sitten loppupeleissä paljoakaan.. Noh, huonostipa sitä itsensä tuntee, kun heti ekalla ajolla alkoi pännimään..

Pitää nyt katsella mitä asialle on tehtävissä, eipä mun käsilläni yhtään mitään, kun ei oo oikeen kiinnostusta tuohon itse väkertämiseen. Kai sitä pitäis joku miehenretale hommata pyörän virittelyyn, ja miksei muutenki  
tounge.gif

Niin, mistä moinen kuplamainen ääni johtuu ja millä korjaantuu, ehkäpä huokeastikin? Kuulemma olisi yleinen ongelma tässä mallissa? Eipä siinä mitään, kupla on hauska auto, mutta olishan se kiva jos moottoripyörässä olis moottoripyörän ääni..
062802moto_prv.gif
Tarkoitatko sillä kuplamaisella äänellä sitä hassua vihellystä joka kuuluu pakarista... Siihen saattaisi auttaa se, että tukkisi sen vedenpoistoreiän sieltä änkkärin juuresta.
Toinen helppo konsti on porata reikä, jos toinenkin vaimentajan välilevyihin.

Se on vähän vaikea sanoa, mitä toi "kupla-volkkarin" ääni tarkoittaa... ? Jos meinaat että erkan pitäs kuulostaa rivinelkulta, niin se onnistuu vain vaihtamalla moottori...

Kun mulla aikanaan oli ER-5, niin harkitsin ennen sitä myös Yammun 600-Diversionia, ja päädyin erkkaan just siks, kun sen äänet oli hauskemmat.

siis selvennystä asiaan.. Se ääni on sellanen räpättävä, pärisevä, siis ihan ku kuplassa. Kun oon kuunnellu noita uudempia eeärriä, niin ei ne musta siltä kuullosta, toki en mä nyt tiedä onko niihin jotain pönttöjä vaihdeltu?? Voi tietty olla.

Ajattelin et jos se vaimentajasta olis töppeet ja toppeet kulunu, kun se on alkuperäinen (pöyrä on vm. '98, ajettu 26 tKm). Joskohan jostain sais alkuperäisen käyttämättömän, niin asia korjaantuis..? Isot pojat kuitenki heti ostaa virivirejä pyöriinsä, niin jollain nurkassa lojuis alkuperäsiä varmaan tarpeettomina.. Mutta hankala ite todellakaan sanoa mitään mihinkään, ku pyöräharrastus on niin lapsenkengissään itselläni. Niin, eikä oo sitä miestä neuvomassa. Tulin sitten tänne "itkemään"
smile_org.gif

Kuplan ns. "fweeem"-ääni tulee pakoputken päiden sisällä olevan reikähylsyn päästessä liikkumaan, jolloin syntyy viheltävä ääni.

siis selvennystä asiaan.. Se ääni on sellanen räpättävä, pärisevä, siis ihan ku kuplassa. Kun oon kuunnellu noita uudempia eeärriä, niin ei ne musta siltä kuullosta, toki en mä nyt tiedä onko niihin jotain pönttöjä vaihdeltu?? Voi tietty olla.

Ajattelin et jos se vaimentajasta olis töppeet ja toppeet kulunu, kun se on alkuperäinen (pöyrä on vm. '98, ajettu 26 tKm). Joskohan jostain sais alkuperäisen käyttämättömän, niin asia korjaantuis..? Isot pojat kuitenki heti ostaa virivirejä pyöriinsä, niin jollain nurkassa lojuis alkuperäsiä varmaan tarpeettomina.. Mutta hankala ite todellakaan sanoa mitään mihinkään, ku pyöräharrastus on niin lapsenkengissään itselläni. Niin, eikä oo sitä miestä neuvomassa. Tulin sitten tänne "itkemään"
smile_org.gif
se kuplan ääni johtuu siitä että er-5:ssa ja esim gpz 500s:ä on 2 sylinterinen rivimoottori, joka sanoo put put put! ja tossa gpz:ssa se kuuluu vielä paremmin kun siinä on kaks pakoputkea. mä ostin viime syksynä muijalleni tollasen gpz 500s:n ja emännän ensi kommentti oli miks toi kampe sanoo put put put,eikä pidä samanlaista ääntä kun sun fireblade
biggrin.gif
niin ja lisäsi vielä että toi papatus on ihan perseestä
tounge.gif
crazy.gif

