• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäistä pyörää pohjoisen pojalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ook
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuten otsikko kertoo ensimmäistä pyörää olen ostamassa. A-kortti on tulossa ensi viikolla taskuun ja saman tien on pyöränhakureissu ohjelmassa. Koska tarjonta ja koeajomahdollisuudet ovat täällä Rovaniemellä kokolailla olemattomat ja pyörä pitää hakea huonolla tuurilla Keski-Suomesta asti, ajattelin kysellä teiltä kokeneemmilta rohkeasti vinkkejä...

Olen tässä ehtinyt hinguta vuorotellen varmaan joka toista markkinoilla olevaa 500-650-kuutiosta mutta pari kuukautta ahkerasti lueskeltuani koeajoraportteja ja miettiessäni pyörän käyttötarkoitusta (lapin huonokuntoiset tiet, soratiet silloin tällöin, matka-ajo vaimon, laukkujen ja teltan kanssa) olen päätynyt kahteen vaihtoehtoon: Honda CBF 600 tai BMW F 650 GS. Budjetti on semmoinen max 7500e.

Kiihdyttely ja vauhdin hurma ei ole oikein minun juttu, olen enempi köröttelijätyyppiä. Kruisailua ja uusien paikkojen ja pikkuteiden tutkimista on haaveissa.

BMW:stä oikeastaan kiinnostaisi enemmän tuo matalampi perusmalli, mutta Dakaria näyttää olevan paremmin tarjolla käytettynä, Rovaniemelläkin jopa yksi liikeessä. BMW:ssä mietityttää se, onko se sitten hyväkuntoisella tiellä tylsä ajettava, kun on kapeammat renkaat ja korkea ja täysin pysty ajoasento. Routamontuille ja sorateille sen rakenteen luulisi sopivan.

CBF:stä taas mietityttää se miten se soveltuu näitten yhä huonokuntoisemmaksi menevien routavauriopätkien tärryyttelyyn ja soralle, suurin osa ajosta kun tulee väistämättä olemaan näitä paikallisia pikkuteitä. Muutenhan pyörä vaikuttaa loistavalta.

Suzukin v-strom 650 voisi olla myös mahdollinen vaihtoehto, niitä alkaa just just tuohon hintaluokkaan löytyä.

Laittakaahan kokemuksia ja vinkkejä tulemaan, minä luen nöyränä poikana viestit ja punnitsen niitä tarkoin.
tounge.gif

Tässä muutama vaihtoehto, jotka mielestäni täyttävät speksit: Yamaha TDM 850/900, Yamaha XJ 600/750/900 Diversion ja Honda XL 600/650 TransAlp.

Ehkä hyvä peruskysymys vois olla moottorin luonne...haluaako V-koneen vai rivikoneen ja monellako sylinterillä...erot tulee lähinnä väännössä ja tehorekisterissä eli millä kierroksilla tehoa löytyy ja missä on huipputehot. Niin ja tietty, mikä toisioveto olis hyvä eli haluaako ketjua, hihnaa vai kardaania.

Aprilia Pegaso Strada tai Trail vuosimallia 2005 tai uudempi. Molemmat soveltuvat aika monenlaiselle tielle. Alusta riittää reippaampaan menoon kaikilla teillä.
Moottorina Yamahan 659 nestekone, koneen varaosat saa tarpeen tullen Yamahan kautta.
Lisäapuna myös maahantuojan ystävällinen ja nopea palvelu eli maahantuoja/Nakkilan Pyörä ja Mopo myy osat suoraan kuluttajalle.
Ei en ole myymässä omaa Apriliaani:-)

Kiitos vinkeistä, pitää tutkailla noita tarjoiltuja vaihtoehtoja vielä.

Mahdollisimman paljon tasaista alavääntöä tarjoava kone olisi minulle mieleen, bemarin pitäisi tuokin kriteeri yksisylinterisenä täyttää. Ja vastoin kai yleistä mielipidettä minusta se on pirun hienon näkönen pyörä
biggrin.gif
. Transalppia olen vähän miettinyt myös mutta se ei taas oikein sytytä... Bensaakin kuulemma hörppii aika lailla, sanovat vanhahtavaksi tekniikaltaan.

Vaikka eihän sillä pyörän ulkonäöllä pitäs olla mitään väliä kun siellä selässä istuu, mutta nämä nyt kuitenkin on tosi pitkälle fiilisjuttuja.

Back