Mä kun jotenkin tykkäsin noista Erkin äänistä silloin kun mulla sellanen vielä oli. En kyllä äänien takia pyörää vaihtanut, ja hauska pyörä muutenkin. Nykyinen kuulostaakin sitten ompelukoneelta, ainakin vielä
mad.gif

Mulla oli -98 ER5. se piti just semmosta kuplan vihellystä putkesta. On tosiaan jonkin sortin tyyppivika äänenvaimentimessa. Itseänikin se suututti ja suunnitelin jo rautakangella änkkärin kouluttamista... Pyörän pois myynti korjasi ongelman.

Ja muuten takaiskarinkin se iskunvaimennin meni jotenkin vinoon itsestään ja pyörästä tuli ihan hirveä ajaa, kun keula oli löysä ja perä ihan jäykkä. Iskarin sai onneksi korjattua sopivalla koivupalikalla ja lekalla oikaisemalla.
062802jumpie_prv.gif
Ja taas toimi. Erinomaista tekoa siis kyseinen mopo. Etujarrulevykin oli saatu niin kieroksi 30tkm ajettuna, ettei sarvikko meinannut käsissä pysyä kovassa jarrutuksessa.
062802moto_prv.gif

Jep jep, ei viittis isompaan ihan just vaihtaa, kun pyörän eilen vasta ostin  
biggrin.gif
Tiesin kyllä tästä ongelmasta ennen kauppoja ja ajattelin ettei se haittaa sitten loppupeleissä paljoakaan.. Noh, huonostipa sitä itsensä tuntee, kun heti ekalla ajolla alkoi pännimään..

Pitää nyt katsella mitä asialle on tehtävissä, eipä mun käsilläni yhtään mitään, kun ei oo oikeen kiinnostusta tuohon itse väkertämiseen. Kai sitä pitäis joku miehenretale hommata pyörän virittelyyn, ja miksei muutenki  
tounge.gif
Jospa mä yrittäisin kirjoittaa asiaakin. Mulla oli -97 er5 ajettu about 32000 kun sen myin pois. Ja pitihän se semmosta papatusta, itte en vaivautunu tekeen asialle mitään, ajelin vaan. Jos kerran olet aloittelija, etsi joku paikallinen mp-kerho, (asut harmillisen kaukana täältä, muuten auttaisin itte) sieltä saa apua ainakin täällä meillä päin, ja pärjää paremmin ilman miehen retaletta. Oli ainakin mulle iso apu sillon kun sinkku olin ja hyviä kavereita sieltä löytyi. Löyty se mieskin sitten ja samojen harrastusten piiristäkin jopa, ja ny ei tartte itte enää suuresti huolehtia mistään jollei välttämättä haluu...

Jos kerran olet aloittelija, etsi joku paikallinen mp-kerho, (asut harmillisen kaukana täältä, muuten auttaisin itte) sieltä saa apua ainakin täällä meillä päin, ja pärjää paremmin ilman miehen retaletta. Oli ainakin mulle iso apu sillon kun sinkku olin ja hyviä kavereita sieltä löytyi. Löyty se mieskin sitten ja samojen harrastusten piiristäkin jopa, ja ny ei tartte itte enää suuresti huolehtia mistään jollei välttämättä haluu...
Pitää kokeilla tuota kerhotoimintaa sitten kun aika antaa myöten. Nyt se aika on kortilla kun viimeistelen tässä noita opintoja ja töitä teen samalla, toivottavasti edes ajaa ennättää
confused_orig.gif
Jos tuo rätinä alkaa ottaa oikein tajuttomasti kupoliin, niin pitää suunnata sitten vaikkapa Road Ratsien talleille, josko siellä olis ystävällismielisiä sieluja ojentamassa auttavaa jakoavainta
smile_org.gif

Ai niin, tai hommata se retale..
blush.gif

Back